Stroef schakelende M90

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 20:00 #1476190 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic ANWB
De wegenwacht heeft er naar gekeken en volgens hem was het de koppeling hoofdcilinder. Bij de versnellingsbak bewoog er niet zo veel meer. We hadden nog geprobeerd met pompen druk te krijgen, terwijl hij met een sleuteltje bezig was (ontluchten?), maar geen enkel resultaat.
Als het goed is wordt ie morgen thuisgebracht en kan ik ermee aan de slag om de cilinder te vervangen. Nog nooit gedaan, maar volgens de ANWB man geen ingewikkelde klus. Volgens Haynes twee sleuteltjes (fairly easy). We gaan het zien. Hopelijk kan je er een beetje bij van bovenaf. Zal ook wel acrobaten worden onder het dashboard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2024 08:46 #1476192 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Remolie moet hoog staan
De aftakking voor de leiding naar de koppelingscylinder zit hoog in het reservoir.
Kun je met het blote oog zien.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2024 09:59 #1476194 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Filmpje
Volgens mij brengt dit filmpje me al aardig op weg. Lang leve joe tjoep!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2024 10:57 #1476188 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppelingsbediening
Deze zijn er i twee smaken. Bij oudere typen was deze in een uitvoering met koppelingskabel. Dan kan ik mij verschijnselen zoals je beschrijft wel voorstellen.

De latere typen werken met een hydraulische bediening. Dan bedient de hoofdremcilinder ook een koppelingscilinder. In de zuiger van de laatste cilinder bevindt zich een pen die tegen de koppelingshevel van de versnellingsbak drukt. Wanneer je het koppelingspedaal indrukt zou je dit onder de wagen kunnen zien. Het zou kunnen dat de pen zover ingesleten is dat deze door de hevel steekt, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt, maar je kunt dit niet uitsluiten, omdat de pen in de hevel niet wordt gesmeerd. In ieder geval moet deze bewegen, of de pen is er uit gevallen wat gezien de lengte niet kan. De pen heeft aan het einde bij de hevel een soort kunststof punt. Het zou kunnen dat deze is losgeraakt. Ook iets dat ik nog nooit heb meegemaakt. Ook kan de koppelingscilinder zijn losgeraakt, die zit geborgd door een veerring. Ik vind het raadselachtig. Maar kijk eerst maar eens of de hevel die uit het koppelingshuis van de versnellingsbak komt wel in beweging wordt gezet door het intrappen van het koppelingspedaal. Het kan misschien ook aan de bevestiging van de hevel in het koppelingshuis kunnen liggen. Maar dat lijkt mij een brug te ver.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2024 13:09 #1476196 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic diepe indruk
Het filmpje maakte diepe indruk. Manchetten met scheuren, een koppelingspedaal zonder pedaalrubber (apk afkeur) en een klungelig gesleutel. Typisch een YouTubefilmpje over auto-onderhoud. Nou bepaald geen betrouwbare instructie. Een goed onderhouden wagen dus. Tja.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-11-2024 15:45 #1476197 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gelukkig heeft de man geen
Gelukkig heeft de man geen APK, maar MOT...alhoewel ik geen idee heb in hoeverre dat van elkaar verschilt.

Maar een (koppeling)pedaal-rubber is bij mijn weten geen APK punt.
Volgens mij wordt er alleen iets over het REM-pedaal vermeld; namelijk dat het oppervlak stroef moet zijn, vastgesteld door visuele controle. Niks over rubber, en niks over de koppeling- of gas-pedaal.

Maar goed, ik ben altijd maar al te blij met dit soort filmpjes. Het is geen hoogwaardig gesleutel, maar het helpt menigeen weer succesvol de weg op. Al is het alleen al om te laten zien dat je eerst je Yoga oefeningen gedaan moet hebben voordat je als een dubbelgevouwen wokkel ondersteboven met je hoofd tussen de pedalen moet gaan liggen :)

En in je 1-tje sleutelen EN filmen.. ik vind het lang zo slecht nog niet gedaan

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2024 18:53 #1476202 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Amateur
Het geeft mij wel een idee hoe het ongeveer zit. Dat ik ook een amateur ben blijkt wel weer vandaag.
Ik had beide cilinders besteld en binnen gekregen. Ook de auto kwam vandaag netjes terug, dus aan de slag. Omdat de ANWB man aangaf de hoofdcilinder en die ook redelijk goed bereikbaar is, daarmee aan de slag gegaan. Dat ging vrij soepel (ondanks de dubbelgevouwen wokkel) en ik kon testen en ontluchten. Helaas geen resultaat.......Dus toch die andere?
Auto omhoog met krik en assteunen. Dat is niet ideaal, maar zonder koppeling op baby brugjes rijden is lastig. Cilinder eraf, nieuwe erop en aansluiten. Ik lag onder de auto klaar om in gevecht te gaan met de borgring, zie ik drup drup uit de leiding komen. Had ik dat nu stukgemaakt? Bij nadere inspectie ziet het eruit alsof de koperen leiding doorgesleten is. De wond zag er mooi glimmend uit. Ik vermoed door contact met de carterpan.
Dus waarschijnlijk twee cilinders voor niets vervangen en kan er nu een andere leiding komen en rijdt de auto nog niet.
Wat hebben we geleerd vandaag:
Eerst toch nog nader onderzoek doen, maar ja de auto is erg nodig. Haastige spoed is zelden goed.
Ik weet nu hoe het hydrolisch systeem van de koppeling werkt (geef mij maar een kabel).
Bij lekkage bij de koppeling loopt er maar weinig olie uit het vaatje, omdat de inlaat door een soort heveltje vrij hoog zit. Best logisch anders doen je remmen het ook niet meer.
Hopelijk krijg ik het van het weekend wel weer in elkaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2024 08:36 #1476206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd eerst op zoek naar
Altijd eerst op zoek naar olie sporen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2024 10:41 #1476207 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber slang
Ik heb jaren geleden een stukje rubber slang in de lengte opengesneden en om dat stalen leidinkje gedaan omdat die langs de caterpan schuurde. Altijd afgevraagd of dat niet een beetje overdreven was, maar blijkbaar toch niet.
In ieder geval is het nu opgelost!

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-11-2024 11:15 #1476209 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ik heb jaren geleden
Met een stukje opengesneden slang en twee slangenklemmen de boel tijdelijk gerepareerd. Heeft daarna nog drie jaar gezeten, met de nieuwe leiding op de plank.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC