Stroef schakelende M90

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2024 19:54 #1112159 door Vincent van der Spek
Stroef schakelende M90 is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Een volgend probleem dient zich aan (in het rijtje). Vandaag als op het één op andere moment schakelt de M90 van mijn 940 stroef. De ene keer wat stroever dan de andere. Soms best ok. Ook een paar keer dat er niet ontkoppeld werd en het koppelingspedaal langzaam omhoog kwam. Bij afremmen naar stilstand op zo'n moment sloeg de motor zelfs af alsof je niet kan schakelen.
Er is volgens mij niet veel af te stellen aan de koppeling (zoals bij mijn 740). Het remvloeistofreservoir zit nog netjes vol. Gevalletje koppelingsplaten iod? Dan ga ik het niet zelf oplossen.

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 08:58 #1476175 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Helemaal weg
Voor de zekerheid ben ik maar met de auto gaan rijden vandaag. Normaal rijdt mijn dochter erin. Het leek wel aardig te gaan, maar ergens halverwege ontkoppelde hij helemaal niet meer en was het koppelingspedaal helemaal slap. Toch nog in zijn twee binnendoor op mijn werk gekomen.
Er is denk ik iets mis met de hydrauliek. Hoe het zit weet ik (nog) niet. Easy fix?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 09:44 #1476176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is denk ik of de
Dat is denk ik of de mastercilinder of de slavecilinder. Bij mij was het de cilinder bij het koppelingspedaal. Vaak komt die wel weer even op druk als je de koppeling een paar intrapt. Net als bij een lekkende remcilinder. Dan je kun iig schakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 09:58 #1476177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je geen remolie verliest,
Als je geen remolie verliest, denk ik dat je het in de hoofdcilinder moet zoeken. Als de hulpcilinder zou lekken (snel te constateren trouwens) dan zou je olie verliezen. Voor een dambel lijkt het mij niet warm genoeg, dat komt eerder voor bij filerijden in de zomer icm oude remolie in de leiding.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 10:48 #1476181 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Waar
Remolie staat misschien iets lager, maar niet veel. Lastig in te schatten. Leeg is ie zeker niet. Pedaal staat omhoog en heeft nul weerstand. Pompen levert dus niets op.
Maar als ik zelf met de cilinder(s) aan de slag zou willen, waar zitten ze en kan je er een beetje bij? Moet de bak eraf? Is het zelf te doen dus? Als dat zo is, dan bestel ik zo nog wat materiaal, kan het er morgen in.
Weer bedankt voor alle info!

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 10:52 #1476182 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Waar
Remolie staat misschien iets lager, maar niet veel. Lastig in te schatten. Leeg is ie zeker niet. Pedaal staat omhoog en heeft nul weerstand. Pompen levert dus niets op.
Maar als ik zelf met de cilinder(s) aan de slag zou willen, waar zitten ze en kan je er een beetje bij? Moet de bak eraf? Is het zelf te doen dus? Als dat zo is, dan bestel ik zo nog wat materiaal, kan het er morgen in.
Weer bedankt voor alle info!
(Oeps, ging wat mis, nu dubbel)

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-11-2024 11:59 #1476183 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Is er een relatie
tussen falend koppelingssysteem en je post over toerental problemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 12:40 #1476184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoofdcilinder zit op het
Hoofdcilinder zit op het schutbord, achter je koppelingspedaal. De hulpcilinder zit aan de zijkant van versnellingsbak en gaat er heel gemakkelijk af. De versnellingsbakl kan gewoon blijven zitten. Maar zo te lezen zit het probleem in de hoofdcilinder, Volvo p/n 8603309.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 13:30 #1476185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou even kunnen kijken of
Je zou even kunnen kijken of ontluchten nog iets helpt als eerste redmiddel. 5 minuten werk met 2 man. Wel eest even wat remolie bijvullen dan.

Nu heb ik wel eens meegemaakt dat de leiding naar de cilinder was door geschuurd. Zou dus ook nog een optie kunnen zijn. Eerste dus even alles langs lopen op olie sporen. Ook binnen bij het rempedaal.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2024 14:40 #1476186 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Zelf doen
Het lijkt er dus op dat het wel zelf te doen is. Omdat ik morgen tijd heb om er naar te kijken heb ik de cilinders besteld zodat ik die morgen hopelijk heb. Dan zie ik wel welke er stuk is, maar dan heb ik ze iig in huis. Ik moet ook nog een startmotor van de tractor vervangen, dus het wordt weer een lekker sleuteldagje. Hopelijk brengt de ANWB de auto naar huis.
Nogmaals bedankt voor deze snelle info.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC