(te) laag toerental en knipperend olielampje
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2024 14:57 #1476118
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic afstellen stationnair klep.
Ik las dat bij het afstellen de luchtslang dichtgeknepen moet worden. Je mag namelijk van de dierenbescherming geen slangen plat knijpen. Bovendien lekken oudere slangen na dichtknijpen nog lucht omdat ze stugger zijn. Beter is het om de slang bij het open eind af te dekken met landbouwfolie en de slang weer op zijn plaats schuiven slangklem aandraaien en het lekt niet meer en je hebt dan weer een hand over. De klep kun je beter smeren met ptfe, dat verdampt en laat een smerend laagje over. De klep behoeft eigenlijk geen smeermiddel maar goed. Verder is het goed om de gegeven beschrijving nauwgezet te volgen. Ik denk dat het goed is de suggestie om Timen er bij te betrekken een goede oplossing is omdat het zijn werk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2024 17:14 #1476121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inderdaad Timen een
Ik heb inderdaad Timen een mail gestuurd..., dank voor jullie aandacht en informatie. En namens de PVDD ook bedankt voor de tip om slangen dicht te knijpen overboord te zetten en dit om te zetten naar landbouwfolie...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2024 11:40 #1476124
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar
Ik zie zo niet of je de schakelaar op de gasklep al hebt doorgemeten. Met die schakelaar registreert de ECU of je zelf gas geeft. Zolang je het gaspedaal iets ingetrapt hebt, hoeft de ECU het stationaire toerental niet bij te regelen. Rem je af op de motor zonder gas te geven, dan sluit de ECU de benzinetoevoer af tot ongeveer 1100 tpm of zo en begint dan weer in te spuiten met de CIS-klep open gebaseerd op het laatst ingestelde stationaire toerental. Bij een warme motor dus ca. 800 tpm.
Maar ziet de ECU (ten onrechte) dat het gaspedaal wordt ingetrapt, dan wordt de benzinetoevoer niet gestopt en zal ook de CIS-klep niet worden opengestuurd. Trap je dan de koppeling in, dan zakt het toerental naar 500 tpm en begint de ECU dan pas bij te regelen naar 800. Met een toerendip dus. Check dus of the gasklepschakelaar klikt, maar ook of die echt schakelt met een multimeter.
Ik heb zelf na 750K km nog nooit iets aan de afstelling van de gasklep of schakelaar hoeven doen, dus blijkbaar valt die slijtage nog wel mee.
Een hele kleine toerentaldip bij het intrappen van het rempedaal is overigens normaal: doordat de remlichten gaan branden, gaat de dynamo iets zwaarder draaien.
Maar ziet de ECU (ten onrechte) dat het gaspedaal wordt ingetrapt, dan wordt de benzinetoevoer niet gestopt en zal ook de CIS-klep niet worden opengestuurd. Trap je dan de koppeling in, dan zakt het toerental naar 500 tpm en begint de ECU dan pas bij te regelen naar 800. Met een toerendip dus. Check dus of the gasklepschakelaar klikt, maar ook of die echt schakelt met een multimeter.
Ik heb zelf na 750K km nog nooit iets aan de afstelling van de gasklep of schakelaar hoeven doen, dus blijkbaar valt die slijtage nog wel mee.
Een hele kleine toerentaldip bij het intrappen van het rempedaal is overigens normaal: doordat de remlichten gaan branden, gaat de dynamo iets zwaarder draaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2024 20:49 #1476127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Donderdag rij ik met de
Donderdag rij ik met de Brulbak naar Timen om het 1 en ander te controleren. Denk idd wel dat het met de schakelaar te maken heeft maar dat hoor ik dan wel. Je uitleg klinkt heel plausibel en zoals je het omschrijft gebeurt het ook.
De toerentaldip bij het remmen is eigenlijk als ik de rem loslaat dat ie heel snel even zakt dus dat is dan weer een beetje vreemd.
De toerentaldip bij het remmen is eigenlijk als ik de rem loslaat dat ie heel snel even zakt dus dat is dan weer een beetje vreemd.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-11-2024 08:43 #1476128
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het schommelen van toerental
Het schommelen van toerental bij gebruik van de remmen heeft niets met de paar pietluttige lampjes van doen, maar met de rembekrachtiger zelf.
Die werkt namelijk op het vacuum van de inlaat.
Dat vacuum helpt je bij het remmen.
Wanneer je na het remmen het pedaal weer laat opkomen, dan vergroot het volume in de rembekrachtiger waarop het het vacuum werkt vanaf de inlaat.
Bij flink remmen, en snel loslaten trekt de rembekrachtiger een x-hoeveelheid lucht vanuit de inlaat waardoor je lucht/brandstof mengsel kort uit de pas loopt, en toerental wat schommelt.
Die werkt namelijk op het vacuum van de inlaat.
Dat vacuum helpt je bij het remmen.
Wanneer je na het remmen het pedaal weer laat opkomen, dan vergroot het volume in de rembekrachtiger waarop het het vacuum werkt vanaf de inlaat.
Bij flink remmen, en snel loslaten trekt de rembekrachtiger een x-hoeveelheid lucht vanuit de inlaat waardoor je lucht/brandstof mengsel kort uit de pas loopt, en toerental wat schommelt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 13:37 #1476138
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Gisteren een bezoek aan Timen gebracht en wederom weer een succes! stationair probleem is opgelost door de deskundigheid van Timen, de bewuste klik die je moet horen bij het afstellen van een gasklep is blijkbaar een zachte tik in de schakelaar. Weer wat geleerd!
Tevens het rammelen van metaal geluid opgelost, de riem die om het stuurhuis zat was te groot en kon niet meer opgespannen worden waardoor het stuurhuis ietwat heen en weer schudde en dit veroorzaakte het geluid, nieuwe riem deed wonderen en tevens heeft Timen de kleppen gesteld, nogmaals dank een ieder en vooral Timen.
Tevens het rammelen van metaal geluid opgelost, de riem die om het stuurhuis zat was te groot en kon niet meer opgespannen worden waardoor het stuurhuis ietwat heen en weer schudde en dit veroorzaakte het geluid, nieuwe riem deed wonderen en tevens heeft Timen de kleppen gesteld, nogmaals dank een ieder en vooral Timen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 14:41 #1476139
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic afstellen gasklepschakelaar
De klikjes van de schakelaar zijn zeer moeilijk te horen, zeker in een lawaaiige omgeving. Ik heb daar iets simpels op gevonden. Ik haal de stekker van de gasklepschakelaar los. Ik heb een losse stekker, verkrijgbaar bij RDAE, een dealer of op de sloop. Daar gaat een kabel op en met een lampje, een universeelmeter of kun je dan simpel zien wanneer het contact sluit. Gemak dient de mens. Dan hoef je niet met een oor onder de motorkap te zitten en je kunt je dan niet vergissen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 16:32 #1476141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier is over nagedacht.
Hier is over nagedacht. Zijn hier nog mensen die een uitleest apparaatje hebben of kunnen maken of het schema hebben?
Vind het zo lullig om wel hier een vraag te stellen maar dat ik geen uitleest codes bij de hand heb.
Vind het zo lullig om wel hier een vraag te stellen maar dat ik geen uitleest codes bij de hand heb.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 17:28 #1476142
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Lenen of maken
Hier staat bijvoorbeeld een uitgebreide instructie om er eentje te maken.
www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=37&t=60660
Je mag er ook eentje van mij lenen. Maar die liggen in Utrecht
www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=37&t=60660
Je mag er ook eentje van mij lenen. Maar die liggen in Utrecht
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2024 09:17 #1476149
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Oranje draad van schakelaar naar de LH
Deze geeft je de informatie.
12 v bij gasgeven, 0 v in ruststand.
Bij problemen, zeker bij soms wel soms niet:
Bij de LH kun je de draad aftappen en er een ledje op aansluiten. In de auto kun je dan de stand zien.
12 v bij gasgeven, 0 v in ruststand.
Bij problemen, zeker bij soms wel soms niet:
Bij de LH kun je de draad aftappen en er een ledje op aansluiten. In de auto kun je dan de stand zien.
Moderators: Jerry Stam