(te) laag toerental en knipperend olielampje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 09:54 #1476107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slang ingebouwd, luchtfilter
Slang ingebouwd, luchtfilter en LMM nog even gecontroleerd, gasklep losgehad en weer schoongemaakt en tevens de stappenmotor getest met 12 volt( doet netjes klikken) en slang afgesloten maar dan slaat de motor af.

Het toerental zakt alleen onder de 500 als de koppeling in trap en uitrij naar een stoplicht of rotonde, daarna pikt ie het weer op maar wel enigszins onregelmatig.

Starten geen probleem, misschien iets te hoog in de toerental.

Ik zou graag deze auto willen uitlezen maar kan geen schema oid vinden om een uitlees apparaat te maken ( wel iets van tig jaar geleden ). Dus heeft iemand een link, tip of tijd over om deze uit te lezen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2024 11:53 #1476109 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Wanneer je de koppeling
niet in trapt en zonder gas geven rijdt, treedt het probleem dan ook op?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2024 12:14 #1476110 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Jaren geleden was bij de
Jaren geleden was bij de rembekrachtiger lek.

Ga je richting een stoplicht, trap je de koppeling in en laat gas los, toerental zou dan naar 800 moeten gaan. Maar vrijwel gelijktijdig trap je dan op de rem. Door de lekke rembekrachtiger zakte het toerental dermate ver dat die wel eens afsloeg.

Met de auto stationair en in zijn vrij, trap eens een paar keer met verschillende kracht en snelheid het rempedaal helemaal in. Als toerental dan ineens aanzienlijk gaat schommelen, dan is die lek. Het is een makkelijk een gratis testje om weer iets uit te sluiten....

Maar als die met dichtgeknepen slang meteen af slaat, dan klinkt het inderdaad alsof stationair toerental afgesteld moet worden. In de technische documentatie hier staat het een en ander uitvoerig beschreven (ook voor de niet-leden toegankelijk)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 12:27 #1476111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, levert geen probleem op.
Nee, levert geen probleem op. Na het intrappen van d koppeling zakt het toerental naar ca 800/900 toeren om dan heel even naar 400/500 te zakken en keert dan weer terug met dan af en toe tegen de 500 aan te schommelen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 13:17 #1476112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad schommelt het
Inderdaad schommelt het toerental. Dwz dat wanneer ik het pedaal loslaat mijn toerental zakt, niet dat het schrikbarend is maar wel van 800 naar ca 600. Bij het intrappen zakt ie een ietsje dus ja, alles samen mag je wel spreken over schommelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 13:30 #1476113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic https://volvo700vereniging.nl
volvo700vereniging.nl/node/17794

Hier staat de procedure voor het afstellen van het gasklephuis.
Prima zelf te doen.

Stationair laten draaien, gasklep een slagje bijstellen, slang dicht knijpen en kijken of hij dan niet uit valt. Net zo lang tot dat de motor niet de nijging heeft om uit te vallen. ( +/- 500 toeren). Daarna de positie schakelaar weer afstellen.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2024 16:11 #1476114 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als ik het goed begrijp
Als ik het goed begrijp schommelen de toeren tussen 600 en 800 wanneer je met het rempedaal speelt.
Nu heb ik geen exacte getallen paraat voor wat normaal is, of hoe erg dit bij mij schommelt. Maar 200 verschil in toeren klinkt mij als veel te veel, zal zo op weg naar huis eens kijken wat die bij mij exact doet.

Met je hoofd zo dicht mogelijk bij de pedalen kun je (vaak) gesis horen wanneer je het rempedaal (met de hand) bediend en een lekkende rembekrachtiger hebt.
Vaak is het dan dat die alleen bij een bepaalde stand sist (hoe ver pedaal ingedrukt staat).

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2024 20:49 #1476115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En de CIS klep zelf? Kan die
En de CIS klep zelf? Kan die het niet zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2024 08:33 #1476116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CISklep
Andere CIS is onderweg om te proberen maar de mijne klikte soepel en met 12 v erop reageerde deze direct. Ik ben een tijdje bezig geweest met het afstellen van de gasklep en dergelijke maar ik krijg geen klik te horen! Wel zie ik dat er een grote ruimte is tussen de stelschroef en aanslag gasklep, moet ik wat meer tijd voor hebben want met mijn misvormde handjes (zaagongelukje en lichte reuma) valt het niet mee dat priegelwerk uit te voeren.

Dan nog het sissen tijdens het intrappen van de rem: ga ik vanmiddag doen want sinds een paar dagen ook een geratel uit het blok alsof iemand een stuk gereedschap erin heeft laten liggen. Ik hoor het niet tijdens het rijden maar duidelijk als de kap open is. Kan een waterpomp dat veroorzaken? Geluid komt wel uit die richting dus, staande met het gezicht naar de auto, linksvoor bij de poullies.

Genoeg te doen voor mij om de bak elke dag 150 km te laten rijden.... Dank Allen en een fijn weekend.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2024 09:22 #1476117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zutphen-Vaassen
Als je er zelf niet uitkomt, 06-belTimenSmit.

Stationair afstellen van een motor waarvan je weet dat er een probleem in zit zou ik zelf niet zo snel doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC