(te) laag toerental en knipperend olielampje
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2024 16:22 #1112152
door V700 register
(te) laag toerental en knipperend olielampje is gemaakt door V700 register
Wie helpt mij op weg? Sinds kort heb ik, als ik naar een rotonde o.i.d. toe rij en zet de motor in zijn vrij dan heb ik heel kort een knipperend olielampje die samengaat met een laag toerental (onder de 500).Soms slaat de motor af maar kan deze direct herstarten, dit gebeurt zowel op benzine als op LPG. Het is een 2.3 ti op G3
Na wat zoeken op het forum is het volgende gebeurt: Stappenmotor en gasklep gereinigd, vacuumslangen nagekeken en een paar vervangen waaronder 1 die aan de carterventilatieslang zit bij de inlaat, dit voelde nogal vreemd aan want leek alsof alles los zat en trok zo alles uit het zwarte vaatje (geen idee hoe dat ding heet) . Ook kon ik vrij makkelijk het eerste gedeelte van de slang t.o.v het laatste gedeelte die vast zit bij de LMM onafhankelijk van elkaar bewegen. Slang eraf gehaald en deze bleek gebroken te zijn maar was door een isolatiemateriaal verstopt. Omdat ik niet zoiets op voorraad heb ben ik maar aan het knutselen met ducktape gegaan en de boel tijdelijk even "gemaakt" in afwachting van een nieuwe. Helaas blijkt dit ook niet de oplossing te zijn voor mijn probleem dus daarom een korte en krachtige HELP!!
Wie nog tips?
Groeten Albert
Na wat zoeken op het forum is het volgende gebeurt: Stappenmotor en gasklep gereinigd, vacuumslangen nagekeken en een paar vervangen waaronder 1 die aan de carterventilatieslang zit bij de inlaat, dit voelde nogal vreemd aan want leek alsof alles los zat en trok zo alles uit het zwarte vaatje (geen idee hoe dat ding heet) . Ook kon ik vrij makkelijk het eerste gedeelte van de slang t.o.v het laatste gedeelte die vast zit bij de LMM onafhankelijk van elkaar bewegen. Slang eraf gehaald en deze bleek gebroken te zijn maar was door een isolatiemateriaal verstopt. Omdat ik niet zoiets op voorraad heb ben ik maar aan het knutselen met ducktape gegaan en de boel tijdelijk even "gemaakt" in afwachting van een nieuwe. Helaas blijkt dit ook niet de oplossing te zijn voor mijn probleem dus daarom een korte en krachtige HELP!!
Wie nog tips?
Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2024 17:09 #1476092
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ter aanvulling...
..motor in zijn vrij bedoel ik mee dat ik de koppeling ingetrapt heb ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2024 19:23 #1476095
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olielampje lijkt me een
Olielampje lijkt me een gevolg van het bijna afslaan.
Klinkt alsof je stationair regeling niet snel genoeg reageert. Volgens mij ben je al een eind in de goede richting..
- stappenmotor draait nog soepel? Kun je testen met 12v erop zetten.
- vacuümlek (valse lucht). Slangen nalopen van het hele inlaat traject en testen met remmenreiniger. Verandert de loop door de remmenreiniger, dan heb je een lek.
- heb je het probleem ook bij benzine?
Klinkt alsof je stationair regeling niet snel genoeg reageert. Volgens mij ben je al een eind in de goede richting..
- stappenmotor draait nog soepel? Kun je testen met 12v erop zetten.
- vacuümlek (valse lucht). Slangen nalopen van het hele inlaat traject en testen met remmenreiniger. Verandert de loop door de remmenreiniger, dan heb je een lek.
- heb je het probleem ook bij benzine?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2024 19:40 #1476096
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stappenmotor en gasklep
stappenmotor en gasklep reageren soepel inderdaad, heb alle slangen met remmenreiniger getest en nergens een ander toerental te horen. Benzine en gas maakt niets uit, LPG had ik in het weekend uitgezet en getest op benzine ook dat heeft hetzelfde effect. Ik weet alleen niet of ik LPG totaal kan uitschakelen of moet ik dan zekering 1 er even uithalen voor het beste resultaat?
Auto is (nog) niet uitgelezen, heb geen lambdasonde melding en rijdt voor de rest normaal.
Auto is (nog) niet uitgelezen, heb geen lambdasonde melding en rijdt voor de rest normaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2024 07:27 #1476097
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU reset
Gisteren dus de auto spanningsloos gemaakt maar ook dat helpt niet. Is het normaal dat ik de eerste 50 a 60 kilometer met een bokkende auto rij? Dat de ECU opnieuw moet inleren o.i.d.? Doet dit zowel op benzine ( dus koude motor) als op LPG, trekt niet door moet dan terugschakelen etc.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2024 11:30 #1476099
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je de slang bij de
Als je de slang bij de stappenmotor dicht knijpt, valt de motor dan uit?
Basistoerental zonder stappenmotor zou al net genoeg moeten zijn om de motor niet uit te laten vallen ( minimaal 550 toeren of iets in die richting).
Klikt de positie schakelaar op het gaskleppenhuis wel?
Basistoerental zonder stappenmotor zou al net genoeg moeten zijn om de motor niet uit te laten vallen ( minimaal 550 toeren of iets in die richting).
Klikt de positie schakelaar op het gaskleppenhuis wel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2024 14:15 #1476101
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Morgen een vrije dag dus ga
Morgen een vrije dag dus ga het eens proberen, de gescheurde carterventilatie buis moet toch geplaatst worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2024 21:55 #1476104
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bokken na reset
Nee, dat is niet normaal. Het is wel een indicatie dat er iets mis is met lucht, injectie of ontsteking oid.
Heb je hem al eens uitgelezen voor foutcodes?
Wat voor lpg installatie heb je?
Heb je hem al eens uitgelezen voor foutcodes?
Wat voor lpg installatie heb je?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2024 07:57 #1476105
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitlezen
Morguh!
De Volvo is in de tijd dat we deze hebben gekocht (maart 2020) gelijk voorzien van een Vialle SI gasinstallatie. Tevens is de auto nooit uitgelezen, wel veel storingen gehad in met name starten, heb op dit forum hier al wat vaker gevraagd naar dit onderwerp. In 2023 heeft het groene monster een rekening gehad van een dikke 2000 euro wat toen het slecht starten zou moeten oplossen wat niet het geval was. Na uitwisseling van 2 relais (zo makkelijk kan het zijn) was dit probleem opgelost en nu, een jaar later dus dit weer.
Als iemand een adres weet in Zutphen of de buurt van dan hoor ik graag van jullie.
Ik ga zo even de carterventilatie slang plaatsen en de slang bij de CISklep even dicht knijpen... wordt vervolgd
De Volvo is in de tijd dat we deze hebben gekocht (maart 2020) gelijk voorzien van een Vialle SI gasinstallatie. Tevens is de auto nooit uitgelezen, wel veel storingen gehad in met name starten, heb op dit forum hier al wat vaker gevraagd naar dit onderwerp. In 2023 heeft het groene monster een rekening gehad van een dikke 2000 euro wat toen het slecht starten zou moeten oplossen wat niet het geval was. Na uitwisseling van 2 relais (zo makkelijk kan het zijn) was dit probleem opgelost en nu, een jaar later dus dit weer.
Als iemand een adres weet in Zutphen of de buurt van dan hoor ik graag van jullie.
Ik ga zo even de carterventilatie slang plaatsen en de slang bij de CISklep even dicht knijpen... wordt vervolgd
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2024 08:41 #1476106
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De gasklep slaat al minstens
De gasklep slaat al minstens 27 jaar tegel het zelfde schroefje aan op het kleppenhuis. Dat slijt dus gewoon iets weg.
Als je basistoerental te laag wordt, kan je Cisklep het niet bijhouden om het toerental bij snelle wisselingen naar die 800 toeren te trekken.
Maargoed, eigenlijk moet je eerst valse lucht uitsluiten uiteraard.
Als je je gasklep gaat verstellen moet je ook de positie schakelaar opnieuw afstellen. Staat hier wel ergens beschreven volgens mij.
Uitlezen kan ook nooit kwaad en is gewoon met een klein 12v ledje en wat draadjes te doen.
Als je basistoerental te laag wordt, kan je Cisklep het niet bijhouden om het toerental bij snelle wisselingen naar die 800 toeren te trekken.
Maargoed, eigenlijk moet je eerst valse lucht uitsluiten uiteraard.
Als je je gasklep gaat verstellen moet je ook de positie schakelaar opnieuw afstellen. Staat hier wel ergens beschreven volgens mij.
Uitlezen kan ook nooit kwaad en is gewoon met een klein 12v ledje en wat draadjes te doen.
Moderators: Jerry Stam