Hard ’TAK-geluid’ bij stevig afremmen. Wie herkent dat?
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2024 22:20 #1475613
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic remschoenen
Ik rijd ondertussen ook al een paar jaar rond met een ' klonk' in mijn linker voorwiel. Timen heeft er indertijd een paar keer naar gekeken. Alles rondom de ophanging ziet er goed uit en voelt prima. Eindconclusie was dat de remblokken iets op en neer konden bewegen in de remschoenen. Dat lijkt de 'klonk' te geven. Ik heb ermee leren leven. Auto rijdt veilig en remt voortreffelijk met de remschoenen van Timen. Apk geen enkel probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2024 10:04 #1475621
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Herkenbaar en ik verdenk ook de blokken
Herkenbaar en ik verdenk ook de blokken die in de klauw speling hebben.
Ik hoop het op te lossen met de remmenlarij een 850/v70.
Ik hoop het op te lossen met de remmenlarij een 850/v70.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-08-2024 10:11 #1475622
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Remmen denk ik ook aan
Kijk eens of het remblok montage setje er wel compleet op zit.
Daar gaat vaak wat mis is mijn ervaring. Ze worden vergeten opnieuw te monteren bij onderhoud of vervangen van blokset.
Of misschien zijn de blokken met een slijpschijf iets afgeslepen om ze makkelijker te monteren.
Maar toplagerspeling is ook denkbaar en is gekgenoeg geen APK controlepunt.
Daar gaat vaak wat mis is mijn ervaring. Ze worden vergeten opnieuw te monteren bij onderhoud of vervangen van blokset.
Of misschien zijn de blokken met een slijpschijf iets afgeslepen om ze makkelijker te monteren.
Maar toplagerspeling is ook denkbaar en is gekgenoeg geen APK controlepunt.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-08-2024 16:52 #1475623
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Kijk eens of het achterste
Kijk eens of het achterste montagepunt van de reactie-armen goed vast zitten.
Die stang waar ook dat paddestoelrubber op zit, maar dus het andere uiteinde, geloof dat Volvo het dan weer een draagarm-stang noemt...
De linkerkant heeft zich bij mij eens wat losgewerkt, met identieke klachten als gevolg. Hij zat nog wel "vast", maar zeker niet zo vast als dat die zou moeten zitten. De krachten zijn enorm op de reactie-armen, en de bout heeft aardig wat speling in de bus van het rubber. Als deze niet meer voldoende vast zit, schuift die bus soms wat naar voren/achter bij het remmen.
Die stang waar ook dat paddestoelrubber op zit, maar dus het andere uiteinde, geloof dat Volvo het dan weer een draagarm-stang noemt...
De linkerkant heeft zich bij mij eens wat losgewerkt, met identieke klachten als gevolg. Hij zat nog wel "vast", maar zeker niet zo vast als dat die zou moeten zitten. De krachten zijn enorm op de reactie-armen, en de bout heeft aardig wat speling in de bus van het rubber. Als deze niet meer voldoende vast zit, schuift die bus soms wat naar voren/achter bij het remmen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-08-2024 18:03 #1475624
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dank voor alle reacties
Dank iedereen voor het meedenken en alle reacties.
Wat de remmen betreft, vraag ik me af waarom - naast tijdens het hard afremmen - de 'TAK' eveneens hoorbaar is bij het achteruit vanaf een oprit de weg op sturen met volledige stuuruitslag (met de klok mee) zónder te remmen. Het lijkt me toch dat in zo'n situatie de remmen geen rol spelen.
Dacht in eerste instantie ook aan de reactiestangen. Timen heeft ook die zowel aan de voor- als de achterkant gecontroleerd op speling. Geen afwijking.
Fuseekogels ook door Timen gecontroleerd, eveneens zonder resultaat.
Hoop niet dat de oorzaak in het stuurhuis zit. Bovendien vraag ik me in dat geval af waardoor de 'TAK' dan wordt veroorzaakt tijdens het stevig afremmen.
Ik zoek verder.
Nogmaals dank, allemaal.
Adriaan
Wat de remmen betreft, vraag ik me af waarom - naast tijdens het hard afremmen - de 'TAK' eveneens hoorbaar is bij het achteruit vanaf een oprit de weg op sturen met volledige stuuruitslag (met de klok mee) zónder te remmen. Het lijkt me toch dat in zo'n situatie de remmen geen rol spelen.
Dacht in eerste instantie ook aan de reactiestangen. Timen heeft ook die zowel aan de voor- als de achterkant gecontroleerd op speling. Geen afwijking.
Fuseekogels ook door Timen gecontroleerd, eveneens zonder resultaat.
Hoop niet dat de oorzaak in het stuurhuis zit. Bovendien vraag ik me in dat geval af waardoor de 'TAK' dan wordt veroorzaakt tijdens het stevig afremmen.
Ik zoek verder.
Nogmaals dank, allemaal.
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2024 18:53 #1475626
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Subframe
Kan het zijn dat de 4 bouten van het subframe los zitten ?
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 10:07 #1475629
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Verder zoeken
Dankjewel voor het meedenken, Henk. Binnenkort weer met Timen verder zoeken en gaan ook dát controleren.
Adriaan
Adriaan
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 15:36 #1475631
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic los
Ik zou het ook in de voorwielophanging zoeken. Eerst maar even controleren of het links of rechts zit. het kan een moer of bout zijn die niet met het voorgeschreven moment vastgezet is. Wggen op ide brug, wielen draaien en dan remmen. Dan hoor je het wel. Probeer eens andere remblokken, wanneer deze 'ruim' zitten wil het soms ook tak of klak doen…
Het moet een oorzaak hebben. Dus gewoon blijven zoeken.
Het moet een oorzaak hebben. Dus gewoon blijven zoeken.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2024 16:05 #1475664
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En bedenk...
Alles wat niet vastzit kan TAK zeggen. Of KLOINK. Ongeacht of iemand alles heeft gecontroleerd.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 23:49 #1475714
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Stuurhuis
Vandaag weer met Timen verder gezocht. Stuurhuis blijkt verdacht. Afgezien van het TAK-geluid functioneert het verder prima. Te vroeg voor revisie-exemplaar. Kijk het voorlopig nog even aan.
Adriaan
Adriaan
Moderators: Jerry Stam