- Berichten: 3
Compressietest 745 Turbo
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 19:33 #1472385
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic of
meer km's uit een liter brandstof,
meer pk's uit een motor dankzij een turbo is niet per definitie goed voor het verbruik in absolute zin.
meer pk's uit een motor dankzij een turbo is niet per definitie goed voor het verbruik in absolute zin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 20:47 #1472386
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ik
zet de bougieafstand voor de B200E altijd op 0,7 mm (met 1 electrode, vier heb ik geen goede ervaring mee, ook nog eens duurder). Dan blijven ze altijd tussen 0,7 en de 0,8 mm, voordat ik ze vervang.
Ik weet niet veel van bougies maar kan me voorstellen dat hoe korter de afstand hoe krachtiger de vonk in Volts, maar dat de vonklengte er ook toe doet. Als die afstand te groot is zal de vonkenergie op een gegeven moment te klein worden - vermoed ik zo - en zal de motor meer gaan verbruiken. Maar zeker weet ik dit niet.
Ik weet niet veel van bougies maar kan me voorstellen dat hoe korter de afstand hoe krachtiger de vonk in Volts, maar dat de vonklengte er ook toe doet. Als die afstand te groot is zal de vonkenergie op een gegeven moment te klein worden - vermoed ik zo - en zal de motor meer gaan verbruiken. Maar zeker weet ik dit niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
20-01-2023 21:35 #1472387
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rendement
Hallo Volvisti
Rendement is altijd de verhouding tussen de energie die je ergens in stop en de energie die je eruit haalt.
groetjes
Mathy
Rendement is altijd de verhouding tussen de energie die je ergens in stop en de energie die je eruit haalt.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
21-01-2023 01:59 #1472389
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En ?
kan je daar dan ook meer km's uit een liter brandstof mee halen ?
Voor mij is rendement toch vooral dat ik me afvraag bij de pomp en die literteller zie oplopen hoeveel km ik er mee kan rijden.
Daar kan ik wat mee en niet met een natuurkundige theoretische uitleg die in theorie vast zal kloppen maar in de praktijk niet.
Wat heb ik aan energie die ergens met hoog rendement uit komt maar die ik niet kan toepassen als ik niet de 200 km per uur mag halen. ?
ik denk juist dat het andersom is eigenlijk. (let op het woord "denk" hierbij. tis maar een beredenering )
Volgens mij is de tijdsduur dat een vonk in stand blijft ook van belang om het mengsel goed te ontsteken. Een kleine electrode afstand zal niet zorgen voor een lange vonkduur lijkt me. En ook niet tot een vonk met wat meer oempff. Want de afstand voor de vonk om te overbruggen is juist klein dus dat kost niet veel energie.
Hoe groter de afstand hoe meer spanning erop moet staan. dus meer oemppf van de vonk. Tot de afstand te groot wordt natuurlijk.
Voor mij is rendement toch vooral dat ik me afvraag bij de pomp en die literteller zie oplopen hoeveel km ik er mee kan rijden.
Daar kan ik wat mee en niet met een natuurkundige theoretische uitleg die in theorie vast zal kloppen maar in de praktijk niet.
Wat heb ik aan energie die ergens met hoog rendement uit komt maar die ik niet kan toepassen als ik niet de 200 km per uur mag halen. ?
ik denk juist dat het andersom is eigenlijk. (let op het woord "denk" hierbij. tis maar een beredenering )
Volgens mij is de tijdsduur dat een vonk in stand blijft ook van belang om het mengsel goed te ontsteken. Een kleine electrode afstand zal niet zorgen voor een lange vonkduur lijkt me. En ook niet tot een vonk met wat meer oempff. Want de afstand voor de vonk om te overbruggen is juist klein dus dat kost niet veel energie.
Hoe groter de afstand hoe meer spanning erop moet staan. dus meer oemppf van de vonk. Tot de afstand te groot wordt natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2023 08:42 #1472390
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Een krachtige elektronische ontsteking maakt grotere bougiepunt afstand mogelijk en wordt aanbevolen en toegepast.
Een kleinzoon van mij heeft sinds kort een Toyota landcruiser FJ40 , 4.2 liter.
Hij heeft in USA een electronische verdeler gekocht:
cruisercorps.com/products/performance-he...for-f-and-2f-engines
Oude er uit en nieuwe er in, oh en dan alleen de "gap" van de bougiepunten even aanpassen, .050 inch, 1.27 mm jawel.
Groeten,
Ton.
Een kleinzoon van mij heeft sinds kort een Toyota landcruiser FJ40 , 4.2 liter.
Hij heeft in USA een electronische verdeler gekocht:
cruisercorps.com/products/performance-he...for-f-and-2f-engines
Oude er uit en nieuwe er in, oh en dan alleen de "gap" van de bougiepunten even aanpassen, .050 inch, 1.27 mm jawel.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
23-01-2023 10:11 #1472402
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vraag me af waarom er vaak
Ik vraag me af waarom er vaak gedacht wordt dat een "turbo" efficiënter is.
Er wordt vaak gesuggereerd dat het een soort van gratis energie uit de uitlaatgassen haalt (iets wat zeker niet gratis is)
Maar het enige wat een turbo doet is meer lucht in de cilinder drukken, en die extra lucht moet gewoon aangevuld worden met extra brandstof (vaak onevenredig meer brandstof om klop/knock te voorkomen)
De enige manier waarop een turbo efficiënter kán zijn, is dat je met een kleiner (efficiënter) motortje kan rond rijden in situaties met lage belasting. Heb je kortstondig meer vermogen nodig, daar is dan de turbo voor. Maar in de praktijk valt dat vaak ook vies tegen, want ofwel zonder de turbo aan te spreken rijdt je met een te lage compressie. Of er wordt onder belasting gigantisch veel brandstof ingespoten om klop/knock te voorkomen..
Er wordt vaak gesuggereerd dat het een soort van gratis energie uit de uitlaatgassen haalt (iets wat zeker niet gratis is)
Maar het enige wat een turbo doet is meer lucht in de cilinder drukken, en die extra lucht moet gewoon aangevuld worden met extra brandstof (vaak onevenredig meer brandstof om klop/knock te voorkomen)
De enige manier waarop een turbo efficiënter kán zijn, is dat je met een kleiner (efficiënter) motortje kan rond rijden in situaties met lage belasting. Heb je kortstondig meer vermogen nodig, daar is dan de turbo voor. Maar in de praktijk valt dat vaak ook vies tegen, want ofwel zonder de turbo aan te spreken rijdt je met een te lage compressie. Of er wordt onder belasting gigantisch veel brandstof ingespoten om klop/knock te voorkomen..
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





