Compressietest 745 Turbo

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2023 22:24 #1472364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobine loskoppelen
Hallo, Ik ga het bij mijn b230ft ook eens meten. Om de ontsteking af te koppelen, dan volstaat het om de kabel uit de bobine te trekken? En dan nog iets over bougies. Ik heb jij Skandix deze besteld:

<a href=" www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...rk-plug-kit/1007110/ "> www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...rk-plug-kit/1007110/

Volgens de website past het, eenmaal aangekregen stond mijn type motor er precies dan toch niet tussen. Maar diegene die erin zaten, waren dezelfde.
Ik heb ze op 0.8 gezet en erin gestoken. Lijkt me cava te zijn.
Iemand die uitsluitsel kan geven? Ik zie bosch regelmatig terugkomen.

Sorry om het topic te kapen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2023 00:37 #1472365 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic toch wel verschillen tussen lpt en hpt
"Betekent dit dat een LPT in theorie een iets hogere standaard compressie
zou kunnen hebben dan een HPT?"

Ja, inderdaad, en niet alleen in theorie ook in de praktijk, kijk maar.


1985–1995 B230 — 2.3 L (2,316 cc) SOHC 8-valve Volvo 240/Volvo 740/Volvo 940
1985–1986 B230F — 9.8:1 compression — 114 hp (85 kW; 116 PS) — U.S. models
1985–1987 B230E — 9.8:1 compression — 131 hp (98 kW; 133 PS)
1988–1993 B230F — 9.8:1 compression — 114 hp (85 kW; 116 PS) — U.S. models
1985-1990 B230ET — 10.3:1 compression — 182 hp (136 kW; 185 PS) — European models
1985–1998 B230FT — 8.7:1 compression — 165 hp (123 kW; 167 PS) — U.S./European models
1993-1995 B230FB — 9.8:1 compression — 136 hp (101 kW; 138 PS) — European models
1994–1998 B230FK — 8.7:1 compression — 135 hp (101 kW; 137 PS) — European models

Alle non turbo's b230 (b/e/fb) hebben een hogere compressieverhouding dan de turbo's (ft/fk) p de b230et na .

De compressie verhouding verandert niet in een motorblok door een turbo die al dan niet harder werkt. Dat zijn twee verschillende zaken.

de compressieverhouding is de verhouding tussen het volume boven de zuiger in de hoogste zuigerstand en het volume boven de zuiger in de laagste zuigerstand.

met een turbo kan je meer mengsel comprimeren in de verbrandingsruimte omdat je er meer in kan pompen, maar de compressieverhouding verandert er niet door dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2023 09:55 #1472366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rendement
<blockquote>
Dat klopt niet helemaal, want een turbodiesel is, bij gelijk rijgedrag, zuiniger dan een diesel. Daarnaast heeft een turbomotor altijd een hoger Een rendement dan een zelfaanzuigende motor.
</blockquote>

Dat geldt alleen voor een dieselmotor waarbij de verbranding totaal anders verloopt dan bij een benzinemotor. Doordat alleen lucht wordt gecomprimeerd, bestaat er geen kans op voortijdige ontsteking en kan de compressieverhouding hoog blijven. Bovendien heeft een dieselmotor geen gasklep, dus ook geen stromingsverliezen langs deze klep. Als je een turbo iop een benzinemotor zet, wordt de verbrandingslucht onder druk toegevoerd. In deellast hoef je daardoor het gaspedaal minder ver in te trappen voor hetzelfdevermogen. Gasklep minder ver open = meer stromingsverlies, dus lager rendement / hoger verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-01-2023 15:52 #1472367 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wel kompressieverschil of niet?
Als ik het goed had is er geen verschil tussen HPT en LPT. In het lijstje hierboven hebben ze ook allebei 8.7 op 1?

DE FB en de F en de E zijn volgens mij geen Turbo's. De ET ken ik niet, maar lijkt een leuk speelgoedje. Is dat een 2.3 liter met injektie en een Garett?? Op een GT geleverd? 16 kleppen?

Gevonden: Via google naar deze site en dan naar Wikipedia:
ET: electronic fuel injection, turbo.
The B23ET and B23FT motors were offered for two years only in the 1983 and 1984 Volvo 700 series. Both the B23ET and B23FT are somewhat unusual in the 700 series, as they were the only turbo motors offered in the 700 series with a block mounted distributor, forged pistons and a forged crankshaft. The B23ET was the only redblock known to be equipped with a small coolant passage version of the higher flowing 405 cylinder head, the FT had to make do with normal 398 head. As these motors predate the low-friction B200 and B230 turbos and are equipped with forged pistons and crank, they are often considered one of the most robust Volvo turbo motors.

Nabrander (van het Volvo-forum):
B23ET - werden gevonden in de 760 Turbo -84 ontwikkelt 173 pk met oliegekoelde Garret T03 turbo.
B230ET - werden gevonden in de 740, 760 Turbo 85-88B ontwikkelt 182 pk. Elektronische geïntegreerde ontsteking en injectie systeem Bosch Motronic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2023 17:48 #1472368 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Afstand electrode bougie
@maarten.ellen

"Ik heb ze op 0.8 gezet en erin gestoken.

Lijkt me cava te zijn. Iemand die uitsluitsel kan geven? Ik zie bosch regelmatig terugkomen"



Na die compressietest heb ik de kans te baat genomen om de bougie's

mooi schoon te maken en de elektrodenafstand na te kijken.

Die stonden op 0,7 en de volvo deed het er goed op.

Ik heb ook op internet eens naar deze bougies gekeken en kwam een afstand tegen van 0,9.

Ik heb ze dan ook op 0,9 gezet.

Nou kan het verbeelding zijn, maar ik kreeg het gevoel dat het verbruik omhoog was gegaan.

Daarbij heb ik gekeken naar de benzinemeter en de dagteller.

Reden genoeg om ze vandaag weer terug te zetten op 0,7.

Ik had ook het idee dat ze er wat minder mooi (schoon) uitzagen dan bij de test.

Is zoiets mogelijk, een hoger verbruik bij een grotere afstand van de bougie?

Bougie is de Bosch Super 4 WR78 R6 met de toevoeging Russia 038.

Ik heb geen idee meer waar ik die ooit (via internet denk ik) gekocht heb.

Autodoc heeft ze ook maar dan met Germany er op.

www.autodoc.nl/bosch/1148128




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-01-2023 18:03 #1472369 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Voor FD en FT
Spark plug gap 0.028-0.032" (076-0.8 mm), volgens de engelstalige owners manual uit 1995

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2023 21:43 #1472371 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gasklep
Hallo Rob

Je schreef: "Als je een turbo iop een benzinemotor zet, wordt de verbrandingslucht onder druk toegevoerd. In deellast hoef je daardoor het gaspedaal minder ver in te trappen voor hetzelfdevermogen. Gasklep minder ver open = meer stromingsverlies, dus lager rendement / hoger verbruik."

Die gasklep heeft een motor zonder turbo ook. De stromingsverliezen zijn dus bij beide aanwezig en zal bij een turbomotor proportioneel zijn. Een benzine-turbomotor haalt het niet bij het rendement van een turbodiesel, maar heeft altijd een hoger rendement dan een ongeblazen benzinemotor.

groetjes

Mathy


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2023 00:28 #1472372 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic klopt

Als ik het goed had is er geen verschil tussen HPT en LPT. In het lijstje hierboven hebben ze ook allebei 8.7 op 1?

je hebt inderdaad gelijk. Wel hetzelfde.

Als de fk een lpt is en de ft een hpt, dan hebben die dezelfde compressieverhouding inderdaad.

een turboversie van een motor heef doorgaans een lagere compressie dan een niet turbo versie van diezelfde motor. Behalve dan weer bij de 230et, of dat een lpt of hpt is dan ? da weet ik nie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-01-2023 09:31 #1472375 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic meer dan HPT, denk ik
182 pk uit hetzelfde blok. Het is een garret, (ouderwetse) grote turbo die ook al in de 242 zat. zal ook wel ander karakteristiek hebben met een turbo-lag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-01-2023 09:45 #1472377 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die bosch super 4 dingen
Die bosch super 4 dingen hebben 4 electroden, daar heb ik nooit het nut van gezien.
Kun je dus ook 4 electroden per bougie gaan afstellen.
Maar de vonk slaat altijd maar over naar 1 electrode... die andere 3 zitten er dan voor de sier.

Je kan overigens niet zomaar stellen dat een motor met turbo een hoger rendement heeft dan een ongeblazen versie. Tenzij je met rendement bedoeld dat je meer pk's uit eenzelfde motorinhoud weet te halen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD