LPG/Benzine problemen

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2023 21:41 #1472450 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Weer een weekje verder
Ondertussen weer een weekje op LPG gereden met de volgende bevindingen.
Starten is weer zoals hiervoor, vanwege het warme weer de afgelopen dagen wel alleen maar gehad die alleen in toerental zakt en weer gaat compenseren.
Wat betreft rijden merk ik nu de tijd vordert dat die op benzine wel weer wat slechter wilt gaan lopen maar het is nog niet zo erg als eerst.

Wat is nu handig om te gaan checken? Bedrading, maar waar moet ik kan op letten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2023 23:28 #1472452 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als ik het goed begrijp heb
Als ik het goed begrijp heb je een week geleden een tijdje gereden zonder de 4 LPG zekeringen en met drukloos gemaakte LPG leiding. Daarna ging rijden op benzine goed. Vervolgens heb je de 4 zekeringen weer herplaatst en ben je weer op LPG gaan rijden.

Daarmee heb je wel geconstateerd dat het probleem in de LPG installatie zit maar ben je vervolgens zonder het probleem op te lossen weer op LPG gaan rijden.

Als ik dit goed begrepen heb moet je toch proberen het probleem in de LPG installatie op te lossen. Ik zou beginnen met 4 andere injectoren.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2023 06:13 #1472455 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ja je begrijpt het goed
Ja je hebt het verhaal goed begrepen. Enige wat ik ook nog heb gedaan voordat ik met een drukloos lpg systeem en zonder 4 zekeringen op benzine heb rond gereden was dat zodra ik de auto wegzetten via het knopje de lpg uitschakelen en daarna het lpg systeem drukloos maken om te checken of de injectoren toch niet ergens lekte maar dit was zonder duidelijk resultaat.

En ja ben nu weer op lpg aan het rijden, omdat het moment op benzine rijden kort is kan ik er wel mee rijden maar prettig is het niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2023 11:33 #1472459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU reset
ik geloof dat ik het al eens gevraagd heb, maar als je vóór het starten zekering 1 even lostrekt, gaat het starten/draaien op benzine dan beter?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2023 09:43 #1472468 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geen verschil
Ja heb het wel getest maar dan meer gelet op de motorloop na het starten meer tijdens rijden. Dus echt een goed antwoord had ik er niet op.
Vanochtend dus alsnog getest en dan even goed op het starten gelet maar helaas heeft dat geen verschil.
Dus eigenlijk het enige wat het starten verbeterd tot nu toe is het lpg systeem helemaal uitschakelen door het verwijderen van de zekeringen van het lpg systeem.
Bij mij is de onderbreking in de aansturing van de injectoren gedaan doormiddel van een connectoren ipv er direct op gesoldeerd. Kan deze verbinding eens los halen en dan een lusje ertussen zetten zodat de draden van de injectoren eigenlijk weer origineel zijn. Om te kijken of het probleem in dat stuk zit.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2023 10:03 #1472469 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik begin de draad kwijt te
Ik begin de draad kwijt te raken.

Je schrijft: Vanochtend dus alsnog getest en dan even goed op het starten gelet maar helaas heeft dat geen verschil. Dus eigenlijk het enige wat het starten verbeterd tot nu toe is het lpg systeem helemaal uitschakelen door het verwijderen van de zekeringen van het lpg systeem.

Heeft het drukloos maken van het LPG systeem nu wel of niet geholpen?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2023 12:49 #1472472 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geen verschil
Het drukloos maken van het lpg systeem lijkt geen verschil te maken.
Laat ik het zo stellen, wat tot nu toe bij al de gedane testen het beste resultaat heeft gegeven is het verwijderen van de 4 lpg zekeringen, drukloos maken van leiding systeem en de ECU reset.
Maar alleen de ECU resetten en/of de leidingen drukloos maken geeft geen verbetering in het starten en/of motorloop zolang die nog op benzine draait.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-02-2023 17:36 #1472474 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dan klinkt het dus alsof de 4
Dan klinkt het dus alsof de 4 zekeringen verwijderen de truc doet.
Niet bekend met Vialle, maar wellicht de volgende stap om 1 voor 1 de zekeringen terug te plaatsen tot het probleem zich weer voor doet....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2023 21:53 #1472599 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Erger geworden
Sinds een week of 2 zijn de problemen erger geworden. Eigenlijk zo erg dat er momenteel niet meer op lpg te rijden valt.
Het begon met dat het start probleem erger werd en dan meer in de zin van niet willen aanslaan. Het starten duurt nu zo’n 10x rond tornen voordat die wilt aanslaan terwijl het voorheen 1 a 2x was meestal.
En dan was er op lpg daarna nog wel te rijden. De laatste week is er op LPG niet meer te rijden dan lijkt er 1 cilinder niet mee te doen.
Vorige week had ik ook opeens het probleem dat die op benzine ook op 3 cilinders liep maar dit bleek een los gelopen tonnetje op de bougie te zijn, na het vast draaien hiervan loopt die op benzine weer goed maar op LPG blijft het slecht.
Iets wat me ook opvalt is dat als ik een tijdje op benzine(lpg systeem nog wel onder spanning maar uitgeschakeld via het knopje binnen) rijdt dat het starten steeds beter gaat, totdat ik weer probeer de motor op lpg te lopen (al is het maar voor 1 minuut op lpg) en hem dan weer uitzet na terug overschakelen op benzine. Dan is de eerst volgende keer starten weer dat die flink moet rond tornen om hem aan de gang te krijgen. En na verloop van tijd wordt dit dan weer beter.

Ook getest wat er gebeurt als je het gaspedaal intrapt tijdens het starten, dit zorgt er wel voor dat die iets minder moet tornen om hem aan te krijgen maar zeker nog wel een keer of 5 a 6.

Geheel lijkt mij nu toch wel weer steeds meer op een lekkende injector te zijn.
Aangezien de problemen nu steeds prominenter kan er hopelijk snel een definitieve oplossing gevonden worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2023 10:53 #1472600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi injector
Afgezien van de hele voorgeschiedenis zou ik alleen op grond van wat je nu beschrijft zeggen dat er een LPi injector behoorlijk lekt.
Als je de LPi zekeringen er uittrekt, zal de LPi pomp de ringleiding niet vullen en loopt deze langzaam leeg over de defecte injector. Het starten zal steeds beter gaan omdat de druk in de ringleiding zakt totdat die helemaal leeg is, weg probleem. Als je ook maar even op LPG overschakelt, dan wordt de ringleiding direct weer gevuld door de LPi pomp, zelfs al heeft de motor nog niet de tijd gehad om over te schakelen van benzine naar gas.
Ik had een omgekeerd probleem, een injector die niet helemaal lekker inspoot (trillingen bij versnellen, inhouden), soms een periode slechter aanslaan en af en toe bevriezen op de afrit van de snelweg. De symptomen waren soms meer en dan weer wat minder aanwezig. Ik had al eerder wat LPi spullen overgenomen en daar zaten ook vier injectoren bij. Ik ben begonnen met ze één voor één te vervangen, eerst de makkelijk toegankelijke 1 en 4. Helaas bleek de slecht bereikbare nummer 3 de uiteindelijke boosdoener, maar nu heb ik een fijn rijdende auto terug. Met een beetje geduld en handigheid is het trouwens wel mogelijk om ook 2 en 3 te vervangen zonder het spruitstuk te demonteren. Wel heel goed opletten dat de veertjes goed in de sleuven van de injector zitten.
Eigenlijk geen wonder dat je injectoren na bijna 7 ton aan de beurt zijn. Er is dan al zo'n 20.000 l vloeibaar gas door elke injector gestroomd, een tankwagen vol!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC