LPG/Benzine problemen

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2022 13:26 #1111352 door Yannic Nuijt
LPG/Benzine problemen is gemaakt door Yannic Nuijt
Eerst even de wagen; Volvo 940 met Vialle twin tank lpg, kop met 36mm uitlaatkleppen, nokkenas die vergelijkbaar is met de IPD as, 13g turbo met 16t binnenwerk erin, 3 inch uitlaat systeem met race cat, BTI wasted spark en LPG chips. En dit alles met een respectabele kilometerstand van bijna 6.9ton op teller.
Probleem is als volgt welke zich ook al een langere tijd aan doet maar steeds erger wordt. (in deze discussie heb ik het toen ook al wel beschreven volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/vreemd-lpg-gedrag )
Starten doet die altijd wel soms 1 a 2 slagen extra nodig van de startmotor maar dat is ook alles, niet iets voor mij om me zorgen over te maken.
Maar daarna loopt die soms heel bokkig tot afslaan aan toe soms, maar dit is niet altijd constant, soms blijft die relatief mooi stationair constant draaien en dan rijdt je weg en dan begint het inhouden/bokkig lopen opeens weer, en als je dan het koppelingspedaal intrapt dan zakt het toerental terug tot het onderste streepje van de toerenteller en daarna gaat die weer maximaal compenseren en schiet die richting de 1500 tot 2000 toeren. Dat is dan wel het ergste geweest maar blijft daarna wel zonder vermogen/bokkig lopen.
Dan komen we op het punt dat die op LPG overschakelt en dan loopt die weer als een zonnetje en is het helemaal niks aan de hand. Totdat die weer op benzine moet draaien en gaat die weer bokkig lopen met weinig vermogen, wel minder erg dan als de motor koud is maar zeker niet mooi lopen.
Afgelopen vakantie naar Zweden/Denemarken geweest en omdat in het gebied waar ik zat LPG niet heel goed beschikbaar is toch nog op benzine moeten rijden. In het begin ging dat met horten en stoten en vermogen gebruiken was er helemaal niet bij totdat die rond de 3000/4000 toeren zat. Maar naarmate die langer op benzine moest rijden ging het steeds beter en uiteindelijk liep die netzo als op LPG weer als een zonnetje en kon ik gewoon vermogen vragen en ging het starten ook prima zonder dat die daarmee slecht begon te lopen/afslaan.
Maar toen kwam ik weer in Duitsland kwam de LPG tank weer vol gegooid en omgeschakeld naar LPG. Maar toen had ik dezelfde problemen die ik eerst met benzine had alleen nu met LPG dus snel afslaan, horten/stoterig rijden en totaal geen vermogen tot in de hogere toerentallen. Na een paar kilometer was dit ook weer weg en die liep die op LPG weer als een zonnetje alleen nu was de benzine loop weer helemaal ruk.

Wat heb ik er ondertussen al aan geprobeerd te doen;
LPG injectoren en inspuitpijpjes gecheckt bij Timen, 1 injector lekte ietsie pietsie maar totaal verwaarloosbaar voor het probleem maar wel vervangen.
ECU temperatuur sensor met Timen vervangen en oude nagemeten, gaf wel iets andere waardes maar zeker niet foute waardes
Brandstofdrukregelaar vervangen
Benzine injectoren laten reinigen en de standaard revisie uitgevoerd
Brandstofpomprelais vervangen
40d km geleden nieuwe lambda sonde geplaatst
LMM uitgewisseld met een exemplaar wat ik van een sloop auto heb gehaald maar de status niet weet
Bougie kabels nagemeten op weerstand (zijn zo'n 80d km oud)
Bougies zijn irridium bougies die er nu zo'n 30d km in zitten.(ja zijn aan vervanging toe maar lijkt mij LPG is gevoeliger voor een slechte vonk dan benzine toch? dus meer problemen op LPG dan benzine)

Ik weet nu even niet meer waar ik dit probleem in moet zoeken, hebben jullie nog ideeën?

Onderstaand topic was ook al van mij met ongeveer vergelijkbare problemen, of het er iets mee te maken heeft weet ik niet maar dit zijn dingen die ik toen ook heb gedaan/uitgesloten.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...voorschakelweerstand
Bijgevoegd ook een excel sheet met daarin het vebruik van m'n auto maar ook wat wanneer is gedaan qua onderhoud/vervangen van onderdelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-08-2022 10:52 #1471445 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Oke, dus in 2020 heb je
Oke, dus in 2020 heb je vergelijkbare problemen gehad, ergens eind dat jaar problemen opgelost door voorschakel weerstanden te vervangen.

Nu lijken dezelfde problemen weer terug te zijn. Zijn deze van de 1 op de andere dag weer terug? Of geleidelijk er in geslopen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2022 12:47 #1471448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb 2 auto's gehad met
ik heb 2 auto's gehad met Vialle-LPI. (940lpt en V70-T5)
Bij BEIDEN auto's heb ik destijds problemen gehad met het grijze injector omschakel blokje. Als daar iets defect in is wordt de overgang tussen B en LPG niet goed gedaan. Gevolg:
OF er draait een LPG-injector mee met de B-injectoren
OF er draait een B-injector mee met de LPG-injectoren.
OF elke andere gezamelijke combinatie van injectoren.

(Koud)starten gaat altijd goed omdat het LPI-systeem altijd de motor start op Benzine. en ook al draait er dan na starten een LPG-injector mee dat merk je niet omdat koudstart toch altijd met rijk mengsel moet gebeuren.
De problemen komen zodra de motor bedrijfswarm wordt.

Ook na leeg rijden van de LPG tank merk je niks want dan schakelt de motor over op Benzine en ook draait er dan electronisch een LPG injector mee als er geen LPG is (want Tank leeg!) dan wordt het mengsel niet verstoord.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2022 12:55 #1471449 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geleidelijk
Is er zeker geleidelijk ingeslopen en wordt steeds erger. Is begonnen rond november vorig jaar begonnen maar dan alleen problemen met starten en daarna was het weer klaar, maar nu is het ook tijdens het rijden.
Stomme vind ik dat de Ecu het uiteindelijk wel weer bij leert en daarna er niks meer aan de hand is. Totdat ik weer overschakel naar de andere brandstof.
Dus in mijn ogen gaat er nu iets mis met de brandstof inspuiting het zij LPG het zij benzine. Waarbij gezien het verbruik verschil tussen de brandstoffen verwacht ik de fout in het benzine traject. LPG is ongeveer een verbruik van 1/8,5 en benzine maar 1/9,5.
Als ik zekering 1 eruit trek dus vanuit 0-lijn programma ga rijden is het bokken enzo ook in het begin minder. Dus lijkt mij dat die op benzine te rijk staat in te spuiten? Alleen waardoor staat die te rijk te spuiten dan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2022 14:32 #1471450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi computer
De oude raad: eerst goed op benzine, daarna op LPG gaat hier ook op.
Als je zekering 1 even losneemt en daarna op benzine gaat rijden, draait de motor dan wel goed? De Volvo ECU is dan gereset en zou weer in de basisstand moeten staan, dus goed voor benzine.

De Volvo ECU bepaalt de inspuittijd van de benzineinjectoren. De LPG injectoren reageren iets anders, waardoor de LPi computer deze inspuittijd niet één op één kan overnemen, maar een kleine omrekening doet. Dit is een vaste omrekening, zonder enige vorm van inleren of zo. Resetten van de LPi computer is daarom ook zinloos. Door deze omrekening merkt de Volvo ECU niet of er op benzine of LPG wordt gereden.

Zou het kunnen zijn dat deze omrekening niet helemaal goed gaat? De Volvo Ecu is wel zelflerend en het lijkt er op dat die zich aanpast aan de niet helemaal goed inspuitende LPG injectoren. Als je dan weer terug gaat naar benzine heeft de ECU weer even tijd nodig om zich daaraan aan te passen.
Probeer eens een andere LPi computer.
Loop ook de connectoren en vier zekeringen van het hele systeem na. De LPi computer houdt bij het omrekenen namelijk ook rekening met de LPi druk (drukopnemer in het koppelblok) en de accuspanning. Misschien komt daar verkeerde info uit.
Het LPi systeem heeft ook een diagnosestekker. Veel lees je niet uit, maar wel bijvoorbeeld LPi-druk, accuspanning en lambdaspanning.

Vergeet het benzineverbreekrelais voorlopig maar. Die kan er wel voor zorgen dat er ten onrechte benzine wordt ingespoten als de motor op LPG draait, maar andersom kan niet. Als de motor op benzine draait, wordt er nooit LPG ingespoten.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2022 21:14 #1471455 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Testen
Ga morgen even testen hoe die op benzine loopt als de ECU gereset is.

Omschakelrelais is een 1,5 jaar geleden al vervangen. Dus denk dat deze wel uitgesloten kan worden.

LPi computer kan ik zelf ook uitlezen maar daar stonden 3 weken geleden geen foutcodes in. Zal hem er binnenkort nog een keertje aanhangen om te kijken of er ondertussen wat in gekomen is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2022 10:23 #1471459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi computer kan ik zelf ook
<blockquote>
LPi computer kan ik zelf ook uitlezen maar daar stonden 3 weken geleden geen foutcodes in. Zal hem er binnenkort nog een keertje aanhangen om te kijken of er ondertussen wat in gekomen is.
</blockquote>

Ik verwacht niet dat er foutcodes in zullen staan. De LPi computer is een relatief "dom" ding, in die zin dat die zich niet kan aanpassen aan signalen van buiten. Hij kan alleen reageren op een van tevoren in de software bepaalde wijze en daar zit blijkbaar geen fout in..
Het lambda signaal wordt dan ook alleen gebruikt om het omschakelmoment te bepalen en niet om de inspuiting eventueel bij te regelen (daar zorgt de Volvo ECU voor). Iets met twee kapiteins op één schip.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2022 21:36 #1471463 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Uitkomst
Vandaag op benzine gereden(2x ongeveer 24km) door het lpg systeem uit te schakelen via de schakelaar en de ECU gereset door zekering 1 een paar minuten te verwijderen, dit alleen vanochtend gedaan en vanmiddag niks qua resetten ofzo.
En beide ritten geen last gehad van bokkerig gedrag, misschien alleen een heel klein beetje inhouden bij vermogen vragen maar dat zou ook kunnen omdat ieder dingetje voor me al bijna als inhouden voelt tijdens vermogen vragen.

Doe morgen nog een rondje op deze manier en dan weer terug naar lpg om te kijken of het terug komt (hoogst waarschijnlijk wel). Zo ja gaan we de connectoren van de LPi eens goed nakijken en mogelijk de LPG computer omwisselen met degene van Kogelman die ik al aangeboden kreeg om te testen.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2022 17:38 #1471615 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Testen gedaan
Afgelopen weken bezig geweest met testen en dingen uitsluiten.
Begonnen met alle connectoren nakijken en met contactcleaner schoonmaken. Allemaal helaas zonder succes.

Daarna de aangeboden LPG computer van Kogelman erin gehangen, omdat zowel op deze als op mijn eigen geen nummers meer staan was dit een gokje of dit de juiste was. Helaas bleek dit niet het geval met als gevolg dat die op 3 poten begon te lopen op lpg.
Via de Vialle LPi software heb ik wel wat data eruit kunnen halen, zie foto’s begin post.
De leen computer gaat er weer uit, heeft iemand een computer met de juiste specificaties te leen/te koop om te kijken of het probleem daar in zit?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2022 18:23 #1471862 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ondertussen weer wat getest
Vorige week bij Timen een andere LPG computer erin gehangen en ook nog even wat andere testjes gedaan, waaronder ook de benzine druk gemeten. Hier was allemaal niks geks te zien/merken.
Maar helaas deze week gemerkt dat dit helaas nog steeds mijn probleem heeft opgelost. Dus weer verder op onderzoek, deze keer bij de ECU.
Hier heb ik eerst gekeken of het signaal van de ect wel binnenkomt, dit lijkt wel het geval op de connector meet ik namelijk een weerstand van 440 ohm bij een motor die rond de 60-70 graden ligt, lijkt mij een prima waarde.
Daarna de LPG chip van BTI eruit gehaald en de originele chip weer terug geplaatst, en bij de EZK via het daughterboard ook hier de originele chip ingeschakeld.
Nu kijken wat dit voor effect heeft, to be continued. Volgende optie wordt de hele ECU unit uitwisselen met een andere.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC