LPG/Benzine problemen
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2022 20:01 #1471863
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zou voor de zekerheid toch
Ik zou voor de zekerheid toch het omschakelrelais nog een keer vervangen, ondanks dat dit 1,5 jaar geleden al gedaan is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
05-01-2023 20:41 #1472259
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic We zijn er nog steeds niet
Ondertussen al weer het een en ander getest. Hieronder een opsomming maar we zijn er helaas nog steeds niet.
-LPG computer bij Timen vervangen
-benzinedruk gemeten bij Timen en goed bevonden (wel na een rit dus niet volledig koud wanneer de problemen het grootste zijn.)
-originele chips erin
-gemeten of er weerstand van de ECU temperatuurmeter binnenkomen bij de ECU
-andere ECU computer erin
-bougies vervangen
-nieuw omschakelrelais geplaatst.
Heb ook filmpjes gemaakt van de startperikelen bij koud starten wat er mogelijk ook iets mee te maken heeft. Eigenlijk zijn er 2 opties, optie 1 hij start en blijft lopen maar zakt tot een 500 toeren ofzo en gaat dan flink compenseren en schiet dan naar de 1500 toeren en zakt dan weer terug maar blijft een redelijk onrustig lopen.
Optie 2; hij start maar valt weer uit, keer daarna starten zonder problemen met een hele lichte verhoging in het toerental maar zakt daarna weer terug naar stationair toerental en blijft daarna weer relatief rustig lopen.
In de week dat het flink koud was heb ik zelf niet met de auto gereden maar maar mijn vader had hem een keertje nodig en zei dat die toen wel meerdere keren uitviel en pas na een keer of 4 bleef lopen.
drive.google.com/file/d/1GManG87YFrXDpWl...dp/view?usp=drivesdk
drive.google.com/file/d/13lXixxCloaDmY-B...I6/view?usp=drivesdk
Hopelijk krijgen jullie met deze informatie nieuwe ingevingen wat mogelijk de oorzaak van dit hardnekkige probleem kan zijn.
-LPG computer bij Timen vervangen
-benzinedruk gemeten bij Timen en goed bevonden (wel na een rit dus niet volledig koud wanneer de problemen het grootste zijn.)
-originele chips erin
-gemeten of er weerstand van de ECU temperatuurmeter binnenkomen bij de ECU
-andere ECU computer erin
-bougies vervangen
-nieuw omschakelrelais geplaatst.
Heb ook filmpjes gemaakt van de startperikelen bij koud starten wat er mogelijk ook iets mee te maken heeft. Eigenlijk zijn er 2 opties, optie 1 hij start en blijft lopen maar zakt tot een 500 toeren ofzo en gaat dan flink compenseren en schiet dan naar de 1500 toeren en zakt dan weer terug maar blijft een redelijk onrustig lopen.
Optie 2; hij start maar valt weer uit, keer daarna starten zonder problemen met een hele lichte verhoging in het toerental maar zakt daarna weer terug naar stationair toerental en blijft daarna weer relatief rustig lopen.
In de week dat het flink koud was heb ik zelf niet met de auto gereden maar maar mijn vader had hem een keertje nodig en zei dat die toen wel meerdere keren uitviel en pas na een keer of 4 bleef lopen.
drive.google.com/file/d/1GManG87YFrXDpWl...dp/view?usp=drivesdk
drive.google.com/file/d/13lXixxCloaDmY-B...I6/view?usp=drivesdk
Hopelijk krijgen jullie met deze informatie nieuwe ingevingen wat mogelijk de oorzaak van dit hardnekkige probleem kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2023 21:20 #1472260
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic We komen nu zo langzamerhand
We komen nu zo langzamerhand toe aan de wildere speculaties.
Het probleem past in ieder geval bij LPG en benzine die tegelijk worden ingespoten.
Dit zou veroorzaakt kunnen worden door een LPG injector die onregelmatig meer, minder of niet lekt. En die injector zou dan bij de controle bij Timen toevallig niet hebben gelekt. Het is maar een idee.
Een vrij simpele test is als het contact uit staat een LPG slang bij het koppelblok lossen totdat alle gasvormige LPG in het systeem is ontsnapt en er geen druk meer op de LPG injectoren staat. Dit kan een minuutje duren dus een wat afgelegen plek uitzoeken.
Dan de schakelaar op benzine zetten zodat er geen LPG wordt ingespoten en de motor proberen te starten. Als deze direct start en de motor regelmatig loopt en blijft lopen moet het wel een lekkende LPG injector zijn.
Het probleem past in ieder geval bij LPG en benzine die tegelijk worden ingespoten.
Dit zou veroorzaakt kunnen worden door een LPG injector die onregelmatig meer, minder of niet lekt. En die injector zou dan bij de controle bij Timen toevallig niet hebben gelekt. Het is maar een idee.
Een vrij simpele test is als het contact uit staat een LPG slang bij het koppelblok lossen totdat alle gasvormige LPG in het systeem is ontsnapt en er geen druk meer op de LPG injectoren staat. Dit kan een minuutje duren dus een wat afgelegen plek uitzoeken.
Dan de schakelaar op benzine zetten zodat er geen LPG wordt ingespoten en de motor proberen te starten. Als deze direct start en de motor regelmatig loopt en blijft lopen moet het wel een lekkende LPG injector zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
06-01-2023 10:18 #1472261
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik denk dat Piet22 wel eens
Ik denk dat Piet22 wel eens gelijk kan hebben over het op 2 brandstoffen lopen.
De test met het aflaten van de lpg-druk, is eigenlijk wat je op je vakantie gedaan hebt toen je langere tijd geen toegang had tot lpg.... en toen liep die ook goed op benzine.
De test met het aflaten van de lpg-druk, is eigenlijk wat je op je vakantie gedaan hebt toen je langere tijd geen toegang had tot lpg.... en toen liep die ook goed op benzine.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
08-01-2023 09:45 #1472275
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic 2x getest
Dank voor de reacties, ja helaas was ik ook al op dat punt gekomen dat de wildere speculaties de overhand gaan krijgen om dit probleem op te lossen.
Gisterochtend en vanmorgen even getest. Vrijdag toen ik de auto weg heb gezet gelijk lpg uitgeschakeld met het knopje en de banjobout op het koppelblok los gehad zodat de leiding leeg is.
Beide keren direct aanslaan, alleen wel een klein beetje toerental verlaging daarna en ook weer verhogen tot een 1000/1100 toeren maar daarna wel redelijk stabiel.
Dus het lijkt er wel invloed op te hebben dat de leidingen nu echt helemaal leeg zijn en er sowieso geen lpg kan lekken ofzo.
Ga deze test de aankomende week nog een paar keer herhalen voor wat meer zekerheid.
Gisterochtend en vanmorgen even getest. Vrijdag toen ik de auto weg heb gezet gelijk lpg uitgeschakeld met het knopje en de banjobout op het koppelblok los gehad zodat de leiding leeg is.
Beide keren direct aanslaan, alleen wel een klein beetje toerental verlaging daarna en ook weer verhogen tot een 1000/1100 toeren maar daarna wel redelijk stabiel.
Dus het lijkt er wel invloed op te hebben dat de leidingen nu echt helemaal leeg zijn en er sowieso geen lpg kan lekken ofzo.
Ga deze test de aankomende week nog een paar keer herhalen voor wat meer zekerheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2023 11:07 #1472285
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Nu je de meeste componenten al hebt bekeken, zou ik ook eens aan de bedrading zelf gaan denken.
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je start met alle LPG zekeringen verwijderd? Dan weet je zeker dat het LPi systeem electrisch geen invloed kan hebben.
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je start met alle LPG zekeringen verwijderd? Dan weet je zeker dat het LPi systeem electrisch geen invloed kan hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2023 16:36 #1472288
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ook als er geen LPG in de
Ook als er geen LPG in de leidingen zit en de LPG zekeringen er uit zijn dan zit het omschakelrelais en de relaisvoet nog in het circuit van de benzineinjectoren.
Daar kan ook nog een probleem zitten. Slecht relais, slecht contact met de relaisvoet, slechte soldeerverbinding aan de relaisvoet.
Ik zou nu eerst zonder lPG in de leidingen en zonder LPG zekeringen zorgen dat de motor op benzine goed loopt. Daarna komt LPG wel weer.
Daar kan ook nog een probleem zitten. Slecht relais, slecht contact met de relaisvoet, slechte soldeerverbinding aan de relaisvoet.
Ik zou nu eerst zonder lPG in de leidingen en zonder LPG zekeringen zorgen dat de motor op benzine goed loopt. Daarna komt LPG wel weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2023 00:03 #1472293
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgende stap
De bedrading van de benzineinjectoren controleren zou inderdaad mijn volgende stap zijn. Bij de gasinbouw zijn de vier massadraden van de benzinejectoren doorgeknipt en worden nu via de relaisvoet van het verbreekrelais geleid. Aangezien uitwisselen van het relais geen verschil maakte, lijkt mij het relais niet direct verdacht.
Ik heb zelf eens heel lang gezocht naar een vreemde storing die uiteindelijk wél aan het verbreekrelais lag. Water in het dichtgesealde (!) relais liet de 12V relaisvoeding af en toe bij de massadraden van de benzineinjectoren komen. Dit gaf storingen op zowel gas als benzine, aangezien het relais massageschakeld is en er dus ook 12 V op staat bij benzinebedrijf. Deze 12V loopt bij mijn installatie niet via één van de vier LPG zekeringen.
Ik heb zelf eens heel lang gezocht naar een vreemde storing die uiteindelijk wél aan het verbreekrelais lag. Water in het dichtgesealde (!) relais liet de 12V relaisvoeding af en toe bij de massadraden van de benzineinjectoren komen. Dit gaf storingen op zowel gas als benzine, aangezien het relais massageschakeld is en er dus ook 12 V op staat bij benzinebedrijf. Deze 12V loopt bij mijn installatie niet via één van de vier LPG zekeringen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2023 20:48 #1472370
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien nog 1 tip, heb je
Misschien nog 1 tip, heb je ook je benzine relais al eens vernieuwd?
Kan het ook zomaar zijn, je kunt hem eventueel door solderen maar een nieuwe kost 15 euro of zo. Ik zou dat zeker ook eens proberen.
Kan het ook zomaar zijn, je kunt hem eventueel door solderen maar een nieuwe kost 15 euro of zo. Ik zou dat zeker ook eens proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-01-2023 21:55 #1472409
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Wat meer informatie
De test met alleen de lpg ring leiding drukloos maken en uitschakelen van het lpg systeem via de schakelaar in de auto meerdere keren herhaald. Echter gaf dit niet echt een duidelijk resultaat met starten en het “ruw” lopen op benzine.
Daarna de 4 zekeringen eruit gehaald, ring leiding druk loos gemaakt en ECU gereset. Hiermee ruim een week rond mee gereden. In het begin gaf dit in een heel enkel geval een klein bokje tijdens vermogen vragen maar dat was alleen de eerste dag. Starten en verder rijden ging zonder problemen.
Daarom vandaag de 4 zekeringen weer terug gestoken, starten ging prima en overschakelen op lpg was ook zonder problemen. Echter ging na een kilometer of 5 na het loslaten van het gas wel het lambda lampje aan. Bij het volledige tot stilstand komen na nog een kilometer of 5 bleef de motor even nog hoog(1500 toeren) stationair draaien, maar na een klein moment weer keurig stationair. Verder nergens iets van gemerkt qua motor loop vanwege het lambda lampje.
Nu kijken wat het starten en het lopen op benzine gaat doen de aankomende tijd.
En ja benzinerelais is afgelopen juni vervangen.
Daarna de 4 zekeringen eruit gehaald, ring leiding druk loos gemaakt en ECU gereset. Hiermee ruim een week rond mee gereden. In het begin gaf dit in een heel enkel geval een klein bokje tijdens vermogen vragen maar dat was alleen de eerste dag. Starten en verder rijden ging zonder problemen.
Daarom vandaag de 4 zekeringen weer terug gestoken, starten ging prima en overschakelen op lpg was ook zonder problemen. Echter ging na een kilometer of 5 na het loslaten van het gas wel het lambda lampje aan. Bij het volledige tot stilstand komen na nog een kilometer of 5 bleef de motor even nog hoog(1500 toeren) stationair draaien, maar na een klein moment weer keurig stationair. Verder nergens iets van gemerkt qua motor loop vanwege het lambda lampje.
Nu kijken wat het starten en het lopen op benzine gaat doen de aankomende tijd.
En ja benzinerelais is afgelopen juni vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





