Wielen van een S60/V70N/S80 op een 940. Wat is er mogelijk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 19:50 #1470468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee joh, staal rulez....
Nee joh, staal rulez....
Dit is de absolute basis uitvoering dus ook qua wielen
V.w.b. mijn claim over vrijlopen... da's dus niet waar.
De kunststof binnenschermen worden professioneel doorgeslepen.
Opties:
- setje hulpveren eronder tegen overvloedig inveren (heb ik nog liggen)
- binnenschermen demonteren. Hoe kwalijk is dat?
- nieuwe achter schokdempers monteren. Kan sowieso geen kwaad na 28 jaar en 140.000 km?
Dit is de absolute basis uitvoering dus ook qua wielen
V.w.b. mijn claim over vrijlopen... da's dus niet waar.
De kunststof binnenschermen worden professioneel doorgeslepen.
Opties:
- setje hulpveren eronder tegen overvloedig inveren (heb ik nog liggen)
- binnenschermen demonteren. Hoe kwalijk is dat?
- nieuwe achter schokdempers monteren. Kan sowieso geen kwaad na 28 jaar en 140.000 km?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 12:13 #1470490
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Nieuwe schokdempers verandert
Nieuwe schokdempers verandert weinig aan hoe ver die in kán veren, je hebt dan hoogstens zwaardere belasting nodig (kofferbak vol) voordat die aan loopt.
Binnenschermen demonteren zou ik ook niet adviseren, alleen al vanwege de steenslag met roest als gevolg
Voor hulpveren geldt eigenlijk hetzelfde als voor nieuwe dempers...
Afhankelijk van waar die precies aan loopt, zou je ophoogblokken op de veren kunnen plaatsen. Snel, goedkoop, makkelijk en met vulplaatjes is de hoogte zelf te bepalen.
Binnenschermen demonteren zou ik ook niet adviseren, alleen al vanwege de steenslag met roest als gevolg
Voor hulpveren geldt eigenlijk hetzelfde als voor nieuwe dempers...
Afhankelijk van waar die precies aan loopt, zou je ophoogblokken op de veren kunnen plaatsen. Snel, goedkoop, makkelijk en met vulplaatjes is de hoogte zelf te bepalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 20:24 #1470502
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb achter ook 25 mm spoor
Ik heb achter ook 25 mm spoor verbreders, het weg willen glijden in een snelle bocht is echt over. Kortom een wereld van verschil in wegligging. Voor heb ik de langere reactiestangen (de langste) en de camber mod gedaan. Het is nu toch wel een rotonde ridder geworden zonder verlies van comfort 
Succes...
Succes...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2022 15:48 #1470592
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Chilm: Lopen bij jou de
@Chilm: Lopen bij jou de banden ook aan tegen de kunststof wielkuipen? Hoe heb jij dat opgelost? Of heb je het gewoon geaccepteerd?
Hoewel ik ook geen voorstander ben van het weghalen van de kunststof bekleding van de wielkuip kan ik me herinneren dat onze 740 van 1990 achter geen kunststof bekleding in de wielkuip had.
Buiten dat, als de kunststof bekleding weg is dan loopt de band waarschijnlijk aan tegen de flens van de wielboog.
Grt,
Martijn
Hoewel ik ook geen voorstander ben van het weghalen van de kunststof bekleding van de wielkuip kan ik me herinneren dat onze 740 van 1990 achter geen kunststof bekleding in de wielkuip had.
Buiten dat, als de kunststof bekleding weg is dan loopt de band waarschijnlijk aan tegen de flens van de wielboog.
Grt,
Martijn
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-05-2022 11:21 #1470602
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @martijn_940: Loopt deze
@martijn_940: Loopt deze zowel bij het linker als rechterwiel aan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2022 21:30 #1470607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @martijn_940
Nee hoor, geen last van, verbreding is "maar" 25 mm. per kant en raakt ook de wielkastrand niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2022 22:37 #1470608
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met een 25 mm adapter aan
Met een 25 mm adapter aan beide zijden loopt zowel het linker als het rechter achterwiel bij 'stevig' inveren aan tegen de kunststof bekleding van de wielkuip. En dat is met ET25 wielen en 195 banden.
@Chilm: welke ET waarde en bandbreedte heb jij aan de achterzijde?
Deze week zijn we een weekje weg met de auto met belading. Daarom ben ik toch maar even terug gegaan naar de standaard setup. Wil niet dat de banden de kunststof bekleding opvreten. Of dat de spatbordrand de banden opvreten.
Omdat ik er met mijn inschatting over de haalbare verbreding nogal naast zat (hoewel het volgens Chilm toch mogelijk moet zijn) heb ik nog wat meer desk research gedaan.
In een post op Turbobricks wordt gesuggereerd dat met 205 banden ET15 mogelijk moet zijn zonder aanlopen van de banden en zonder aanpassingen aan de wielkast of rand.
Een snelle rekensom op basis van bovenstaande leert dat er horizontaal tussen het aanlegvlak van de naaf en de kunststof bekleding van de wielkuip 87,5 mm ruimte zou moeten zitten ((205/2)-15).
Omgerekend naar een 195 band zou ik dan wegkomen met een ET van 10 mm. Bij gebruik van de standaard velg met een ET van 25 mm heb ik dan een spacer of adapter nodig van 15 mm. Bij onze vriend Schippan is 16 mm de dunste adapter die je kan krijgen. Waarbij moet worden opgemerkt dat de naaf niet te ver mag uitsteken.
Wanneer ik terug in NL ben toch nog maar eens goed meten in hoeverre de praktijk de theorie bevestigt.
Voor nu heb ik voor een liefhebber twee hele mooie 25 mm adapters te koop!
Grt,
Martijn
@Chilm: welke ET waarde en bandbreedte heb jij aan de achterzijde?
Deze week zijn we een weekje weg met de auto met belading. Daarom ben ik toch maar even terug gegaan naar de standaard setup. Wil niet dat de banden de kunststof bekleding opvreten. Of dat de spatbordrand de banden opvreten.
Omdat ik er met mijn inschatting over de haalbare verbreding nogal naast zat (hoewel het volgens Chilm toch mogelijk moet zijn) heb ik nog wat meer desk research gedaan.
In een post op Turbobricks wordt gesuggereerd dat met 205 banden ET15 mogelijk moet zijn zonder aanlopen van de banden en zonder aanpassingen aan de wielkast of rand.
Een snelle rekensom op basis van bovenstaande leert dat er horizontaal tussen het aanlegvlak van de naaf en de kunststof bekleding van de wielkuip 87,5 mm ruimte zou moeten zitten ((205/2)-15).
Omgerekend naar een 195 band zou ik dan wegkomen met een ET van 10 mm. Bij gebruik van de standaard velg met een ET van 25 mm heb ik dan een spacer of adapter nodig van 15 mm. Bij onze vriend Schippan is 16 mm de dunste adapter die je kan krijgen. Waarbij moet worden opgemerkt dat de naaf niet te ver mag uitsteken.
Wanneer ik terug in NL ben toch nog maar eens goed meten in hoeverre de praktijk de theorie bevestigt.
Voor nu heb ik voor een liefhebber twee hele mooie 25 mm adapters te koop!
Grt,
Martijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2022 19:05 #1470683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat meten is weten en omdat
Omdat meten is weten en omdat controle toch beter schijnt te zijn dan vertrouwen heb ik er vandaag een meting aan gewaagd.
Met de as zo horizontaal mogelijk kom ik tot een horizontale afstand van ~90 mm tussen het aanlegvlak van het wiel (op de remschijf) en de kunststof bekleding van de wielkuip.
Dit lijkt aardig overeen te stemmen met de gevonden theorie.
Met een standaard velg met ET25 en een 195 band kan ik theoretisch 17,5mm per kant naar buiten zonder dat er iets aanloopt.
Gelijk een proefmontage gedaan om te bepalen of dat de moeite waard is. En het antwoord is ja.
Grt,
Martijn
Met de as zo horizontaal mogelijk kom ik tot een horizontale afstand van ~90 mm tussen het aanlegvlak van het wiel (op de remschijf) en de kunststof bekleding van de wielkuip.
Dit lijkt aardig overeen te stemmen met de gevonden theorie.
Met een standaard velg met ET25 en een 195 band kan ik theoretisch 17,5mm per kant naar buiten zonder dat er iets aanloopt.
Gelijk een proefmontage gedaan om te bepalen of dat de moeite waard is. En het antwoord is ja.
Grt,
Martijn
Moderators: Jerry Stam