Wielen van een S60/V70N/S80 op een 940. Wat is er mogelijk?

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2022 10:41 #1470050 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Eerlijk gezegd lijkt het me
Eerlijk gezegd lijkt het me een illusie dat je dit merkt. Naar hedendaagse begrippen zijn 16 inch velgen kleine velgen. En dat is goed voor het comfort. En een 940 is natuurlijk al niet zo'n scherp sturende auto van zichzelf. Dus maak jezelf weinig illusies. Goede banden en goede veren en schokdempers zullen dan echt veel belangrijker zijn. Het lijkt me verstandig om dat op orde te hebben.
Ik kon geen verschil merken tussen Hydra's en Adhara's op mijn 940 (met premium banden en nieuwe schokdempers met nieuwe nivomats).

Een 940 stuurt echt als een oudere auto in vergelijking met bijvoorbeeld een V70. En daar is overigens niks mis mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2022 11:58 #1470053 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het verschil tussen Michelin
Het verschil tussen Michelin Energy's op Altairs en een setje Mercurius met het befaamde no-brand merk Novex Superspeed was een dag-en-nacht verschil onder de 960-2.
Nu heb ik michelin energy's niet extreem hoog zitten, maar dat verschil was niet alleen kwaliteit van de banden.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-03-2022 13:31 #1470054 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Stay
Los van velgmaat en bandtype was naar mijn ervaring ( en die van andere 940-rijders) qua verbetering (in)stuurgedrag en wegligging de meest effectieve modificatie het monteren van een stay bij Timen Smit. Wereld van verschil met de standaard ophanging. Veel strakker in bochten zonder comfortverlies. Het Volvo eigen overhellen grotendeels geëlimineerd. Ongeacht velgmaat en bandbreedte/hoogte (tezamen met veerpootbrug (ook van Timen) zeer aanbevelenswaardig. Bovendien een stuk goedkoper dan een set 16/17 inch velgen plus banden…

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2022 20:22 #1470105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na veel inventariseren,
Na veel inventariseren, analyseren, simuleren en calculeren ben ik erop uit gekomen dat vooral het gebrek aan spoorbreedte van de achteras mij stoort.

Dus eerst maar eens beginnen met het vergroten van de spoorbreedte achter. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 25 mm adapters. Hiermee wordt de spoorbreedte nagenoeg gelijk aan die van de vroege 960's. Die auto's staan wat mij betreft mooi op hun wielen.

De spoorbreedte aan de voorzijde vergroot ik met 10 mm d.m.v. twee 5 mm spacers. 5 mm spacers zijn ongeveer het maximum dat gemonteerd kan worden zonder verdere aanpassingen. Daarbij zijn ze relatief goedkoop om aan te schaffen.

De adapters en spacers heb ik besteld bij Harry Schippan (dank voor de tip!).
Wanneer ik de adapters en spacers heb gemonteerd zal ik foto's plaatsen van het resultaat.

In een later stadium ga ik bekijken of ik alsnog voor andere, grotere, wielen ga. Voor nu houd ik het even bij de standaard 15 inch jetsers.

Grt,

Martijn

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2022 00:01 #1470107 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Kan iemand..
"Kan iemand vanuit eigen ervaring vertellen of er een merkbaar verschil in rijdynamiek is tussen 15" wielen met 195/65 banden en 16" wielen met 205/55 banden?

Ja, kan ik. Mits nog relevant.
Vond het weinig uitmaken. Denk dat je binnen de bandbreedte zit van wat niet opvalt.
In dat gebied doen onderstel aanpassingen meer.
(Stay en of veerpootpbrug en of verlagen)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-03-2022 09:48 #1470108 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Je zegt dat het gebrek aan
Je zegt dat het gebrek aan spoorbreedte je stoort, en dan vooral de achteras.
Dit is vanuit esthetisch oogpunt neem ik aan? Want mij betreft hadden de bandjes ook wel wat verder naar buiten gemogen....

Heb je er wel rekening mee gehouden dat de banden de wielkasten niet gaan raken? Door de panhardstang gaan de wielen niet rechtlijnig omhoog en omlaag bij het inveren, maar verplaatsen ze zich ook iets zijwaarts. Tot welke combinatie van spacer-maat + bandenmaat het goed gaat is voor mij helaas geen parate kennis, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik weet dan er voor de 240 spacers vanuit Volvo zelf geleverd zijn, maar voor deze spacers was het ook nodig om de wielkasten iets aan te passen ivm aanlopen. (zegt natuurlijk niets over de 7/940...)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2022 00:16 #1470127 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic De panhardstand
Zorgt er toch vooral ook voor dat de achteras in zijn geheel ( zoveel mogelijk) recht onder de auto blijft ? Zonder is niet te doen. Dan zouden er bij bochten nemen misschien al aanloopverschijnselen optreden bij normale bandenmaat.
Dat zijdelings verplaatsen bij inveren is dus iets wat erbij hoort.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2022 20:50 #1470254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adapters tot een dikte van 30
Adapters tot een dikte van 30 mm zou zonder problemen mogelijk moeten zijn.
In ieder geval wanneer de auto niet is verlaagd.

Ik heb het setje adapters van Schippan binnen (kostte wat moeite...) en zoek wat tijd om deze te monteren. Een eerste proefmontage maakt me erg blij...

Als gevolg van een misverstand heb ik een setje adapters (4 stuks) over.
Zie de advertentie voor de details. ( volvo700vereniging.nl/content/setje-adapters-4-stuks )

Grt,

Martijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2022 23:08 #1470451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto van het voorlopige resultaat

25 mm adapters op de achteras zonder aanlopen van de banden.

Voor mij een hele, optische, verbetering t.o.v. standaard.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-04-2022 10:17 #1470460 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en nu mooie deksels erop
Van plastic, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC