Wielen van een S60/V70N/S80 op een 940. Wat is er mogelijk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2022 21:45 #1111126
door V700 register
Wielen van een S60/V70N/S80 op een 940. Wat is er mogelijk? is gemaakt door V700 register
Goedenavond,
Ondanks of misschien wel door het verschrikkelijke en verontrustende nieuws uit de oostelijke regionen proberen we ook maar wat afleiding te vinden...
De 940 is technisch grotendeels in orde waardoor er ruimte komt voor cosmetische verfraaiingen.
Omdat ik vind dat de 940 een beetje ielig op zijn wielen staat overweeg ik om andere wielen te monteren. Bij voorkeur origineel Volvo.
Om de mezelf meer keuze te geven kijk ik ook naar velgen die oorspronkelijk voor de S60/V70N/S80 geleverd zijn. Om het niet helemaal uit de hand te laten lopen ga ik maximaal voor een 7J x 17 velg met 215 band.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met wielen van een S60/V70N/S80 op een 940?
Tot nu toe heb ik kunnen vinden dat wielen van deze modellen zonder problemen gemonteerd kunnen worden en ook niet aanlopen. Mits de juiste spacers (25 mm dik) worden gemonteerd.
Kan iemand dit bevestigen?
Zover ik weet worden de wielen van een S60/V70N/S80 met 14 mm bouten gemonteerd terwijl spacers voor een 940 vaak voorzien zijn van 12 mm tapeinden. Ik ben er nog niet uit hoe dit bij elkaar past. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Grt,
Martijn
Ondanks of misschien wel door het verschrikkelijke en verontrustende nieuws uit de oostelijke regionen proberen we ook maar wat afleiding te vinden...
De 940 is technisch grotendeels in orde waardoor er ruimte komt voor cosmetische verfraaiingen.
Omdat ik vind dat de 940 een beetje ielig op zijn wielen staat overweeg ik om andere wielen te monteren. Bij voorkeur origineel Volvo.
Om de mezelf meer keuze te geven kijk ik ook naar velgen die oorspronkelijk voor de S60/V70N/S80 geleverd zijn. Om het niet helemaal uit de hand te laten lopen ga ik maximaal voor een 7J x 17 velg met 215 band.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met wielen van een S60/V70N/S80 op een 940?
Tot nu toe heb ik kunnen vinden dat wielen van deze modellen zonder problemen gemonteerd kunnen worden en ook niet aanlopen. Mits de juiste spacers (25 mm dik) worden gemonteerd.
Kan iemand dit bevestigen?
Zover ik weet worden de wielen van een S60/V70N/S80 met 14 mm bouten gemonteerd terwijl spacers voor een 940 vaak voorzien zijn van 12 mm tapeinden. Ik ben er nog niet uit hoe dit bij elkaar past. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Grt,
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2022 10:28 #1470017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Harry Schippan
www.schippan-spurverbreiterung.de/
Hij heeft voor mij een adapter gemaakt waarmee het Volvo reservewiel (5*108 tapeinden) op de aanhanger (5*110 bouten) past.
Hij heeft voor mij een adapter gemaakt waarmee het Volvo reservewiel (5*108 tapeinden) op de aanhanger (5*110 bouten) past.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-02-2022 11:23 #1470018
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Kwaliteit
Schippan uitstekend adres, weet ik uit ervaring. Niet de goedkoopste en neemt wel enige tijd in beslag, maar de kwaliteit is top.
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-02-2022 17:31 #1470020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is ook handig…..
tiresize.com/wheel-offset-calculator/
Deze site werkt het handigst op een normale computer (imac/laptop), dan kun je bij elke verandering precies zien wat er gebeurd zoals wiel naar binnen of buiten, snelheidsafwijking, etc…..
Met 225-45-17 t.o.v. 195-65-15 kom je qua snelheid goed uit….
Met ET-43 met een spacer van 25 mm (1”) t.o.v. ET-25 ook…..
Deze site werkt het handigst op een normale computer (imac/laptop), dan kun je bij elke verandering precies zien wat er gebeurd zoals wiel naar binnen of buiten, snelheidsafwijking, etc…..
Met 225-45-17 t.o.v. 195-65-15 kom je qua snelheid goed uit….
Met ET-43 met een spacer van 25 mm (1”) t.o.v. ET-25 ook…..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2022 09:12 #1470027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Da's een mooi hulpmiddel!
Da's een mooi hulpmiddel!
Dank je wel.
Dank je wel.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2022 14:42 #1470033
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Pure spacers mogen natuurlijk
Pure spacers mogen natuurlijk niet: dan kan je de wielmoeren niet meer deugdelijk op de draadeinden schroeven. Dusofwel de draadeinden wisselen voor langere (in de juiste sterkteklasse!), ofwel een adapter gebruiken die z'n eigen draadeinden heeft, of schroefdraad voor wielbouten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2022 19:46 #1470035
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het idee is (natuurlijk) om
Het idee is (natuurlijk) om gebruik te maken van adapters. Mijn suggestie om met spacers te werken is niet goed.
Evengoed bedankt voor jouw verduidelijking.
Evengoed bedankt voor jouw verduidelijking.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2022 18:50 #1470042
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Denk terminologie
Een adapter past iets aan, zet iets om van het ene in het andere.
Wielboutmaat zus naar wielboutmaat zo. Of 230 volt naar 12 volt.
Spacers heb je ook die je vastzet op de naaf en waarbij je het wiel weer op de spacer vastbout ( of moert). Is geen adapter dan, want er wordt niets omgezet.
Gewoon een ding dat space opvult.
Dat type spacers is prima. Maar is maar hoe je de beestjes noemt.
En als je inderdaad van 12 naar 14 moet dan praat je over een adapterfunctie ook.
Spacer/adapter. Beiden dan.
Wielboutmaat zus naar wielboutmaat zo. Of 230 volt naar 12 volt.
Spacers heb je ook die je vastzet op de naaf en waarbij je het wiel weer op de spacer vastbout ( of moert). Is geen adapter dan, want er wordt niets omgezet.
Gewoon een ding dat space opvult.
Dat type spacers is prima. Maar is maar hoe je de beestjes noemt.
En als je inderdaad van 12 naar 14 moet dan praat je over een adapterfunctie ook.
Spacer/adapter. Beiden dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2022 08:47 #1470048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan iemand vanuit eigen
Kan iemand vanuit eigen ervaring vertellen of er een merkbaar verschil in rijdynamiek is tussen 15" wielen met 195/65 banden en 16" wielen met 205/55 banden?
Door de geringere wanghoogte van de 16" banden verwacht ik meer zijdelingse stabiliteit en daarmee een scherper (in)stuurgedrag. Of dat in de praktijk bij een 940 merkbaar is weet ik niet omdat ik nog nooit met 16" banden op een 940 heb gereden.
Grt,
Martijn
Door de geringere wanghoogte van de 16" banden verwacht ik meer zijdelingse stabiliteit en daarmee een scherper (in)stuurgedrag. Of dat in de praktijk bij een 940 merkbaar is weet ik niet omdat ik nog nooit met 16" banden op een 940 heb gereden.
Grt,
Martijn
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2022 10:38 #1470049
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is absoluut een goed
Dat is absoluut een goed merkbaar verschil in scherpte van het sturen. Ik heb het zowel op de 940 als de 960-2 uit eigen ervaring. De keerzijde: een kleiner veercomfort omdat er minder bandwang kan veren (en die meestal nog stugger is uitgevoerd ook) vind ik persoonlijk bij deze overgang meevallen. Natuurlijk is mijn 1:1 ervaring nooit zo perfect geweest dat hetzelfde type banden in dezelfde slijtagegraad op beide sets lagen...
De enige 7-series die ik met 17 inch heb gereden (niet van mezelf) vond ik dan weer in doorslaan naar stuiterig, zonder dat er nog merkbaar aan stuurscherpte gewonnen wordt. Het optimum ligt voor mij dus bij 16 inch, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik ken ook mensen die 16 inch een iel wieltje vinden, en mensen die liefst nog 14 inch hadden vanwege het hogere veercomfort.
De enige 7-series die ik met 17 inch heb gereden (niet van mezelf) vond ik dan weer in doorslaan naar stuiterig, zonder dat er nog merkbaar aan stuurscherpte gewonnen wordt. Het optimum ligt voor mij dus bij 16 inch, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik ken ook mensen die 16 inch een iel wieltje vinden, en mensen die liefst nog 14 inch hadden vanwege het hogere veercomfort.
Moderators: Jerry Stam