Motor valt uit 945 lpg bij linkerbocht heuvel op (update)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2022 11:20 #1471253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warm worden brandstofrelais
Als je het relais openmaakt dan zie je dat het koperdraad van het rechter relais is verkleurd door warmte. Mogelijk is dit relais, als de motor loopt, continu bekrachtigd en wordt daardoor (te) warm. Dit heb ik verder niet onderzocht.

Dit is wat ik heb gedaan om het relais te koelen op info uit onderstaande link.

www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircu...#Hot_Fuel_Pump_Relay

Drilling Holes in Relay Covers to Cool Them. Problems with the 740 fuel pump and headlight relays are well documented. Volvo has a tech. bulletin that recommends replacement of the relays and the sockets, which have both been done to my car before I purchased it. Driving today, I put my finger on the fuel pump relay and it was darn warm. I could just hold my finger on it - any hotter and I wouldn't be able to. Is this normal/acceptable? If no, what's the fix (another relay??). [Response:] Relays on Volvos run hot. That's why I drill holes in the covers. You must first remove the circuit board to drill the cover. On overdrive relays, I have never had to replace a relay with holes in it, it seems to help a lot. I have also run cooling to the relay/fuse board from the crotch cooler port, so when the A/C is on, it blows cool air on the board via hose. It may help and can't hurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2022 00:10 #1471270 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Niets
heeft het eeuwige leven natuurlijk.
Een relais wordt gewoon warm door de werking. En het lijkt me dat zo'n ding constant bekrachtigd wordt, Er loopt een stroom doorheen. Geen stroom erdoor, niet bekrachtigd en je brandstofpomp stopt ermee.
En zo'n ding gaat stuk door de arbeidsuren en niet door "te warm".
Waardoor zou dat te warm dan moeten komen dan ?
Mooi algemeen open deur verhaal dat te warm niet goed is en je dat moet bestrijden ipv symptoombestrijding. Vandaar mijn vraag... Hoe dan ?

Gaatjes boren, is wel een goed idee want de warmte kan dan beter weg ( net als bij het inbouwen van een fan, komt op hetzelfde neer) is ook symptoombestrijding en toch werkt het preventief om te voorkomen dat het relais vroegtijdig overlijdt.
Met andere woorden, het werkt wel levensduurverlengend en betrouwbaarheidsverhogend.

Nog ondersteund door dit stukje tekst uit het engelstalige forum:
I have also run cooling to the relay/fuse board from the crotch cooler port, so when the A/C is on, it blows cool air on the board via hose. It may help and can't hurt."

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-07-2022 00:25 #1471272 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic relais worden steeds warmer en uiteindelijk te warm...
Door toenemende overgangsweerstanden op de contacten.

Daarom komt het. Het is niet zo dat relais kapot gaan door arbeidsuren. Relais slijten door het aantal schakelingen en de vonken die getrokken worden, als dat er meer worden komt er kool op etc, etc. of de contacten solderen zichzelf los. Dan kun je wel koelen, maar het is en blijft symptomen bestrijden. Niet te warm worden is een open deur die hout snijdt.

Algemeen: als er iets te warm wordt in de zekeringenkast, en dat gebeurt regelmatig als je dit forum bijhoudt, dan is koelen of blussen de tweede keus en de eerste keus is het relais of de voet wisselen voor een nieuwe.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2022 00:33 #1471274 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Slijtage...
Je zegt het zelf al. Aantal vonken etc , en het aantal daarvan ook.
Lijkt me toch echt arbeidsduur gerelateerd.
En vervangen is niet de oorzaak van een te warm relais wordend relais wegnemen, maar een te warm geworden relais agv een te lange arbeidsduur wegnemen.

tis maar hoe je redeneert.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2022 00:39 #1471275 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Peter

Je schreef eerst: "En zo'n ding gaat stuk door de arbeidsuren en niet door "te warm"."

En in de volgende alinea: "... want de warmte kan dan beter weg ... om te voorkomen dat het relais vroegtijdig overlijdt."

???

Mathy

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2022 00:59 #1471276 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Beste Mathy.
Volg eens een cursus begrijpend lezen.

Daar staan twee dezelfde dingen. Of dingen die in lijn liggen met elkaar en dus naast elkaar bestaan.
Zo'n ding wordt te warm door veel arbeidsuren. Zoals Reinier ook prima uitlegt.
En om die warmte af te voeren en daarmee de levensduur te verlengen kan je koelen of ventileren.. En daarmee verleng je de levensduur.

Welk deel snap je hier niet van ?
En ik heb je nog niets horen zeggen over hoe je nou voorkomt dat zo'n relais te warm wordt. Graag een onderbouwing.

Een creatief idee om de levensduur te verlengen word helaas niet herkend als een spontaan creatief idee.
Je hoeft trouwens ook niet steeds te beginnen met "je schreef.. blabla.."
En dan ga je op woorden vangen zitten . Dat is niet de manier in mijn bescheiden mening.
Ik stop met verder beargumenteren over wat nu oorzaak is en wat gevolg is bij warm of te warm wordende relais.
Punt gemaakt . Heb er niets meer aan toe te voegen.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-07-2022 11:21 #1471279 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Stoppen lijkt me prima
Maar ik schreef: "Het is niet zo dat relais kapot gaan door arbeidsuren"

Stoppen lijkt me prima. Het is goed zo.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-07-2022 18:11 #1471282 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Wenselijk
Wat bij herhaling tot oververhitting leidt: in de loop der tijd gecorrodeerd contact tussen Mathy en fflunche. Mogelijk dat een - zo langzaamaan meer dan wenselijk - 'spontaan en creatief idee' hier verandering in kan brengen...

Suggesties welkom!

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2022 23:15 #1471289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Suggestie: een ventilatortje
Suggestie: een ventilatortje doet ook bij mensen soms wonderen om af te koelen (of toch maar gelijk airco??) maar je kunt je idd maar beter niet druk maken..is ook symptoombestrijding.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2022 12:32 #1471494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog een update hier.
Toch nog een update hier.

Ik vond het een behoorlijke irritante storing dat de wagen af en toe zo maar stopte. Na alle bovenstaande tips en diverse andere fora, toch nog het brandstof relay nogmaal bekenen. Met een vergrootglas zie je toch micro cracks bij de soldeer eilanden. Oude soldeer vervangen voor vers niet rohs soldeer. En relais terug geplaatst ( de spare had eigenlijk het zelfde) sindsien geen problemen meer gehad ( nu na de vakantie met caravan en 4000km verder). Was het toch het brandstof relais. pffff bedankt allemaal.

Eb als je nog een relais wil laten door solderen laat het even weten :-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC