Motor valt uit 945 lpg bij linkerbocht heuvel op (update)

  • Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-07-2022 19:42 #1471095 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic 4 zekeringen
Vergeet de 4 zekeringen niet. 2 zekeringen zijn voor t aansturen van 4 lpg injectoren, 1 is voor lpg computer en de andere is voor naar lpi pomp (aansturing).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2022 01:10 #1471112 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Spare relais.
"Een spare brandstof relais heb ik hier en deze heb ik ook opengemaakt om de print en solderingen te controleren. Dit zit er goed uit"

Dat is lastig met het blote oog te zien. Haarscheurtjes in de solderingen zie je soms pas onder een loupe. Had het ook. Wel starten, na paar km uitvallen. Ogenschijnlijk niets aan te zien.
Relais wordt warm, dingen zetten uit onder warmte. Haarscheurtjes werden groter. Ding kapte ermee.
Even laten afkoelen en weer starten. Tot de cyclus zich herhaalde.
Beste is de solderingen even met een soldeerbout laten vloeien of een nieuwe kopen.
Maar vml terzijde, want die BDP kabel lijkt me veel meer verdacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2022 11:37 #1471118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstof relais
Dat relais kan inderdaad behoorlijk warm worden. Heb eens gelezen om daarom in de witte behuizing wat gaatjes te maken voor ventilatie/koeling. Dat heb ik een aantal jaren geleden gedaan. Baat het niet dan schaadt het niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2022 23:10 #1471134 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goede tip! Brengt me op een idee
Zo'n miniventilatortje inbouwen in dat zekeringen compartiment. Actieve koeling.
Die dingen heb je in 12 volt en op usb spanning ( 5 volt) . Via de aansteker aansluiting zo te maken. Even uitvogelen hoe het beste te monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-07-2022 11:57 #1471140 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Brandveiligheid - zekering
Naast verkoeling zorgt een ventilator(tje) voor toename kans op brand. Ik zou dat ventilatortje -wat verder niet zichtbaar is- in iedergeval voorzien van een zekering wat ‘even’ boven t benodigde vermogen van de ventilator is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2022 00:37 #1471148 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Verstandiger is het uiteraard om niet het symptoom, maar de oorzaak te bestrijden.

groetjes

Mathy


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2022 01:19 #1471223 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Oneliner
Gaat niet op hierbij denk ik. Algemeen gesteld wel natuurlijk.
Maar..
Een relais wordt nou eenmaal warm. De oorzaak daarvan ligt in dat ie zijn werk doet.
Neem je die oorzaak weg dan heb je een niet werkend relais vrees ik.
En als je het symptoom niet wegneemt heb je op den duur ook een niet werkend relais. Overleden door de hitte.
Ventilatoren zijn niet zomaar uitgevonden. Zit ook een hele grote voor onder de motorkap zelfs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2022 00:51 #1471226 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic te
Hallo Peter

Relais worden warm, daar wordt door de constructeur rekening mee gehouden. Maar te warm is niet de bedoeling. "Te warm" is hier het symptoom" niet "warm". Je kunt beter voorkomen dat het relais te warm wordt, dus door te voorkomen dat die warmte ontstaat, niet door die warmte af te voeren.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2022 01:38 #1471247 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ?
hoe dan ?
Met ventileren bestrijdt (of voorkom) je anders nog steeds dat iets te warm wordt.
Of het nu oorzaak of symptoom is.
Terug naar de specifieke relais kwestie.. hoe dan te voorkomen dat een relais te warm wordt ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2022 07:55 #1471250 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mathy zegt dat een relais
Mathy zegt dat een relais niet TE warm moet worden. En derhalve dus de oorzaak van te warm worden wegnemen. Een baksteen kan heeeel veel kilometers maken zonder dat relais te warm worden. Vandaar het advies van Mathy om de oorzaak te zoeken en niet om het symptoom te bestrijden. Lijkt me een verstandig advies.
Een baksteen heeft zo’n ventilatortje helemaal niet nodig.

Maar dat hoeft niemand te weerhouden om een ventilatortje in te bouwen. Ben benieuwd. Meteen foto’s en zo maken voor de Factor 700. Altijd vermakelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD