linkse tap of moertje lassen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 09:36 #1469461
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes uitboren
Netjes uitboren is de enige andere optie die blijft staan als het oplassen van een moer niet lukt (of dat ie alsnog afbreekt).
Ik zou in dat geval eerst met een 3 of 4 mm boortje de bout uitboren en eventueel ook nog een 5 mm proberen. Het blijft lastig om echt recht en in het hart van het boutje te boren (lukt volgens mij idd alleen goed in een kolomboor). Als dit lukt komt vaak het laatste stukje bout/draad ook wel los, of is het bestaande draadgat met een M6 gewoon weer schoon te tappen en kan je met dezelfde maat blijven werken.
M7 is idd een maat die je mogelijk wel kan maken, maar die niet standaard is.
Ik zou in dat geval eerst met een 3 of 4 mm boortje de bout uitboren en eventueel ook nog een 5 mm proberen. Het blijft lastig om echt recht en in het hart van het boutje te boren (lukt volgens mij idd alleen goed in een kolomboor). Als dit lukt komt vaak het laatste stukje bout/draad ook wel los, of is het bestaande draadgat met een M6 gewoon weer schoon te tappen en kan je met dezelfde maat blijven werken.
M7 is idd een maat die je mogelijk wel kan maken, maar die niet standaard is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 12:32 #1469462
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Beter
een strip staal nemen.Er een gat van 6 in boren en flink verzinken, zodat het restant schroefdraad mee kan smelten.. Daarna een prop lassen. V en A flink omhoog anders wordt het "plakken". De strip moet je natuurlijk wel rond kunnen draaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 13:17 #1469463
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Metalen strip
Goed plan 
Dikte?
5mm?
Het dikste wat ik nu thuis heb liggen is 2,5 mm, dat is te dun denk ik.
Hartelijk dank
Dikte?
5mm?
Het dikste wat ik nu thuis heb liggen is 2,5 mm, dat is te dun denk ik.
Hartelijk dank
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 16:32 #1469465
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Let er wel op dat als je een
Let er wel op dat als je een strip gebruikt, dat je na het lassen de strip wel 360 graden in de rondte kan draaien 
Beetje jammer als de bout los komt, je maar een halve slag kan maken....
Beetje jammer als de bout los komt, je maar een halve slag kan maken....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Marcel Blauw (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2022 13:50 #1469469
door Marcel Blauw (GAST)
Beantwoord door Marcel Blauw (GAST) in topic Eerst een U-vorm
van die strip maken, dan kan je hem op zeker rond draaien en heb je ook nog
wat beter houvast.
wat beter houvast.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2022 15:56 #1469472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto voor de meedenkers en belangstellenden
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 18:52 #1469477
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lassen op een stripje, maar moertje kan ook
lassen op een stripje, maar moertje kan ook. Beide even inderdaad souvereinen met een schuin kantje dan heb je veel oppervlak. Voordeel van moertje is dat er een dopje op past en dat je met weinig wringen draait. Maar als de strip helemaal plat op het materiaal ligt, kan het ook niet mis gaan. Je kan ook twee dunne stripjes op elkaar doen en dan in de bovenste een iets groter gat. en weer lekker blubberen.
en desnoods na het lassen en na het helemaal afkoelen: nog even met een hobby brandertje het aluminium iets warm stoken, en dan pas draaien.
Ik zou er zelf alleen nu lekker aan beginnen, voordat je er 3 keer zo veel tijd aan hebt besteed, als dat het hele klusje kost.
Veel succes!!
en desnoods na het lassen en na het helemaal afkoelen: nog even met een hobby brandertje het aluminium iets warm stoken, en dan pas draaien.
Ik zou er zelf alleen nu lekker aan beginnen, voordat je er 3 keer zo veel tijd aan hebt besteed, als dat het hele klusje kost.
Veel succes!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2022 13:43 #1469606
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt!
Iedereen bedankt voor alle adviezen 
Ik ben een blije peuter.....
Ik ben een blije peuter.....
- Marcel Blauw (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2022 03:23 #1469610
door Marcel Blauw (GAST)
Beantwoord door Marcel Blauw (GAST) in topic blije peuter.....
maar hoe heeft de "blije peuter" het nou opgelost?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2022 11:43 #1469611
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oplossing
Tot nu toe had ik alleen met dunne plaat gelast.
Ik ben daarom begonnen met lasrupsen op 2,5mm plaat. Gewoon om eerst te oefenen en daar heb ik het meeste van liggen
Langzaam ben ik omhoog gegaan in las dikte. Wel steeds op 2,5mm plaat. Eerst 0,8mm daarna 1,5mm 3mm en als laatste 4,5mm. Voltage gewoon overgenomen van de tabel op de machine. En dan steeds een beetje variëren met de draadsnelheid tot het lekker knettert. Ook met de 4,5 mm instellingen (18,5 volt en 10 meter draadsnelheid 0,6 mm lasdraad) had ik op de onderzijde van de 2,5mm plaat geen verdikking. Ik heb de draadsnelheid nog wat opgevoerd naar 11 om de las dieper te krijgen maar daarboven wordt het een gespetter. Met de hogere draadsnelheid zie je dan een toch een heel klein beetje de las aan de onderkant. Niet zoals bij 1 mm plaat waar je echt een bobbel kunt maken aan de onderkant.
Heel praktisch omdat het tabelletje op de machine voor 0,6 mm lasdraad niet hoger gaat dan 4,5 mm dikte ben ik met deze instellingen gaan proberen om strippen en moertjes te lassen op stompjes van boutjes. Kijken of dit heet genoeg is. En dan proberen om de boel te slopen. De eerste las brak heel snel af. Daarna de stompjes voor het lassen eerst schoon gevijld. Het zink moet er eerst af. Zinkoxide is bros. Dat hielp. Daarna brak steeds de bout en niet de las. De moertjes smelten net een klein beetje. De strippen hebben daar geen last van. De gaten in de strip heb ik verzonken met zo'n speciaal verzink ding boor geval. Omdat de gaten in de strip verzonken zijn is dat makkelijker lassen dan de moertjes, je hebt meer ruimte en je kan beter zien wat je doet. En ik heb de lashelm minder donker gezet . Dat hielp ook
Als bonus door alle breektests heb ik een aardig idee gekregen hoeveel kracht je op een M6 boutje kan zetten.
Wel apart: de moertjes zijn net na het lassen witheet en dan worden ze tijdens het afkoelen instantaan rood. Dat rode ebt dan langzaam weg. Maar van wit naar rood is het net alsof je het licht aandoet echt 'pats'.
Na alle ge-oefen een strip met verzonken gat op het boutje in het spruitstuk gelast. Boutje is eruit maar dat was nog een hele heisa. Boutje zat akelig vast. Maar na een half uur timmeren pielen kruipolie wurmen wiebelen enz had ik een knikje. Knikje werd een millimeter enz enz. Ik heb het ding wel 4 keer weggelegd want je wordt kriegel en ongeduldig en dan ga je er teveel kracht opzetten. Als je het dan weer oppakt ben je toch weer tevreden met de progressie. Het gaat wel steeds sneller. Van niks naar een knikje is net zoveel werk als van een knikje naar een mm en dat is weer net zoveel werk als van een mm naar een cm.
Ik heb nog wel een linkse tap gekocht maar daar had ik m er nooit mee uitgekregen. Al was het alleen maar omdat je niet heen en weer kunt. En de tap is veel te dun om er genoeg kracht op te zetten.
Ik ben daarom begonnen met lasrupsen op 2,5mm plaat. Gewoon om eerst te oefenen en daar heb ik het meeste van liggen
Langzaam ben ik omhoog gegaan in las dikte. Wel steeds op 2,5mm plaat. Eerst 0,8mm daarna 1,5mm 3mm en als laatste 4,5mm. Voltage gewoon overgenomen van de tabel op de machine. En dan steeds een beetje variëren met de draadsnelheid tot het lekker knettert. Ook met de 4,5 mm instellingen (18,5 volt en 10 meter draadsnelheid 0,6 mm lasdraad) had ik op de onderzijde van de 2,5mm plaat geen verdikking. Ik heb de draadsnelheid nog wat opgevoerd naar 11 om de las dieper te krijgen maar daarboven wordt het een gespetter. Met de hogere draadsnelheid zie je dan een toch een heel klein beetje de las aan de onderkant. Niet zoals bij 1 mm plaat waar je echt een bobbel kunt maken aan de onderkant.
Heel praktisch omdat het tabelletje op de machine voor 0,6 mm lasdraad niet hoger gaat dan 4,5 mm dikte ben ik met deze instellingen gaan proberen om strippen en moertjes te lassen op stompjes van boutjes. Kijken of dit heet genoeg is. En dan proberen om de boel te slopen. De eerste las brak heel snel af. Daarna de stompjes voor het lassen eerst schoon gevijld. Het zink moet er eerst af. Zinkoxide is bros. Dat hielp. Daarna brak steeds de bout en niet de las. De moertjes smelten net een klein beetje. De strippen hebben daar geen last van. De gaten in de strip heb ik verzonken met zo'n speciaal verzink ding boor geval. Omdat de gaten in de strip verzonken zijn is dat makkelijker lassen dan de moertjes, je hebt meer ruimte en je kan beter zien wat je doet. En ik heb de lashelm minder donker gezet . Dat hielp ook
Als bonus door alle breektests heb ik een aardig idee gekregen hoeveel kracht je op een M6 boutje kan zetten.
Wel apart: de moertjes zijn net na het lassen witheet en dan worden ze tijdens het afkoelen instantaan rood. Dat rode ebt dan langzaam weg. Maar van wit naar rood is het net alsof je het licht aandoet echt 'pats'.
Na alle ge-oefen een strip met verzonken gat op het boutje in het spruitstuk gelast. Boutje is eruit maar dat was nog een hele heisa. Boutje zat akelig vast. Maar na een half uur timmeren pielen kruipolie wurmen wiebelen enz had ik een knikje. Knikje werd een millimeter enz enz. Ik heb het ding wel 4 keer weggelegd want je wordt kriegel en ongeduldig en dan ga je er teveel kracht opzetten. Als je het dan weer oppakt ben je toch weer tevreden met de progressie. Het gaat wel steeds sneller. Van niks naar een knikje is net zoveel werk als van een knikje naar een mm en dat is weer net zoveel werk als van een mm naar een cm.
Ik heb nog wel een linkse tap gekocht maar daar had ik m er nooit mee uitgekregen. Al was het alleen maar omdat je niet heen en weer kunt. En de tap is veel te dun om er genoeg kracht op te zetten.
Moderators: Jerry Stam