linkse tap of moertje lassen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2022 13:57 #1111051 door V700 register
linkse tap of moertje lassen? is gemaakt door V700 register
Bij het vervangen van de gasrol is 1 van de 3 inbusboutjes afgebroken.

Ik had nog zo mn best gedaan :-) kruipolie, geduld, voorzichtig heen en weer.....
2 maal succes maar 1 boutje had er echt geen zin in.

Het spruitstuk is van aluminium het boutje is ijzer.

dikte van het boutje is M6. Het steekt nog een halve mm uit.

Wat is de beste aanpak om het te verwijderen? Moertje lassen of linkse tap?

M6 is niet zo dik, ben een beetje bang dat het boutje zo vastzit dat het tapje breekt.

Iemand ervaring, voor mij is het de eerste keer.

Hartelijk dank, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-01-2022 16:23 #1469413 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ervaring met tap, wordt niks
Ik zou altijd lassen, ook door het lassen wordt boutje warm en koud en daardoor weer iets meer kansen.

Linkse tap heb ik pas voor het eerste gebruikt, mijn vader zei dat het zeker zou werken, maar je draait het metaal gewoon weg en dan heb je helemaal niks meer. Werd toen bij mij uitboren en opnieuw tappen. Dat is ook een optie als het een doorlopend gat is.

Succes reinier

PS ik heb wel een linkse tap-set te koop? Maar 1 keer gebruikt ;-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2022 18:18 #1469414 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Helicoil
Hallo Volvisti

Je zou er na het uitboren ook een helicoil in kunnen zetten. Dan hou je dezelfde maat bout en de nieuwe schroefdraad is steviger.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2022 20:17 #1469415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warm stoken
Recent hetzelfde gehad met het thermostaathuis. Alleen het geluk dat er nog 2cm uitstak. Met warm stoken ging het relatief makkelijk los dus ik ben ook voor warmte inbrengen door middel van lassen. Sleufje slijpen, warm stoken en met een platte schroevendraaier zal waarschijnlijk een iets te positieve oplossing zijn..

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-01-2022 10:07 #1469421 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Met de hand uitboren is geen
Met de hand uitboren is geen optie, je boor schiet veel te makkelijk het spruitstuk in.
Je hebt ook van die verwijderingssetje waarbij je een gaatje boort met een soort van linkse draad er op... kunnen wel eens werken, maar ik geef je bij M6 weinig kans.
Sleufje slijpen zou ik ook niet zo snel aan beginnen.

Ik zou ook eerst moertje proberen te lassen.
Andere optie is om hem onder de kolomboor uit te boren, gebruik hiervoor wel een goede boor (bv cobalt boor) en doe het heel langzaam aan en zorg dat het spuitstuk niet kan schuiven.

Ik heb de situatie niet helemaal duidelijk, want bij mijn weten heb ik maar 2 boutjes en zijn deze geen inbus. Maar je kan wellicht naderhand ipv optappen/helicoil naar M8 ook een stukje M6-draad in het gat lijmen met epoxy/jb-weld of iets vergelijkbaars en dan een moertje ipv een boutje gebruiken.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2022 12:35 #1469422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank iedereen voor alle info
Het wordt moertje lassen. Eerst maar eens wat oefenen met losse boutjes en moertjes.

Ik zie ook aanbevelingen om een maatje groter te pakken: moertje M8 ipv M6?

Het spruitstuk heb ik er maar even afgehaald. Zonde om gaatjes in de carb te spetteren :-)

Als dat mislukt wordt het de kolomboor met een kruistafel en goede klemmen.

Mijn kolomboor draait alleen rechtsom. Linksdraaiende kolomboren zijn duur om de een of andere reden?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2022 12:53 #1469424 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dom boutje
Een helicoil m6 is er bij mijn weten niet, ik ben er in ieder geval nog nooit een tegengekomen.

Beproefde methode: gewoon boutje en spruitstuk heet stoken, geduld. een temperatuuur van 150 graden moet ruim voldoende zijn. Aluminium zet meer uit dan staal. Dan proberen het ding met een goede tang te pakken en te verdraaien, om meer grip te krijgen zou je een anderhalve millimeter van de zijkant vann het boutje af kunnen vijlen. Gaat de schroefdraad in het spruitstuk naar de hemelen op, dan kun je een 7mm tap het gat injagen en een 7mm boutje er in draaien. Wat ik ook ooit gedaan heb in een vergelijkbare situatie is er een plaatje opschroeven met en opgelast boutje. Of een aluminium plaat oplassen. Ook kun je er een gat van drie mm in het restant boutje boren. Heel precies in het midden en dit boorgat als center gebruiken. Dan kun je het boutje er uit boren en de 7mm truc uithalen. Ook kun je het gaatje dicht laten lassen met aluminium en hier opnieuw een gat boren waar je M6 in tapt. Ik vind het sowieso een ziekenhuisconstructie zoals Volvo er enkele meer heeft., bij mij heb ik de boutjes vervangen door RVS boutjes, die rotten niet vast..

Wat betreft de tap, je kunt het beste machinetappen gebruiken met een plat uiteinde. dan kan de bout helemaal in het gat. HBM-machines heeft deze wel en betaalbaar. Je moet bij het uitvoeren van deze werkzaamheden geen haast hebben... ;-)

Een andere opeen stalen plaatje met drie boutjes er op vastschroeven op het spruitstuk met drie boutjes. Op die plaat las je dan drie draadeindjes M6 waar je de bevestiging van de gasrol op vastmaakt met moertjes.

Kortom, voldoende inspiratie lijkt me. Veel succes.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2022 12:57 #1469425 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Kolomboor
Het boren doe je onder de kolomboor en het gebruik van de linkse tap met de hand erin draaien, met een tap sowieso eigenlijk het liefst altijd met de hand erin draaien, veel meer controle over wat de tap doet en minder kans op dat de tap breekt.

Ik heb wisselende successen gehad met linkse tappen, maar meestal alleen succes na verhitten van het geheel. Maar meestal waren het ook wel de grotere maten die lukte.

Dus oplassen van een moertje zou ook mijn voorkeur hebben en anders inderdaad een helicoil is een mooie optie die meestal sterker is dan de originele draad in het aluminium.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-01-2022 13:04 #1469427 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic moer recht
Hi Rob,
belangrijk is om je moer RECHT op je spruitstuk te leggen, anders dan je deze later - na het lassen - niet ronddraaien. Dus probeer moertje te fixeren voordat je gaat lassen. De MIG lasdraad duwt al heel snel je moer uit positie. Zelf zou ik voor een moer gaan van gelijk formaat van de draadeind, anders moet je de diameter afstand overbruggen tijdens de las, waardoor je dus langer moet inbranden op het kleine draadeind uitsteeksel. En met het inbranden gaat er initieel metaal verloren, iets wat je niet wil.
Daarnaast zou ik beginnen met lassen op de (van zink ontdane) moer, dit omdat de eerste las warmte inbreng niet erg diep inbrandt en dat wil je niet bij het draadeind stompje. Tav. warmte inbreng: vergelijk het met de logica tav. hoger zetten van amperage bij een proplas.
Door de warmte inbreng wordt zeer waarschijnlijk de (galvanische) corrosie "gebroken" waardoor het uitdraaien van het draadeind gemakkelijker wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2022 13:12 #1469428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goede tips
Dank!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC