linkse tap of moertje lassen?
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-01-2022 09:38 #1469431
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Spanning hoger ipv amperage
Zie dat ik een schrijffout heb gemaakt. Voor een goede proplas zet je je VOLTAGE wat hoger dan regulier (kettinglas). Hierdoor breng je meer warmte in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2022 12:45 #1469434
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top
Dank! De lasmoertjes zijn binnen. Ik zal wat gaan oefenen
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 09:33 #1469442
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Ijzeren draadeind in aluminium omgeving
Moer wordt aan stomp(je) van afgebroken ijzeren bout gelast in een poging deze uit het aluminium spruitstuk te verwijderen. Dus geen poging om alu aan ijzer te lassen.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 09:45 #1469443
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De stalen moer wordt op een
De stalen moer wordt op een stalen boutje (of wat er van over is) gelast, niet op het alu spruitstuk
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 10:53 #1469445
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En wanneer je last,
hoe komt de moer dan nog in de bout? Ik denk dat het ding er afknalt knalt bij het aantrekken van de moer. Je hebt maar 6 mm oppervlak!.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 12:32 #1469447
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Moertje op de bout leggen, en
Moertje op de bout leggen, en dan de moer vol blubberen met je lasapparaat.
En dan vingers gekruist dat die sterk genoeg is.
De dunste diameter is en blijft de binnendiameter van het schroefdraad, bij M6 zal dat +-5,5mm zijn. Dat je hem dan op een diameter van +-6mm vast last maakt dan niet uit.
Je hebt als voordeel dat het spruitstuk aluminium is, dus je hoeft niet zo bang te zijn om de moer aan het spruitstuk vast te lassen.... en met een beetje geluk zorgt de hitte van het lassen, en het verschillend uitzetten van de materialen, ervoor dat de boel losser komt te zitten.
Voor het lassen wel zorgen dat je de eerder aangebrachte kruipolie weghaalt.
Na het lassen eerst proberen om er weer kruipolie tussen te krijgen, door het uitzetten van het materiaal heb je kans dat de kruipolie er beter tussen wil lopen.
Het is en blijft een beetje een noodgreep...
En dan vingers gekruist dat die sterk genoeg is.
De dunste diameter is en blijft de binnendiameter van het schroefdraad, bij M6 zal dat +-5,5mm zijn. Dat je hem dan op een diameter van +-6mm vast last maakt dan niet uit.
Je hebt als voordeel dat het spruitstuk aluminium is, dus je hoeft niet zo bang te zijn om de moer aan het spruitstuk vast te lassen.... en met een beetje geluk zorgt de hitte van het lassen, en het verschillend uitzetten van de materialen, ervoor dat de boel losser komt te zitten.
Voor het lassen wel zorgen dat je de eerder aangebrachte kruipolie weghaalt.
Na het lassen eerst proberen om er weer kruipolie tussen te krijgen, door het uitzetten van het materiaal heb je kans dat de kruipolie er beter tussen wil lopen.
Het is en blijft een beetje een noodgreep...
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 12:52 #1469448
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic warmere vlamboog
zoals Noppen20 stelt: volbubberen van de moer. Door bij (MIG)/MAG lassen je voltage hoger dan regulier te zetten wordt je las warmer dus aanzienlijk diepere inbranding. Precies wat je nodig hebt bij een dergelijk klusje.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2022 23:43 #1469441
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic lassen
Ik word wel nieuwsgierig. Sinds wanneer kun je een stalen moer op aluminium lassen?
Nog even een ander idee dat ik toepaste op de versnellingsbak van een BMW motorfiets. Daar zit de versnellingsbak op het motorblok bevestigd met stalen bouten ii n het aluminium blok. De schroefdraad van een van de gaten in het blok was ernstig beschadigd. je hebt van die mensen... Ik heb toen voorzichtig het gat van 10 naar 12,8mm opgeboord. Hier heb ik schroefdraad van M14 x 1,25 mm geboord. Op de draaibank heb ik een gat in de bout geboord zodat het precies op de as van de bout lag. In dit gat heb ik, weer op de draaibank netjes draad getapt zodat ik een bout van M10x11,25 kon indraaien. Dediike bout ze bout heb ik netjes op lengte gezaagd en in het gat gedraaid en met locktite en 2 centerpuntjes geborgd. zodoende had ik een draadbus en kon ik de originele bout weer gebruiken om de bak vast te schroeven. Het ding heeft het nu al 50 jaar gehouden en de machine is een onderdeel van een erfgoedverzameling. Zodoende is levensduur van mijn knutselwerk aanzienlijk naar de eeuwigheid verschoven.
Dit is ook toepasbaar op het afgebroken boutje, maar gebruik dan in het aluminium van het spruitstuk brons of RVS. En spuit de die drie bevestigingsboutjes in met HTX 1600 om vastrotten te voorkomen.
Nog even een ander idee dat ik toepaste op de versnellingsbak van een BMW motorfiets. Daar zit de versnellingsbak op het motorblok bevestigd met stalen bouten ii n het aluminium blok. De schroefdraad van een van de gaten in het blok was ernstig beschadigd. je hebt van die mensen... Ik heb toen voorzichtig het gat van 10 naar 12,8mm opgeboord. Hier heb ik schroefdraad van M14 x 1,25 mm geboord. Op de draaibank heb ik een gat in de bout geboord zodat het precies op de as van de bout lag. In dit gat heb ik, weer op de draaibank netjes draad getapt zodat ik een bout van M10x11,25 kon indraaien. Dediike bout ze bout heb ik netjes op lengte gezaagd en in het gat gedraaid en met locktite en 2 centerpuntjes geborgd. zodoende had ik een draadbus en kon ik de originele bout weer gebruiken om de bak vast te schroeven. Het ding heeft het nu al 50 jaar gehouden en de machine is een onderdeel van een erfgoedverzameling. Zodoende is levensduur van mijn knutselwerk aanzienlijk naar de eeuwigheid verschoven.
Dit is ook toepasbaar op het afgebroken boutje, maar gebruik dan in het aluminium van het spruitstuk brons of RVS. En spuit de die drie bevestigingsboutjes in met HTX 1600 om vastrotten te voorkomen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 00:11 #1469458
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog even gekeken
Afgebroken boutje gladslijpen met het aluminium. Dan precoes middenin het stalen boutje een centerpuntje slaan. Het heel uitboren met een Dormer- of kobaltboortje op 6 mm zodat het boutje is verdwenen en er M7 draad in tappen. Het boorgat moet M6 zijn voor het tappen van M7. tappen met een spoed van 1mm en dan natuurlijk ook een M7x1 tap of tapset gebruiken. Je kunt het boutje daarna in het aluminium vastzetten, maar ik zou dan een rvs of bronzen tapeindje plaatsen, borgen met locktite en de gasrol met een moertje niet al te vast zetten.
Je hoeft dan niet te lassen en voorkomt het geklier met geprop-laste moertjes die ook nog zouden afbreken van het boutje en krijg je een situatie zoals deze voor het afbreken was.
Je hoeft dan niet te lassen en voorkomt het geklier met geprop-laste moertjes die ook nog zouden afbreken van het boutje en krijg je een situatie zoals deze voor het afbreken was.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2022 06:41 #1469460
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic M7
Waarom “lastig” gaan doen met een M7 boutje/draadeindje/moertje? Ik heb er in ieder geval niet standaard de spullen voor liggen zowel de tap niet als de rest. En heb hier ondertussen al flink wat bakken staan met boutjes en moertjes die overal en nergens vandaan komen maar zit geen M7 tussen.
Helicoil m6 is gewoon bij HBM verkrijgbaar en kan je gewoon met standaard boutjes blijven werken.
www.hbm-machines.com/producten/gereedsch...AtMV5IwaArfUEALw_wcB
Helicoil m6 is gewoon bij HBM verkrijgbaar en kan je gewoon met standaard boutjes blijven werken.
www.hbm-machines.com/producten/gereedsch...AtMV5IwaArfUEALw_wcB
Moderators: Jerry Stam