10W-40 of 15W-40 | opgelost | resonantie door alu dynamo bussen

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2021 02:09 #1466287 door Peter B.
Dat volg ik niet.
Specs zijn toch specs ?
Een 5w40 die warm dikker is dan menig 10w40 zou al raar zijn.
Dan is of die 5w40 niet conform de specs of die 10w40 niet of allebei niet.
Iets waar je weinig mee kan lijkt me om een keus op te baseren.

Maar als dat merk van die 5w40 zo goed is zou ik van dat merk de 10w40 nemen.
Wat voorgeschreven is voor de Volvo. Dan kan je nooit fout zitten.

Hier nu 420000 km. Elke 10 k oliewissel.
Tijdje met 15w40 gereden onder het mom dat het een auto met hoge km stand is maar al weer even terug naar 10w40. En op 10 k geen noemenswaardige oliebijvul.
(max 0,5 liter).

Ik lees 120000 km en dat de Volvo geen zwaar leven heeft.

Ik zou ook voorzichtig zijn met dunne olie. Onze auto's zijn van een oudere generatie en de motorblokken hebben een bepaalde tolerantie tussen de onderdelen. Vaak groter dan bij moderne motoren. Daar past geen dunne olie bij ( 5w30, 0w40 etc). Die dunne olieen overbruggen de grotere toleranties niet in oude motoren.
Gevolg olieverbruik en gebrek aan smering wat je juist dacht te verbeteren door voor een 5w40 te kiezen.

Stick to the 10w40.
Of het een mening is of een feit is aan de lezer.
Het is in ieder geval een advies gebaseerd op bepaalde feiten.
( Feit is dat Volvo 10w40 adviseert, feit is dat ik 100000 km zomer en winter met valvoline 10w40 (vd action) rijd zonder noemenswaardig olieverbruik of klapperende zuigers).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2021 13:29 #1466293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik was al bang dat we het
Ik was al bang dat we het niet meer over olie zouden gaan hebben :-)

Specs zijn inderdaad specs. En vaak helpt het om de specs beter te begrijpen.
Laten we aannemen dat Volvo een 10W-40 olie als de optimale olie beschouwd voor een redblock in ons klimaat. Tenminste toen onze auto’s nieuw waren.
Een 10W-40 olie is een zogenaamde multigrade olie die, zoals de naam al zegt, qua specificatie in meerdere viscositeitsklassen (grades) valt. Wanneer de motor warm is dan is er voor een goede smering blijkbaar een olie nodig die qua viscositeit (dikte) binnen de ‘40’ range valt.
Het getal ‘40’ representeert een viscositeitsklasse en niet een vast getal. Volgens de geldende SAE J300 norm hebben ’40’ oliën een dynamische viscositeit bij 100° C die groter of gelijk is aan 12,5 mm2/s en kleiner dan 16,3 mm2/s. Voor een optimale bescherming kies je binnen de ‘40’ range de meest dikke olie, wetende dat deze tijdens het gebruik dunner zal worden (als gevolg van veroudering en verdunning). De keerzijde van een dikkere olie is dat deze meer interne wrijving veroorzaakt en daarmee een hoger brandstofverbruik.

De reden dat we gebruik maken van multigrade oliën ligt in het feit dat een ‘40’ olie, die in warme toestand optimale smering biedt, in koude toestand veel te dik is om verpompt te kunnen worden. Daarom wordt een olie geconstrueerd die in koude toestand voldoende dun vloeibaar is om verpompt te kunnen worden en in warme toestand voldoende dik is om een veilige smeerfilm te kunnen vormen.

Waarom adviseert Volvo dan een 10W-40 olie en niet een 5W-40 olie of een 0W-40 olie? Dit heeft waarschijnlijk te maken met de mate waarin een olie bestand is tegen degradatie. Hoe verder de viscositeitsklassen uiteen liggen hoe gevoeliger de olie in principe is voor degradatie. Zeker in geval van een minerale olie. Door degradatie kan de viscositeit van de olie veranderen. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat Volvo het gebruik van een 15W-40 olie adviseert onder omstandigheden die een abnormaal hoge olietemperatuur veroorzaken. Zelfs een 10W-40 zou dan te snel ‘uit elkaar’ kunnen vallen met o.a. een hoger olieverbruik tot gevolg.

Door de jaren heen zijn oliën echter verbeterd en met name synthetische oliën zijn veel minder gevoelig voor degradatie dan toen onze auto’s nieuw waren. Sterker nog: het kan zomaar zijn dat er toen nog geen 0W-40 oliën verkrijgbaar waren.

Daarom zie ik er weinig risico in om in onze 940 een goede 5W-40 olie (of misschien zelfs een 0W-40 olie) te gebruiken. Het is naar mijn mening een misvatting dat een 5W-40 olie per definitie te dun zou zijn voor onze auto’s. Wanneer de olie koud is wil je hem, vanwege het snel bereiken van een goede smeerfilm, het liefst zo dun mogelijk hebben. Realiseer je dat een 5W olie in koude toestand nog altijd dikker is dan een '40' olie in warme toestand! En zoals je uit de specs van Volvo af zou kunnen leiden voldoet in ons klimaat in warme toestand een '40' olie ofwel elke olie met een dynamische viscositeit bij 100° C die groter of gelijk is aan 12,5 mm2/s en kleiner dan 16,3 mm2/s. En zelfs lager wanneer de buitentemperatuur niet hoger is dan 30° C.

In mijn keuze voor een beter alternatief voor de standaard geadviseerde 10W-40 olie ben ik op zoek gegaan naar een 5W-40 olie die in ieder geval aan de huidig standaard voldoet: API SL of beter en ACEA A3/B3 of A3/B4. Dit laatste zegt iets over de mate waarin de olie zijn viscositeit behoudt bij hoge temperaturen en onder hoge afschuivingskrachten -> dit is een maat voor de weerstand tegen degradatie.
Verder heb ik gekeken naar de viscositeit bij 100° C. Gevoelsmatig wil ik die boven de 14,5 mm2/s hebben. Dit is overigens een volkomen arbitraire grens.
Tenslotte heb ik een inschatting gemaakt van de algemene kwaliteit van de olie als een maat voor de gevoeligheid voor degradatie en ben ik weggebleven bij speciale oliën met een laag zwavelgehalte e.d.
Zodoende ben ik uitgekomen bij Kroon Oil Torsynth 5W-40. Dit is een synthetische olie die aan de meest recente normen voldoet en die in nieuwe toestand een dynamische viscositeit heeft van 15 mm2/s. Dit is een hogere waarde dan de meeste 10W-40 of zelfs 15W-40 oliën hebben. Doordat het een synthetische olie betreft neem ik dat het met de weerstand tegen degradatie wel goed zit. Zeker in een B200F met een beperkte thermische belasting.

Maakt mijn keuze andere keuzes minder goed? Niet per definitie. Blijkbaar kunnen de redblocks met alles uit de voeten dat enigszins smeert en enigszins vloeibaar is. Voor mij wegen de beperkte meerkosten voor deze gekozen olie echter op tegen de extra bescherming die deze olie in mijn veronderstelling brengt.

Ik ben geenszins een oliedeskundige. Uit interesse heb ik me in het onderwerp verdiept en alle informatie die ik heb gevonden in een voor mij logisch verhaal samengevoegd. Mocht ik het ergens in mijn redenatie mis hebben dan hoor ik het graag!

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-04-2021 13:49 #1466294 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Top Martijn
Wat goed uitgelegd, en goed onderbouwd. Ik dacht wat je hierboven schreef toen ik las "specs zijn specs", maar ik wist het niet. Dank. Voor je het weet is dit onderwerp opeens afgelopen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2021 13:06 #1466306 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gaar
Dynamorubbers trekken nagenoeg niet scheef. Die misschien ene graad heeft ook weinig invloed. dat wordt door de v snaar opgevangen. Trekt het dynamo echt scheef dan moeten de rubbers zo erg gaar zijn dat het ding naar het magnetische noorden wijst.. Alu bussen vastlassen heeft ook weinig zin. Dan ontstaat de speling tussen de bout en de bus. Las je dat ook vast dan is dat net zo nuttig als een wiellager vastlassen ter voorkoming van speling. ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2021 16:07 #1466310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit eigen ervaring (in de
Uit eigen ervaring (in de categorie: Opa vertelt) weet ik dat het rubber van de bussen onder de constante belasting van de v-snaar wegkruipt, waardoor de dynamo scheef komt te staan. Hoeveel graden dat is weet ik niet. Wel dat de scheefstand van de dynamo tot bijgeluid van de snaar kan leiden omdat de snaar onder druk tegen de hoge kant van de poelie schuurt.

Dat kan weinig kwaad, klinkt alleen niet zo fijn.

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2021 22:25 #1466314 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Olie ..
Martijn bedankt voor je heldere en royale uitleg. Even rap opgezocht welke olie mijn garagist gebruikt voor de B230K en wat denk je ...5W40. Gelukkig geen slapeloze nachten dus.

Succes met je verdere klussen, en blijf vooral gezond !!

Groeten uit Twente
Wim Pothoven

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2021 02:05 #1466316 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Denk
een goede uitleg.
Maar 10w40 zal tegenwoordig net zo doorgeëvolueerd zijn als die 5w40.
Dus voor 10W40 kiezen kan nooit "fout" zijn dus ik vraag me nog steeds af waarom je daar niet bij zou blijven.
Gelukkig zijn de blokken niet superkritisch hierop mits je een beetje bij het fabrieksvoorschrift in de buurt blijft.
En als ik met wat googlen Eurol 10w40 semi synth vind voor 2.99 de liter vind ik het wel mooi. Dat staat nu op de plan voor de komende 50000 km.
Filters koop ik per tray. Kosten oliewissel totaal 18 euro.
Ok, 18,75 inclusief een nieuw koperen ringetje voor de aftapplug.
Koper is duur zal ik maar zeggen.
Garages drukken oliekwaliteit vaak uit in euro's ipv in API of ASEA als je het mij zou vragen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2021 16:26 #1466321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wanneer je een 10W-40
Wanneer je een 10W-40 gebruikt die tenminste aan de vereiste specificaties voldoet (dat zal tegenwoordig niet zo'n heel groot probleem zijn) en de olie wordt onder de juiste randvoorwaarden (buitentemperatuur, zwaarte van de inzet en verversingstermijn) dan zal je met 10W-40 naar mijn mening inderdaad niet zoveel fout doen.
Ik gebruik desondanks een 5W-40 olie omdat ik graag een olie wil die koud wat dunner is, zodat de smering sneller op gang komt, en die tegelijk warm aan de dikke kant is. Die olie heb ik gevonden in de door mij genoemde 5W-40 olie.
Realistisch gezien gaat het gebruik van deze olie geen heel groot verschil maken in de levensduur van de motor. Er zijn nog andere invloed factoren die daar veel meer invloed op hebben. Door me erin te verdiepen en een bewuste keuze te maken heb ik echter wel een goed gevoel gekregen en dat is mij ook wat waard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2021 22:19 #1466329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie en zo......
Zoals in bovengenoemd filmpje; het kan geen kwaad om het eerste getal te verlagen of het tweede getal te verhogen. 5W-40 valt binnen de range van 10W-40.
Zelf al 14 jaar met Kroon Emperol 10W-40, om de 2 jaar olie-wissel (7000 km/p/j - B230FK). Geen olieverbruik.

Moderators: Jerry Stam