Mysterieus geluid [Opgelost]

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2020 09:09 #1464432 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic uitlaat is dan erg verdacht
ook verder naar achter, want de uitlaat is wel het snelst op temperatuur en de rest is dan nog aan het opwarmen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2020 11:30 #1464436 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klinkt niet verdacht
Ik hoor ook wel eens wat piepen. Allemaal nieuwigheid en gaat vanzelf over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2020 12:56 #1464473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het begint op een soap te
Het begint op een soap te lijken...

Gisteren ook iemand anders laten luisteren en we zijn er nu vrij ( :-) ) zeker van dat het voorste lager van de dynamo zich laat horen.
Dit weekend ga ik even kijken of er ook speling op het lager voelbaar is. Afhankelijk daarvan ga ik snel of op mijn gemak op zoek naar een oplossing.
Ruildynamo ligt voor de hand, het exemplaar dat gemonteerd zit is echter een originele en heeft 'pas' 116.000 km achter de rug.

Hoe complex is het om het voorste lager van de dynamo zelf te vervangen?
Is bekend welk lager gemonteerd moet worden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2020 13:25 #1464474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder v-snaar
Even V-snaar demonteren en starten, dan weet je of het inderdaad de dynamo is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2020 22:17 #1464478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echt gaan luisteren met een
Echt gaan luisteren met een stuk tuinslang aan je oor, je kunt anders nooit bepalen waar het geluid vandaan komt. Luister met de tuinslang eens bij je dynamo dan weet je het zeker. Daar hoef je de V snaar niet voor af te halen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2020 18:07 #1464566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luisteren met een
Luisteren met een schroevendraaier werkt beter voor mij.

De dynamo bleek grotendeels versleten en is inmiddels gereviseerd. Desondanks is het geluid (dat steeds mysterieuzer wordt) nog altijd aanwezig.

Ik zoek verder....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2020 22:39 #1464570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als je luistert bij je
En als je luistert bij je gasklephuis en/of inlaatspruitstuk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2020 13:21 #1464646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na demontage van de dynamo
Na demontage van de dynamo bleek deze volledig versleten en heb ik deze laten reviseren. Hoewel dit dus nodig bleek, bleek het niet de oorzaak van het mysterieuze geluid.

Nadat ik had vastgesteld dat alle verbinden van de inlaat en de uitlaat nog vastzaten ben ik meer gestructureerd te werk gegaan en heb ik voor mezelf een schets gemaakt van de motor met alle componenten die het geluid konden veroorzaken. Om deze systematisch uit te kunnen sluiten.
Daarbij ben ik er, mede op advies van een voormalig automonteur, vanuit gegaan dat er sprake was van mechanisch geluid; een lager o.i.d.

Toen heb ik de verdeler gedemonteerd en daar niets afwijkends aan geconstateerd. Geen overdreven speling, zwaar lopen o.i.d. Voor de zekerheid heb ik de verdeler nog laten draaien m.b.v. een boormachine. Ook dat liet geen afwijkingen zien/horen.

Als volgende heb ik de distributieriem met spanrol blootgelegd. Vervolgens de motor gestart en kort laten lopen. Omdat de stuur- en waterpomp niet werden aangedreven en het geluid nog steeds aanwezig was heb ik de stuur- en waterpomp ook uit kunnen sluiten.

Vervolgens heb ik bij draaiende motor met een schroevendraaier op de spanrol geluisterd en ja hoor, het fluitende / jankende geluid kwam via de schroevendraaier tot mij... Blijkbaar toch de spanrol, dit ondanks dat ik de distributieriem en spanrol slechts 30.000 km geleden heb vervangen.
Na uitbouw van de spanrol bleek deze niet overdreven soepel te lopen of speling te vertonen. Wel bleek er vet uit het lager van de spanrol te zijn gekomen.
Geen duidelijke oorzaak gevonden voor het janken van de spanrol.

Anyway, direct bij de lokale onderdelenboer een nieuwe distributieset besteld (vanwege de geringe meerkosten meteen ook een riem besteld), het hele zaakje gemonteerd en tot op heden is het geluid verdwenen.

Wat een heerlijke rijdende meccanodozen zijn onze 940's toch.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-01-2021 14:03 #1464662 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Voldoening
Fijn dat het opgelost is, Martijn. En de voldoening...
Goed gevoel om zo het nieuwe jaar te beginnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2021 16:32 #1464669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geeft inderdaad veel
Geeft inderdaad veel voldoening. Zoveel dat het bijna verslavend is.

En zeker wanneer de basis goed is; zelfs wanneer die basis de (waarschijnlijk) meest fiscaal vriendelijke uitvoering is die in België leverbaar was (B200F motor en standaard zonder luxe).

Vroeger (ik denk dat ik de leeftijd begin te bereiken waarop ik dat woord mag gaan gebruiken :-) ) reed ik vooral op oude motorfietsen waaraan ik het onderhoud en de nodige reparaties zelf uitvoerde. Na aanschaf van zo'n motor was de volgende aankoop vrijwel altijd een handleiding voor reparatie en onderhoud. Vaak was dat een boek uit de serie Peters Motorhandboek.
Op de achterzijde stond een stuk tekst met de strekking dat het zelf uitvoeren van reparaties en preventief onderhoud aan je (oude) motor ervoor zorgt dat je er meer plezier aan zal beleven dan de rijkste man aan zijn Rolls Royce.
Die tekst is me altijd bijgebleven en voelt volledig van toepassing op onze 940.

Moderators: Jerry Stam