Mysterieus geluid [Opgelost]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2020 21:25 #1110299 door V700 register
Mysterieus geluid [Opgelost] is gemaakt door V700 register
Goedenavond, Naast een mysterieuze speling in de voortrein van onze 940 produceert de auto de laatste tijd ook een mysterieus geluid wanneer de motor (en aanverwante delen) koud zijn. Het geluid is te horen wanneer ik accelereer in het toerengebied van pakweg 1000 - 3000 toeren. Ook tijdens optoeren in neutraal is het geluid te horen.

Het geluid laat zich het beste vergelijken met het geluid van een turbo en dan een iets lagere toonhoogte. Met het stijgen van het toerental stijgt ook de toonhoogte en verandert ook de toonsoort. Net alsof er van de ene turbo overgeschakeld wordt op de andere turbo met een ander geluid. Voor de goede orde: het betreft een 940 van 1994 met B200F saugmotor (dus zonder turbo).

Wanneer de motor op temperatuur is en bij hogere toerentallen is het geluid niet meer hoorbaar.

De eerste verdachte waren de v-snaren. Die heb ik (denk ik) uit kunnen sluiten. Ik heb een stalen pen als stethoscoop gebruikt om te luisteren of er in de dynamo, waterpomp of stuurpomp gekke dingen gebeuren. Ook dat heeft niets opgeleverd.

Wie o wie herkent de symptomen en heeft een idee waar ik het moet zoeken?

Ik heb meerdere geluidopnamen gemaakt waarop het geluid te horen is. Je moet wel goed opletten omdat het betreffende geluid deels wordt overstemt door andere geluiden.

<a href="
">Link 1.

<a href="
">Link 2.

Alweer bedankt voor tips en suggesties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2020 22:22 #1464214 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Druklager mogelijk (als je
Druklager mogelijk (als je een handbak hebt). Overigens is dat geluid dat onafhankelijk van de temperatuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 09:18 #1464220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou een vervelende zijn..
Dat zou een vervelende zijn... temeer omdat ik een jaar geleden de koppeling inclusief druklager heb vervangen.

Ik ga voor de zekerheid ook eens in die richting luisteren...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 11:15 #1464221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanrol
Klinkt als een lager van bijvoorbeeld de spanrol van de tandriem. Blijkbaar is het lastonafhankelijk en dat is die spanrol ook. Het druklager zou je niet meer horen als je de koppeling intrapt, want dan staat die stil.
Dynamo? Verandert het geluid met extra stroomafnemers ingeschakeld?
Stuurpomp? Verandert het geluid als je iets aan het stuur draait?
V-snaren? Verdwijnt het geluid als je er bijv. wat siliconenspray op spuit?

Het klinkt overigens niet heel dramatisch, zeker niet als het verdwijnt met het oplopen van de temperatuur.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 11:42 #1464222 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Jij hebt een B200F zeg je Martijn en een jaar geleden koppeling inclusief druklager vervangen.
Heb je er toevalling op gelet wat voor toplager je hebt, ik heb een FK van 1996 en geen echt toplager, een bronzen bus die overigens al jaren piept bij kouder weer, na een kilometer is het dan over.

Groeten,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 12:30 #1464223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90
Een M90 is zo kort gebouwd dat er geen toplager in het vliegwiel nodig is. Als er toch een lager is gebruikt (bronzen bus of kogellager), dan piept die alleen als je het koppelingspedaal ingetrapt hebt. Bij niet ingetrapt pedaal draaien vliegwiel en as van de versnellingsbak even snel.
Een druklager zou je juist niet horen als je het koppelingspedaal intrapt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 12:47 #1464224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle tips. Die
Bedankt voor alle tips. Die ga ik nog na, zeker ook de tip over de spanrol van de distributieriem.

Toplager heb ik destijds tegelijk met de koppeling en het druklager vervangen. In ons geval (M47 versnellingsbak, combinatie van B200F met M90 komt standaard niet voor?) door een kogellager van een gerenommeerd merk waar ik via mijn werk destijds makkelijk aan kon komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 14:48 #1464225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M47
Een M47 heeft wel een toplager, maar ook die zou je ook alleen maar kunnen horen met ingetrapt koppelingspedaal, anders staat die stil. Snel te checken dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 22:30 #1464231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag heb ik naast de
Vanmiddag heb ik naast de auto een opname gemaakt. Daar is het geluid beter te horen. <a href="
">Link.

Het ontkoppellager lijkt het niet te zijn. Koppelingspedaal intrappen maakt geen verschil in geluid. Morgenochtend nog een keer proberen met koppelingpedaal ingetrapt en versnelling ingeschakeld. Dan staat de bak stil en draait het toelagen. Ik ben benieuwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2020 15:26 #1464324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch de waterpomp (?)
Het lijkt er toch op dat de waterpomp de veroorzaker is van het geluid.

Dus, als er nog gratis waterpompen beschikbaar zijn dan houd ik me aanbevolen :-)

Moderators: Jerry Stam