benzinetank van een 940 turbo in een 740 turbo monteren

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2020 21:58 #1464157 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Volvisti

Volgens mij passen alle brandstofmeters mechanisch gezien en hoef je alleen de door mij hierboven beschreven elektrische aanpassing te doen, die volledig omkeerbaar is. En dan hoef je ook niet te leven met een meter waarvan de wijzer de andere kant op gaat. De schakeling achter de originele meter zo aanpassen dat de oude meter met de nieuwe tank toch op de juiste manier funktioneert, is mijns inziens niet onmogelijk. Ik heb er destijds ook naar gekeken. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2020 09:24 #1464162 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 745
De betreffende auto is een 745.
Verhaal van Mathy klopt voor de 900 serie.
In de 700 tot 91 zit dacht ik een andere tellerbak.
In de buis vlotter zitten de sensor draden aan de bovenkant van de weerstand staven waarlangs de vlotter naar boven klimt.
Zet je de draden op de onderkant dan heb je de uitslag omgedraaid.
Ik zal vandaag even de waarde voor een parallelle weerstand uitrekenen waarbij de uitslag zo gunstig mogelijk uitpakt.
De implementatie is simpel bij de tellerbak de plus van de weerstand aftakken en bij de zekeringkast hierop een trimmer neerleggen aan aarde. Kun je zelf de meter bijstellen in het gebied wat de meeste waarde voor je heeft.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2020 11:07 #1464167 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De latere brandstofmeters
De latere brandstofmeters passen niet zomaar in de vroegere 700 tellerbakken.
Het probleem zit em in de klok; de vroege clusters hadden het staafje voor de bediening onderaan de tellerbak zitten.
Later is dit staafje verhuisd en gaat door het plexiglas heen.
Dit verschil zorgt er voor dat de nieuwere brandstofmeters er niet zonder problemen in passen.

Zie onderstaande link voor info en plaatjes.
Over het fysiek niet passen staat onderaan de pagina.

www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstr...terchangeability.htm

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2020 22:29 #1464177 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en voor 740...
ergens rond 1987 was de weerstand omgedraaid uit mijn hoofd. Hoe weet ik niet meer, maar zoiets van hoge weerstand = leeg bij een bepaald bwjr en hoge weerstand = vol vanaf een bepaald bwjr. Ook zijn diverse pompen gebruikt, met name met een intankpomp of niet.

Dit is op te zoeken mocht je het willen weten hoe dat precies zit.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2020 00:17 #1464178 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1993
Hallo Federervolvo

De omdraaiing van de weerstandswaarde kwam met modeljaar 1993, zoals te zien in het plaatje van monster_beetle.

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2020 10:50 #1464180 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic weerstand parallel over sensor
Dat lukt niet omdat de RV waarde dan juist lager wordt, terwijl voor de oude meter de waarde van 131 omhoog moet naar 280.

Ik zal proberen de voltwaarde op de sensor op te krikken door een weerstand parallel op de plus van de sensor te zetten en 12V. Hierdoor zal de meter ook hoger uitslaan bij 130 Ohm van de sensor. (De meter staat in serie met de sensor en de meetwaarde van het voltage bepaald de uitslag van de naald.)

Even een testopstelling maken met een oud klokkenhuis en experimenteren met het voltage op de plus van de sensor.
Wordt vervolgd. Zal wel even duren.

Leuk die link naar Volvoclub.org. Er kan meer aan met de klokkenhuismeters dan je denkt. Zo is het me ook gelukt een 96plus sneheidsmeter werkend te krijgen in een 91er.

Hierin zie je vast een foto hoe de vlotter werkt:
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...at-niet-helemaal-vol

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2020 14:37 #1464189 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hoi
Hoi Mathy,

Dat zag ik :-). Maar dat kan ook voor deze bwjr-en, 60 liter of 80 liter, deze aanpassing maar dan op een andere manier.

En als ik het goed heb opgezocht dan geeft de meter voor bouwjaren t/m 1985 bij 68 Ohm 3/4 vol aan. Bij 1986 en de verder bij 68 Ohm juist bijna leeg (raakt rode vlak aan).

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2020 17:04 #1464192 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic helaas
Het is mij niet gelukt om een 940 meter in beweging te krijgen naar een hogere stand.
In de meter zit denk ik een ic die alleen met de juiste waardes werkt.

Dat wil niet zeggen dat het met een 700 meter niet lukt.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2020 16:07 #1464196 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic toch wel
De IC zal het spanningsniveau op peil houden. Tevens wordt de meter gedempt voor wisselingen in de sensor weerstand. Daarom zie je de meter altijd heel traag reageren. Rijdt je een lange berg op dan krijgt de sensor een iets andere waarde en zie je na verloop van tijd het niveau dalen. Rijd je berg af dan gebeurt het omgekeerde. Alleen bij contact aan springt de meter in een keer in de juiste stand.
Manipulatie aan de plus kant heeft geen effect aangezien deze door de IC weer worden opgevangen. Aan de min kant heeft de IC geen controle is mijn redenatie.

De meter reageert op de stroomsterkte door de spoel die de as van de naald bedient.
De 940 meter geeft een verhoogde uitslag bij een vaste sensor weerstand, wanneer de stroomsterkte door een andere reden verhoogd wordt. Dat kan door een weerstand toe te voegen tussen de min aansluiting van de sensor en aarde. Zet ik daar een 15 Ohm's weerstand tussen dan heb ik het gewenste effect bij een 940 meter.

Voor de omgekeerde werking kun je denk ik ook de sensorbuis omkeren, dan zit de aansluiting onderaan en de vlotter geeft de omgekeerde uitslag.
Dat ding ziet er behoorlijk symmetrisch uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2020 17:31 #1464197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat er wordt gezegd over de
Wat er wordt gezegd over de brandstofmeter en het tellerhuis klopt inderdaad. Ik heb wel de tussenneus, maar nog het vierkante tellerhuis (modeljaar is 1990), de pinnetjes voor het plaatsen matchen daarom inderdaad niet. Volgens mij is het daarom alleen met onomkeerbare ingrepen mogelijk om een 940 meter te plaatsen in de 740.

Met het plaatsen van een 15ohm weerstand op de vlottersensor heb je dus in principe het goede bereik te pakken bij een 940 meter als ik het goed begrijp. Dit zou dan ook moeten gelden voor de 740 meters lijkt mij.

En met het omkeren van de sensorbuis bedoel je dan de volledige kunststof buis die eraan zit neem ik aan? Dus dan zou je dat kunnen kiezen of de draden aan de onderkant solderen.

Dit is wel een hele mooie oplossingsrichting als dit mogelijk is. Ontzettend leuk dat jullie hier ook zo actief induiken!

Moderators: Jerry Stam