Aanrijding... met wild zwijn
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2020 22:24 #1461971
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Klopt
Had zeker erger gekund. Het is inderdaad dikke pech. Voor het zwijn en voor mij.
Er bestaan ook verkeersborden met een hert erop.
Verkeersbord met een hert erop rondom Arnhem kan ook betekenen
"U reit te hérd" ( oftewel U rijdt te hard in plat Arnhems) Maar dat terzijde.
Zat wat te googlen nog op het gewicht van zo'n dier.
Dat kan behoorlijk uiteen lopen afhankelijk van het verspreidingsgebied.
In de Franse ardennen exemplaren van 220-225 kilo
In Italië zo rond de 100 kg. En in Rusland zowat 300 kilo.
\
Er bestaan ook verkeersborden met een hert erop.
Verkeersbord met een hert erop rondom Arnhem kan ook betekenen
"U reit te hérd" ( oftewel U rijdt te hard in plat Arnhems) Maar dat terzijde.
Zat wat te googlen nog op het gewicht van zo'n dier.
Dat kan behoorlijk uiteen lopen afhankelijk van het verspreidingsgebied.
In de Franse ardennen exemplaren van 220-225 kilo
In Italië zo rond de 100 kg. En in Rusland zowat 300 kilo.
\
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2020 10:17 #1461998
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dat raak je dan met 60 km
En dat raak je dan met 60 km/h, dus dan kan je uitrekenen hoe hard die klap was, in Nm. Dat valt niet mee, zeg maar.
Ik heb foto's gezien van BMW's die total loss gingen door aanrijding met veel kleinere dieren, maar wel op hogere snelheid.
Ik heb foto's gezien van BMW's die total loss gingen door aanrijding met veel kleinere dieren, maar wel op hogere snelheid.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2020 22:23 #1462019
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Klopt Willem
Het is niet iets om te onderschatten inderdaad, Mijn auto zetten echt een stapje opzij door de impact.
Helaas lichten die zwijntjes elkaar niet in. Zo van "en dat raakt je dan met 1300 kilo, dus steek maar beter niet zomaar over"
Helaas lichten die zwijntjes elkaar niet in. Zo van "en dat raakt je dan met 1300 kilo, dus steek maar beter niet zomaar over"
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-07-2020 11:11 #1462025
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @willem; dat rekensommetje is
@willem; dat rekensommetje is moeilijker dan je denkt. En het aantal Nm zal waarschijnlijn 0,0 zijn 
Dat zal in ieder geval flink schrikken zijn. Gelukkig zelf nog nooit iets groters dan een eend geraakt. Wel eens op een paar cm na een hert. Maar ook dan zit het hart in de keel.
Gelukkig zelf geen letsel, en de Volvo gaat het ook wel overleven zo te horen.
Ik ben zo nu en dan wel eens op die zelfde weg en omstreken te vinden, ik vind het al knap dat je daar maar 60km/u ging (gelukkig maar)
Dat zal in ieder geval flink schrikken zijn. Gelukkig zelf nog nooit iets groters dan een eend geraakt. Wel eens op een paar cm na een hert. Maar ook dan zit het hart in de keel.
Gelukkig zelf geen letsel, en de Volvo gaat het ook wel overleven zo te horen.
Ik ben zo nu en dan wel eens op die zelfde weg en omstreken te vinden, ik vind het al knap dat je daar maar 60km/u ging (gelukkig maar)
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2020 18:32 #1462053
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja, toch maar wel
60. Jawel. Zeker in het donker.
Het is een bekend ding hier rondom Arnhem/Veluwe.
Alhoewel , als ik 80 had gereden was ik al even voorbij die plek waar dit dier nou net besloot over te steken...
Damn..
Als ik met de honden wandel op de hei zie ik ze soms ook wel dus ze zijn er echt hoor. Twee dagen later las ik dit:
www.gelderlander.nl/ede/cda-meer-afschot...veiligheid~aeeca5b9/
Zegt genoeg. Vroeg me nog af of ik faunabeheerof de provincie aansprakelijk kan stellen. Dit daar ze niet alles gedaan om overlast te beperken. Dus voldoende grond voor maar dat wordt een vreselijk juridisch gedoe dus heb maar besloten mijn verlies te nemen.
En ja. De Volvo is nog lang niet opgegeven.
Het is een bekend ding hier rondom Arnhem/Veluwe.
Alhoewel , als ik 80 had gereden was ik al even voorbij die plek waar dit dier nou net besloot over te steken...
Damn..
Als ik met de honden wandel op de hei zie ik ze soms ook wel dus ze zijn er echt hoor. Twee dagen later las ik dit:
www.gelderlander.nl/ede/cda-meer-afschot...veiligheid~aeeca5b9/
Zegt genoeg. Vroeg me nog af of ik faunabeheerof de provincie aansprakelijk kan stellen. Dit daar ze niet alles gedaan om overlast te beperken. Dus voldoende grond voor maar dat wordt een vreselijk juridisch gedoe dus heb maar besloten mijn verlies te nemen.
En ja. De Volvo is nog lang niet opgegeven.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2020 18:54 #1462055
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of clubs als milieudefensie
Of clubs als milieudefensie aansprakelijk stellen. In elk geval: afschot van wild hier in de Oostvaardersplassen stuit keer op keer op grote actiegroepen die dat zielig voor de beestjes vinden. Ik denk dat dat in Gelderland net zo hard geldt...
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2020 23:09 #1462058
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja
Maar in de Oostvaarderplassen mag je niet met een auto rijden. (denk ik )
Verkeersveiligheid is daar geen onderdeel van de discussie voor of tegen.
Hier in het Gelderse wel. Sterker nog, Dat is de kern van de issue.
En in vergelijk met de Oostvaarderplasse een argument ten gunste van meer beheer. Daar was er iets met te weinig voedsel en verhongerende dieren, Hier op de Veluwe is geen voedselschaarste, anders waren er niet zo veel.
Maar goed , mensen die altijd tegen afschot zijn, hoe dan ook zijn voor geen enkel voor-argument gevoelig ongeacht de situatie of de plek waar het speelt,
En je zal mij ook na dit incident ook zeker niet horen zeggen dat alle zwijnen weg moeten. Zeker niet. Ook dat zijn aardbewoners, net als wij mensen dat zijn.
Verkeersveiligheid is daar geen onderdeel van de discussie voor of tegen.
Hier in het Gelderse wel. Sterker nog, Dat is de kern van de issue.
En in vergelijk met de Oostvaarderplasse een argument ten gunste van meer beheer. Daar was er iets met te weinig voedsel en verhongerende dieren, Hier op de Veluwe is geen voedselschaarste, anders waren er niet zo veel.
Maar goed , mensen die altijd tegen afschot zijn, hoe dan ook zijn voor geen enkel voor-argument gevoelig ongeacht de situatie of de plek waar het speelt,
En je zal mij ook na dit incident ook zeker niet horen zeggen dat alle zwijnen weg moeten. Zeker niet. Ook dat zijn aardbewoners, net als wij mensen dat zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2020 08:15 #1462061
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geheel mee eens, behalve een
Geheel mee eens, behalve een beetje over dat autorijden in de Oostvaardersplassen.
Natuurlijk: hele stukken zijn niet toegankelijk, hele stukken zijn zo nat dat je alleen met een Amphicar nog iets kunt, maar er ligt wel ook gewoon een weg doorheen. Al is dat wel een weg waarvoor met de A6 en de dijkweg langs het Markermeer twee veel meer gebruikte alternatieven bestaan.
Natuurlijk: hele stukken zijn niet toegankelijk, hele stukken zijn zo nat dat je alleen met een Amphicar nog iets kunt, maar er ligt wel ook gewoon een weg doorheen. Al is dat wel een weg waarvoor met de A6 en de dijkweg langs het Markermeer twee veel meer gebruikte alternatieven bestaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2020 20:31 #1462073
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het afhandelen van
Het afhandelen van aanrijdingen met wild hoort bij mijn beroep, ik ben actief op de zuidwest Veluwe (Ede) en daar hebben we zo'n 100 (1) aanrijdingen per jaar (ree, edelhert en wild zwijn). De N311 moet ik ook regelmatig naar toe. Een van de hotspots hier in de omgeving (de n224 tussen Ede en A12 is de weg met de meeste aanrijdingen). Je hebt het juiste gedaan, ter plekke de aanrijding melden aan de politie, dan is er voor de jachtopzichter de meeste kans om het dier terug te vinden en eventueel uit lijden te verlossen. Over het algemeen zijn wij binnen 30 min ter plaatse. V.w.b. de aansprakelijkheidstelling, dat zal lastig worden. Over het algemeen worden de laatste jaren de wilde zwijnen die geschoten moeten worden ook allemaal daadwerkelijk geschoten. In veel gebieden gebeurt dit de laatste jaren juist zoveel mogelijk langs de wegen om zoveel mogelijk aanrijdingen te voorkomen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar hopelijk gaat dat werken. Terug naar ons forum, wildaanrijdingen is zeker een van de redenen voor mij om Volvo te rijden.. ook vanwege mijn vele ritten in noord Zweden met overstekende elanden en rendieren. Een wild zwijn blijft bij een aanrijding voor de auto, een hert of eland komt over de motorkap op de voorruit en dak.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2020 21:57 #1462075
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Die link
Het artikel waar ik de link naartoe poste laat een ander beeld zien.
Dat er behoorlijk te weinig afgeschoten word. Dat is een ander beeld dan dat jij schetst.
Wat is nu waar ?
Dat er behoorlijk te weinig afgeschoten word. Dat is een ander beeld dan dat jij schetst.
Wat is nu waar ?
Moderators: Jerry Stam