Lekkage krukaskeerring (de achterste)
- noppen20
- Senior lid
-
Monteren op de juiste manier? Die flens is niet voor niets verwijderbaar, dus zou geen reden moeten zijn. Gevaar van de flens laten zitten is dat deze de keerring afschermt van olie. Je keerring wordt dan te heet, met lekkage als gevolg.
Bespaar je zelf overigens een bak ellende, en laat de Loctite de volgens keer achterwege. SKF adviseert alleen Loctite bij oppervlakte schade aan de as, maar dan wel een andere variant; enkel en alleen bedoeld om schade op te vullen en lekkage tussen as en sleeve te voorkomen. Niet om vast te zetten dus.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oorspronkelijk was dat waarschijnlijk zo, nu hangt het er helemaal vanaf goed en makkelijk de Loctite zich laat verwijderen. Voor de zekerheid houd ik een nieuwe sleeve achter de hand.Als je al weet dat die speedi sleeve overbodig is, waarom wil je dan opnieuw een verstorende factor in het spel brengen?
Blijkbaar is de sleeve dun genoeg om de originele keerring te kunnen gebruiken. Dus in die zin geen rare verrassingen.Wel zo fijn voor de volgende eigenaar, die over vier, vijf ton die keerring weer moet vervangen: die komt dan niet voor de verrassing te staan dat er een rare maat in moet.
De flens is verwijderbaar voor applicaties waar deze niet kan blijven zitten. De flens kan verwijderd worden maar noodzakelijk is het niet (volgens de fabrikant).Die flens is niet voor niets verwijderbaar, dus zou geen reden moeten zijn.
Ik vind de speedi sleeve een mooie oplossing die ik in eerste instantie waarschijnlijk onterecht en met enige zekerheid verkeerd heb gebruikt. Dat ga ik nu zo goed mogelijk herstellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Allereerst weet je zeker dat de lekkage daar vandaan komt?
Kan nog altijd het ontstekingshuis, kleppendeksel, olie dop, gebroken Carter ontluchting pijp, warmtewisselaar/ oliefilter turbo enz zijn.
Omdat het koppelingshuis op de laagste plek zit verzamelt eventueel de lekkende olie zich vaak op die plek.
Hierdoor lijkt het al snel dat de krukas keering lekt.
Overigens ik rijdt al jaren met een druppel olie aan het koplingshuis heb daarvoor een prachtig werkend oplossing voor bedacht heb onder het koplingshuis een multiplex plankje gemaakt.
Hier trekt de eventueel lekkende druppel olie lekker in raakt het plankje verzadigd kan je het plankje gewoon vervangen werkt bij mij perfect ( bij mij eens in de drie jaar of zo) en geen vieze zwarte plekken meer op je stoepje
niets om voor te schamen haal maar eens onder een willekeurige moderne auto met wat km de beschermkap weg moet je is kijken hoe bagger vet die vaak zijn
Als de lekkage niet te erg is zou ik zeggen bespaar je de moeite en vervang die keering gewoon een keer als om wat voor reden de bak er een keer onderuit moet.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Maar ik probeer ondertussen het te accepteren en als alles los is zal ik weer een nieuwe keering plaatsen, maar alleen dan. Mogelijk speelt ook mee dat de pakking van de oliepan een heel klein beetje lekt....want die komt ook een beetje los als de keering wordt geplaatst; dit laatste heb ik nog niet kunnen controleren.
Gaat trouwens om een B200E.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die carterpakking zou inderdaad ook nog goed kunnen maar is ook een heel ge emmer om te vervangen al bestaan er volgens mij ook pakkingen die je kan splitten.
Zo lang het acceptabel blijft heb ik er vrede mee
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Die opmerking was iets te vroeg: twee weken later liep die vers gebouwde motor vast, want reviseren met kleinere toleranties dan de fabrikant heeft bedoeld is een heel slecht plan...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wanneer een speedi sleeve op de correcte wijze is gemonteerd dan mag je ervan uitgaan dat de as glad genoeg is om de afdichtlip van de keerring niet te beschadigen. Door de iets grotere diameter van de speedi sleeve zou de aandrukkracht van de afdichtlip van de keerring ook fractioneel hoger en dus gunstiger moeten zijn.
Is het zo dat de lip van de keerring tijdens de montage over de as gemakkelijk beschadigd raakt?
Ik heb nu een originele Volvo keerring gehaald. Deze is voorzien van een montagehulp: de keerring is verpakt op een kunststof bus die over de krukas (en speedi sleeve) kan worden geschoven zodat de lip van de keerring tijdens montage over de as niet terug kan vouwen. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na vijf kwartier noeste arbeid lag de versnellingsbak weer naast de auto en gaven de (inderdaad!) lekkende keerring en de speedi sleeve zich bloot.
Da's dan een voordeel wanneer het niet in één keer goed gaat: alles is nog lekker gangbaar van de vorige keer en je bouwt routine op. #zelfspot
Na een korte inspectie heb ik besloten om de aanwezige speedi sleeve te verwijderen. Aan de kant waar ik eerder de flens (onnodig) had verwijderd plooide de sleeve naar buiten. Ik heb geen idee of dat de oorzaak van de lekkage was, ik had en heb echter weinig zin in een vierde poging.
Eerste heb ik een poging gedaan de speedi sleeve te verwijderen door deze heet te stoken. Al snel werd mij duidelijk dat dat niet mijn favoriete methode gaat zijn want 'duurt lang'.
Daarop heb ik met de punt van een schroevendraaier voorzichtig groeven (langs of dwars?) getrokken in de sleeve. Daardoor zou het materiaal van de sleeve oprekken en zou de perspassing opgeheven worden. Daarna heb ik een kleine schroevendraaier als beitel gebruikt en heb ik vanaf de rand van de sleeve een inkeping in de sleeve gebeiteld in de richting van de groeven.
Toen de sleeve ongeveer half door was sprong deze vanzelf open en viel van de krukas af. Gelukkig zonder de krukas zichtbaar te verminken. Ik vermoed dat ook dit deel van de krukas is gehard.
Tussen de sleeve en de krukas heb ik geen zichtbare resten van Loctite aangetroffen. Wel op de krukas waarde rand van de sleeve zich bevond.
Met een schuurpad heb ik deze lijmresten verwijderd en daarna de krukas gepolijst met korrel 600 schuurpapier.
Hoewel het oppervlak glad genoeg leek om er direct een keerring op te laten afdichten heb ik er toch weer voor gekozen een speedi sleeve te monteren. Gegeven mijn onzekerheid over de gesteldheid van het oppervlak van de krukas en mijn ambitie om het bij drie pogingen te laten leek me dat de meest veilige optie.
Deze keer heb ik de flens lekker laten zitten en heb ik geen Loctite gebruikt; waar je struikelt ligt immers je grootste schat begraven.
Sowieso vraag ik me af of het gebruik van Loctite zin heeft wanneer er sprake is van een perspassing en een gladde as; het lijkt me dat nagenoeg alle Loctite tijdens de montage van de sleeve wordt afgeschraapt.
Anyway, daarna de nieuwe sleeve gemonteerd, netjes volgens de instructie en niets zelf verzonnen.
Toen heb ik een nieuwe keerring in het huis gemonteerd. Gewaarschuwd door alle verhalen heb ik de nieuwe keerring met een bijna ASML-esque precisie gemonteerd; ik heb de bijdrage van Jur over de monteur die de keerring scheef had gemonteerd en die daarom een goed gemikte trap tussen zijn benen verdiende nog helder voor de geest.
Na een aantal malen passen en meten heb ik vervolgens het huis met de nieuwe keerring over de krukas en speedi sleeve geschoven. De montagehulp die bij de originele Volvo keerring wordt meegeleverd heeft daarbij zijn/haar diensten bewezen. Met dit hulpmiddel kan de keerring gemonteerd worden zonder dat de lip dubbel vouwt. Zelfs wanneer een speedi sleeve is gemonteerd (# Toptip).
Deze montagehulp wordt vanzelfsprekend netjes gearchiveerd voor een eventueel later moment.... wanneer iemand anders deze nodig heeft
De rest van het verhaal was de demontage in omgekeerde volgorde. Duurde toch weer langer dan ik had verwacht. Wel veel aandacht eraan gegeven om alles netjes vast te zetten en om te smeren wat er gesmeerd moet worden.
Na een rit van pakweg 50 km naar huis kan ik nog steeds genieten van een mooi droop koppelingshuis.
Ik hoop dat dit feuilleton tot drie delen beperkt blijft en dat het uiteindelijk als een blijspel de archieven in gaat. Voor mijn gevoel heb ik er nu alles aan gedaan.