Elektrische antenne motor stuk

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2020 14:26 #1460733 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Stekkerverbinding?
Hoi Mathy,

Waar zit deze dan? Ik kan hem in ieder geval niet vinden achter het stuurwiel dashboardpanelen. Zijn alle post-facelift 940's voorbedraad voor deze knop dan?

Vriendelijke groetjes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2020 00:07 #1460738 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Radio!
Hallo Robert

Die stekkerverbinding zit er zelfs al in de 940 van modeljaar 1991 en waarschijnlijk ook all eerder. Zoals gezegd zit ie achter de radio. Loop even de bekabeling na vanaf de stekker die Volvo voor de radio heeft bedoeld, dan kom je 'm vanzelf tegen. Tenzij iemand ooit aan de bekabeling heeft gebeund, dan kan het zijn dat ie weg is.

BTW geef in het vervolg even wat preciezer aan waar het om gaat alsjeblieft. Dan hoef ik niet het hele draadje door te scrollen om uit te zoeken over welke stekkerverbinding het gaat.

groetjes

Mathy

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2020 08:25 #1460753 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Dit lost je antenneprobleem
Dit lost je antenneprobleem op:https://volvo700vereniging.nl/content/automatische-electrische-antenne-700-940-960-v90

WP001 is een deskundig en zeer gewaardeerd adres binnen onze vereniging.

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2020 16:01 #1461462 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Stekkerverbinding antenneknop radio
Ha Mathy,

Na veel drukke periodes op de studie eindelijk wat rust; morgen ga ik de de radio eens loshalen om te kijken. Hiervoor heb ik op het internet gezocht naar een foto van de radio kabelboom, en ik kwam bijgevoegde foto tegen. Waar, volgens jou, zit deze aansluiting dan? Ik meen me ook te herinneren van toen ik de originele radio met een Pioneer vervangen heb, dat ik niks tegen ben gekomen in de vorm van 2 losse aansluitingen. Moet er wel even bij vermelden dat ik altijd zo ver mogelijk weg blijf van elektronica.. Doe mij maar het mechanische.

Enorm bedankt!

Fijne zondag,
Robert

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2020 16:03 #1461463 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Deze keer met bijgevoegde foto
Een foto bijvoegen lukt dus niet; dit is de link naar de foto van een <a href="tel:940 1997">940 1997</a> kabelboom.

www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=234053

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2020 18:41 #1461467 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Motor van de antenne?
Dat zit achter de bestuurder in de achterbak onder het driehoekige paneel. Bij het linkerachterlicht als het ware. Daar zit de stekkerverbinding van de antennemotor. Als dat de vraag was tenminste

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2020 22:40 #1461468 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De vraag was volgens mij naar
De vraag was volgens mij naar de aansluiting voor de antenneschakelaar, en die zit achter de radio en niet bij de antennemotor. Op de foto vermoedelijk verstopt in een van de twee stukken schuim om de antennekabel.
Je zoekt naar een dun draadje dat met een schuifstekker is te splitsen. Normaal zit het aan elkaar, als je een antennestekker monteert zit die tussen de twee helften van dat draadje aangesloten.

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2020 20:40 #1461478 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Oplossing gevonden
Daar is 'ie dan, de oplossing voor het antenneknopje:

Willem en Mathy, voorbedraad is een groot woord. Er gaat een Rem (remote) aansluiting vanaf je stereo naar je antenne. Zo'n soort aansluiting gaat overigens ook naar je sub indien je die hebt, zodat je deze vanaf de radio in- en uit kan schakelen. Anders dan 12v constant overigens. Origineel is dit een blauwe (meen ik me te herinneren), maar als je een nieuwe (BT) radio erin hebt, split 'ie naar een groen/grijze draad m.b.v. een ISO-stekker.

Blauwe draad voor de iso stekker splitten, en elke willekeurige I/O schakelaar ertussen. Voilla, problem solved. Met knop naar boven en starten, antenne blijft omlaag. Knopje naar beneden drukken en het systeem werkt zoals eerst; wanneer de auto start, gaat de antenne omhoog.

Om terug te komen op dat "voorbedraad", mijn auto is een facelift en zou dus "voorbedraad" moeten zijn. Ik heb in de kabelboom bij de radio niks van aansluitingen gezien die op "voorbedraad" duiden. Het is gewoon een kwestie van je Rem aansluiting lokaliseren, splitten en een schakelaar tussen maken. Ik heb het met een originele Volvo schakelaar gedaan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2020 23:59 #1461480 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Draad en schakelaar
Hallo Robert

Ik heb nooit gezegd dat het "voorbedraad" was, mocht je die indruk hebben. Er zit, zoals je inmiddels zelf ook ontdekt hebt, een stekkerverbinding die je moet onderbreken. Bij de originele knop is overigens, als ik me niet vergis, ik rij al weer een tijdje zonder (werkende) radio rond, in de bovenste stand is de werking als zonder schakelaar en in de onderste stand blijft of wordt de antenne ingeschoven.

groetjes

Mathy

PS ja, de radio ligt klaar om ingebouwd te worden.

Moderators: Jerry Stam