Koplampwisser rechts doet raar......

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-07-2022 15:23 #1471125 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Voor de één geklungel, voor de ander hobby
Suggestie ’verstand gebruiken’ klinkt ietwat ondoordacht. Evenals ’dagen klungelen’, maar mogelijk niet zo bedoeld en doel je slechts op jouw eigen reparatiepogingen. Ik zie het vooral als zinvolle hobby. Het is leerzaam en absoluut niet tijdgebonden. Om nog maar te zwijgen over de voldoening die het geeft iets zelf gerepareerd te hebben. De weg van de minste weerstand is naar de sloop of Timen. Om er na een half jaar achter te komen dat…. precies :-)

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2022 18:46 #1471126 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor,
Dit is precies zoals ik er ook over denk Adriaan.
Ik heb al heel wat oude Engelse ruitenwisser systemen weer aan de gang gekregen, compleet met afslag en interval.
Wat ik vaak doe is enkele gelijke objecten erbij zoeken, open maken, vergelijken, daarna uit elkaar halen en van de mooiste delen weer één bouwen.
En niet alleen met ruitenwisser motortjes, onlangs een AED choke systeem van een oude Jaguar weer keurig werkend gekregen. Een paar oude erbij, ooit bewaard voor dit doel, een revisie setje besteld en het werkt weer.
Kost inderdaad tijd, soms veel tijd maar het gaat om de voldoening.
Nog een tip, google op YouTube filmpjes over jouw onderwerp en ook op Google algemeen.
Zoek ook uit welk merk die motortjes kunnen zijn, Volvo heeft ze niet zelf gemaakt, ze zitten, zaten in meer merken, zeker weten, zoek ook op Bosch nummers als dat het merk is.

Succes, groeten, Ton.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-07-2022 18:56 #1471127 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Aanhouder wint
Dankjewel Ton, dat ga ik doen. We zijn het nog niet verleerd.
Hopelijk komen we elkaar snel weer tegen op een sleuteldag.

Adriaan

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2022 23:21 #1471135 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wel of niet fixen
is dus vooral een resultante van hoe graag je ze werkend wil hebben en hoeveel tijd je er voor hebt en er in wil steken al dan niet bepaald door wel of niet met pensioen en of andere omstandigheden. Nogal persoonlijk dus. Dat blijkt wel uit de vele benaderingen hierbij.
Van de sloop halen is in mijn ogen vaak van een koude kermis thuis komen met deze dingen. Vaak ook oud en kapot en versleten. Moet je geluk mee hebben.

Voor mij gold dat gezien beschikbare tijd icm het hoge prutsgehalte ik redelijk snel klaar was met die dingen weer aan de praat te krijgen.

1 ding is zeker, als je ze werkend krijgt is de voldoening zeker groot!

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2022 09:01 #1471137 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Wat ook een puntje kan zijn is of het nog te koop is en zo ja, wat het dan kost.
Ik noemde even een AED van SU, nog nieuw te koop, geen NOS, kost maar 650 Euro. werkt volledig mechanisch, zit geen elektronica in.
En na montage lang niet altijd direct werkend, en een grijs gebied wat betreft afstellen, in de beschrijving staat hoe, maar eenmaal open gemaakt vervalt de garantie.
Dan wil ik wel even mijn best doen zo een ding te leren begrijpen en daarna eentje samenbouwen van een paar donoren en een service set.

Ton.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-07-2022 09:37 #1471123 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Gebed zonder end...
"Het is een kwetsbaar ontwerp, gevoelig mettertijd voor storingen en lastig te repareren. Begin er niet meer aan."

Terwijl de constructie op zich vrij simpel lijkt. Het veercontact dat door het palletje van het gele tandwieltje wordt geactiveerd, kan soms iets verbogen raken en geen goed contact meer maken, lees ik op diverse websites. Kwestie van voorzichtig met punttangetje (met de klok mee) verbuigen. Verder begreep ik van Alexander Satter dat de boel vast kan lopen door versleten tandwieltjes. Vooral het blauwe grote tandwiel (met de afstelstreep erop) dat in de metalen plaat zit gedrukt, zat in mijn motortje muurvast. Vocht en oud vet waarschijnlijk de oorzaak. Alles goed schoongemaakt en het gat met de opstaande rand in de metalen afdekplaat met schuurpapier weer zuiver gemaakt, goed ingevet en tandwiel teruggedrukt. Is nu weer gangbaar. Alles ingevet, gemonteerd en getest op de werkbank. Werkt prima. Met alleen de plus op de buitenste pluspool blijft motor doordraaien en gaat de wisser zonder mankeren heen en weer. Met alleen de plus op de middelste pool maakt de wisser één slag en komt terug in de ruststand. So far so good!

Als ik vervolgens de motor weer onder de koplamp monteer en alles weer aansluit, doet de wisser het de eerste keer prima, beweegt een keer of zes heen en weer en nadat ik de bedieningshendel achter het stuur loslaat, komt de wisser weer terug in de ruststand.

Hè hè, gelukt.

Maar niet heus: wanneer ik de koplampwisser opnieuw inschakel, beweegt de wisser een halve slag en stopt ermee. Wisserblad wijst nu richting grill en vertikt het verder. En ik vertik het om het op te geven, dus motortje er maar weer uitgehaald. Lijkt gebed zonder end...

Iemand nog constructieve suggestie(s)?

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2022 16:32 #1471143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Suggestie?
<blockquote>
Maar niet heus: wanneer ik de koplampwisser opnieuw inschakel, beweegt de wisser een halve slag en stopt ermee. Wisserblad wijst nu richting grill en vertikt het verder. En ik vertik het om het op te geven, dus motortje er maar weer uitgehaald. Lijkt gebed zonder end...

Iemand nog constructieve suggestie(s)?
</blockquote>

Die financiële afweging kan ik zelf wel maken, dus aan die discussie heb ik niet zo veel, maar is er iemand die een suggestie heeft op bovenstaande? Mij overkwam precies hetzelfde, op de werkbank okay, maar ingebouwd stopt de wisser op 12 uur.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-07-2022 10:18 #1471156 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @Adriaan + Rversteeg; dat
@Adriaan + Rversteeg; dat metalen plaatje wat je niet thuis kon brengen, schijnt een PTC weerstand te zijn, en niet simpelweg een "dom" metalen plaatjes zonder verdere functie....

Deze schijnen nog wel eens defect gaan of te verlopen, waardoor het motortje voortijdig stopt.
Door het gebrek aan weerstand van de wisser arm wanneer je hem los op de werkbank test, zal die dan nog wel heen en weer kunnen gaan.

Je kan eens proberen (op eigen risico uiteraard) om de PTC te omzeilen en bv te vervangen met een muntje of dubbelgevouwen alu-folie. Doet de wisser het dan prima, dan is het een kwestie van de PTC vervangen voor iets vergelijkbaars, wat wellicht makkelijker klinkt dan het werkelijk is aangezien ik geen idee heb wat voor PTC het is....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-07-2022 16:09 #1471162 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Uit eigen nieuwsgierigheid
Uit eigen nieuwsgierigheid nog maar eens aan het googlen gegaan. Blijkbaar is het een "PPTC" (polymeric positive temperature coefficient device) ook wel polyswitch, multifuse en nog wat andere dingen genoemd.

Het dingetje beveiligd de motor tegen doorbranden voor als de wisser bv zit vastgevroren. Bij een toenemende vermogen wordt het dingetje warmer, en functioneerd dan als een zekering, koelt deze af dan "reset" deze zich weer. Maar ze hebben dus niet het eeuwige leven, en willen dus nog wel eens te snel de boel gaan beveiligen.... met als gevolg een wisser die op willekeurige standen blijft staan.

Iemand op een oud Saab forum is al eens op onderzoek uitgegaan voor een vervanger van dit "metalen plaatje" En is na wat testen met verschillende varianten en waardes uitgekomen op een RHE400-ND van 4A. Dit specifieke nummer is niet meer in producie, maar de datasheet is op internet nog terug te vinden, en aan de hand hiervan is vast en zeker iets vergelijksbaars op de kop te tikken.

De nieuwe zijn iets anders van vorm, maar kosten letterlijk een paar cent, en kunnen aan het einde van de 2 strips gesoldeert worden (ipv er tussen klemmen) met een stukje plastic als isolatie tussen de strips om ze van mekaar te houden/isoleren.

Ik zal kijken of ik zo de gevonden tekst en plaatjes hieronder kan uploaden

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-07-2022 08:25 #1471163 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic MEEST KWETSBARE ONDERDEEL
Had inmiddels gelezen dat het aan de beveiliging kon liggen via onderstaande link.
www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?p=255170#p255170

”The failing PTC resistor is removed but I have found no source of the PTC material to put back in place to restore the protection.”

Wat me al eerder opviel wanneer ik het motortje op 12V aansloot, was dat het prima bewoog, maar na een seconde of vijf, zes langzamer ging bewegen en er uiteindelijk helemaal mee ophield. En nu weet ik dus wat de oorzaak is. Heb naast de defecte motor er nog twee liggen. Daar de thermische weerstanden uitgehaald en één voor één in mijn defecte motor gestopt. Allebei precies hetzelfde probleem. Als ik de strips waartussen de weerstand geklemd zit kortsluit, dus zonder weerstand ertussen, blijft het motortje eindeloos doordraaien. Dus alledrie de geteste weerstanden voortijdig gesneuveld. Dat blijkt nu dus het meest kwetsbare onderdeel van het motortje te zijn. Dankzij Jerry een hele weerstand kunnen monteren. En het motortje werkt weer zoals het hoort en komt ook terug in de ruststand. Nu nog terugplaatsen onder de koplamp...

Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC