Koplampwisser rechts doet raar......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2020 12:23 #1109482
door V700 register
Koplampwisser rechts doet raar...... is gemaakt door V700 register
Hallo,
Mijn koplampwisser rechts leidt een eigen leven.
Als ik het contact aan zet gaat hij vanuit ruststand naar rechtop en blijft dan staan.
Dit zonder dat ik de hendel voor sproeien inschakel.
Met ingeschakelde sproeihendel gebeurd er verder ook niets meer.
Contact uit en sleutel eruit en daarna weer contact aan laat de wisser weer een paar cm opschuiven.
Soms gaat hij weer terug naar ruststand, soms ook niet.
Linker koplampwisser doet het prima. Deze beweegt ook niet bij contact aan zetten.
Vragen:
Krijgt de koplampwissermotor stroom bij contact aan zetten?
Motortje overleden?
Kun je deze open maken en eventueel repareren?
Wat al gecheckt?
Stekker van de wissermotor, geen corrosie.
23 jaar, en nu al kapot......
Mijn koplampwisser rechts leidt een eigen leven.
Als ik het contact aan zet gaat hij vanuit ruststand naar rechtop en blijft dan staan.
Dit zonder dat ik de hendel voor sproeien inschakel.
Met ingeschakelde sproeihendel gebeurd er verder ook niets meer.
Contact uit en sleutel eruit en daarna weer contact aan laat de wisser weer een paar cm opschuiven.
Soms gaat hij weer terug naar ruststand, soms ook niet.
Linker koplampwisser doet het prima. Deze beweegt ook niet bij contact aan zetten.
Vragen:
Krijgt de koplampwissermotor stroom bij contact aan zetten?
Motortje overleden?
Kun je deze open maken en eventueel repareren?
Wat al gecheckt?
Stekker van de wissermotor, geen corrosie.
23 jaar, en nu al kapot......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2020 11:25 #1458976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vastgelopen
Net als je gewone ruitewisser krijgt het motortje alleen in de ruststand geen stroom. Om een ruitewisser uit de ruststand te krijgen, moet je er even stroom opzetten. Zodra de wisser een klein stukje uit de ruststand is, krijgt de motor altijd voeding en maakt de slag volledig af, ook al zet je de bedieningshendel eerder terug naar nul. Daarom zitten er ook 3 draadjes aan de motor, één continu 12V, één geschakelde 12V en één massa.
Als je wissertje niet op het asje is verdraaid, maar wel in de middenstand staat, dan krijgt het motortje nog steeds wél voeding en wil de slag helemaal afmaken. Blijkbaar gaat die zo zwaar dat dat niet meer lukt. Ik meen dat er een thermische beveiliging tegen overbelasting in zit, dat zou vrklaren waarom die steeds bij contact aan even een stukje doordraait.
Het beste is om in ieder geval het stekkertje los te laten, zodat de boel niet doorbrandt. Het is niet zo heel ingewikkeld om het motortje uit elkaar te halen en weer gangbaar te maken.
Deze link is misschien handig (Saab en Volvo gebruiken dezelfde wissers):
www.saab9000.com/procedures/electrical/headlampwiperepair.php
Als je wissertje niet op het asje is verdraaid, maar wel in de middenstand staat, dan krijgt het motortje nog steeds wél voeding en wil de slag helemaal afmaken. Blijkbaar gaat die zo zwaar dat dat niet meer lukt. Ik meen dat er een thermische beveiliging tegen overbelasting in zit, dat zou vrklaren waarom die steeds bij contact aan even een stukje doordraait.
Het beste is om in ieder geval het stekkertje los te laten, zodat de boel niet doorbrandt. Het is niet zo heel ingewikkeld om het motortje uit elkaar te halen en weer gangbaar te maken.
Deze link is misschien handig (Saab en Volvo gebruiken dezelfde wissers):
www.saab9000.com/procedures/electrical/headlampwiperepair.php
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 00:52 #1459019
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja
Ze zijn open te maken, soort klikdeksel.
Van binnen nalopen, oud ver verwijderen, tandwieltje en tandheugel goed positioneren.
Contactjes reinigen, nieuw vet op de bewegende delen.
Vaak zijn die units al overleden en helpt deze reanimatie echter niet meer.
Van binnen nalopen, oud ver verwijderen, tandwieltje en tandheugel goed positioneren.
Contactjes reinigen, nieuw vet op de bewegende delen.
Vaak zijn die units al overleden en helpt deze reanimatie echter niet meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 10:40 #1459023
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proberen
Ik zou zeggen, gewoon proberen. Als er een tandje uitgebroken zou zijn , dan zou het motortje continu blijven doordraaien, dus dit lijkt er toch meer op dat de boel gewoon vast is gaan zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 18:12 #1459031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proberen.....
Ik heb intussen de stekker los gemaakt.
Plan is nu om de motor te demonteren en open te maken.
Nu nog even tijd vinden en een dag mooi weer.....
De wisser staat intussen weer in de ruststand dus ik wacht wel op het mooie weer.....
Bedankt voor de tips en info.....
Plan is nu om de motor te demonteren en open te maken.
Nu nog even tijd vinden en een dag mooi weer.....
De wisser staat intussen weer in de ruststand dus ik wacht wel op het mooie weer.....
Bedankt voor de tips en info.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2021 14:03 #1469143
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wil deze koplampwisser
Ik wil deze koplampwisser motor demonteren.
Kan nog wel tips gebruiken hoe dit aan te pakken.
Moeten de koplampen hiervoor gedemonteerd worden?
Kan nog wel tips gebruiken hoe dit aan te pakken.
Moeten de koplampen hiervoor gedemonteerd worden?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2021 15:36 #1469144
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Roest?
Als je veel geluk hebt kan het zonder de koplampen eruit te halen. Met een torx schroevendraaier kan je dan net bij de schroeven die niet vastzitten.
De kans daarop is vrij beperkt en de koplamp eruit halen is wel veel sneller. Markeer wel even op de koplampen en het plastic waar deze zitten, zodat je deze ongeveer op dezelfde plaats en wijze terug kunt zetten.
De kans daarop is vrij beperkt en de koplamp eruit halen is wel veel sneller. Markeer wel even op de koplampen en het plastic waar deze zitten, zodat je deze ongeveer op dezelfde plaats en wijze terug kunt zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2021 15:53 #1469145
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke dank.
Oke dank.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2021 19:00 #1469158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic As
De metalen as loopt door een koperen buisje .
Deze kun je ook even lekker in het vet zetten zodat er via het armpje geen vocht meer in kan lopen .
En kijk even de " beveiliging " na .
Een B-metaal in de vorm van een kwartje. ( schakelt de stroom af mocht de wisser vastgevroren zijn )
En als je tijdens het bezoekje bij de wasstraat je koplampwissers onder het lipje hebt geduwd omdat anders de borstel de koplampwisser omhoog drukt ,bent vergeten terug te zetten
Deze kun je ook even lekker in het vet zetten zodat er via het armpje geen vocht meer in kan lopen .
En kijk even de " beveiliging " na .
Een B-metaal in de vorm van een kwartje. ( schakelt de stroom af mocht de wisser vastgevroren zijn )
En als je tijdens het bezoekje bij de wasstraat je koplampwissers onder het lipje hebt geduwd omdat anders de borstel de koplampwisser omhoog drukt ,bent vergeten terug te zetten
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-06-2022 07:32 #1471047
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Gerepareerd en….weer defect.
Omdat dit oude draadje de rechter wissermotor als onderwerp heeft, haak ik er maar even op in. Na regelmatig halverwege te zijn gestopt (wisserblad verticaal tot stilstand gekomen), deed mijn rechter wissermotor het enige tijd weer naar behoren. Maar opeens hield hij er helemaal mee op. Hij kwam vanuit de ruststand niet meer van zijn plaats. Ook het sproeiertje werkte niet meer. Dus vandaag het motortje uit elkaar gehaald. Het motortje zelf bleek gelukkig nog goed te werken. Het grote, blauwe tandwiel (met de afstelstreep) dat in de metalen plaat gedrukt zit, zat muurvast. Ook de plaat zelf vertoonde roestsporen. Had nog een reserve-exemplaar liggen (jammergenoeg een linker) en heb die ook uit elkaar gehaald. Het blauwe tandwieltje van de reserve kon nog wel in de plaat verdraaien, maar niet soepel. Vraag me af of dat eigenlijk wel moet. Heb de metalen plaat met het blauwe tandwiel uit de linker reservemotor overgeplaatst, alles ingevet en weer gemonteerd. Getest op de werkbank en alles liep gesmeerd. Na montage onder de koplamp opnieuw getest. De eerste keer werkte alles prima. Ook het sproeiertje werkte weer. Tevreden, totdat ik het demonstreerde aan mijn vriendin en de wisser er opeens mee stopte en nu rechtop tegen mijn koplamp staat. Onderweg gisteravond nog wel een paar keer m’n ruiten gewist en de rechterwisser staat nu helemaal de andere kant op. Terug bij af. Wie kan mij vertellen welk onderdeel in het motortje dit precies veroorzaakt? Omdat het motortje na reparatie en voor het terugplaatsen prima werkte en het ook even op de auto prima deed, lijkt het een kleinigheid. En de moeite waard om te repareren. Wie weet uit ervaring wat ik over het hoofd zie? Zijn het de contactstrippen die dit veroorzaken?
Weet jij het, Alexander?
Adriaan
Weet jij het, Alexander?
Adriaan
Moderators: Jerry Stam