KVS aflaten bij thermostaat vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2020 17:51 #1458606
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee ....maar wel iets over gehoord
Zelf heb ik 12+ inzitten. Geen idee of dit silicaatvrij is maar ik heb geen problemen. Wél lees je eens dat bij papieren pakkingen het problemen zou kunnen geven, mogelijk heeft dit met silicaat te maken ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2020 18:05 #1458607
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 12+
Dat is wel silicaatvrij.
Geen silicaat is juist hét onderscheidende verschil met G11
Geen silicaat is juist hét onderscheidende verschil met G11
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 11:55 #1458644
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic (onder andere) silicaat vormt
(onder andere) silicaat vormt een beschermende laag bovenop de metalen delen.
Een G12+ kvs heeft inderdaad geen silicaat, deze beschermd de metalen delen door als het ware een reactie aan te gaan en vormt dus geen extra laagje. Misschien dat dit bedoelt wordt met afdichtmiddel? Zo'n laagje is héél dun, en zou geen merkbaar verschil moeten maken....
Maar dat het als afdichtmiddel zou functioneren? Ik zal niet beweren dat het niet klopt, maar is voor het eerst dat ik dit hoor, en kan er ook niets over vinden.
Ikzelf rijd al +-200.000km met de G12+ koelvloeistof, en heb er geen enkele problemen mee ondervonden.
Een G12+ kvs heeft inderdaad geen silicaat, deze beschermd de metalen delen door als het ware een reactie aan te gaan en vormt dus geen extra laagje. Misschien dat dit bedoelt wordt met afdichtmiddel? Zo'n laagje is héél dun, en zou geen merkbaar verschil moeten maken....
Maar dat het als afdichtmiddel zou functioneren? Ik zal niet beweren dat het niet klopt, maar is voor het eerst dat ik dit hoor, en kan er ook niets over vinden.
Ikzelf rijd al +-200.000km met de G12+ koelvloeistof, en heb er geen enkele problemen mee ondervonden.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 12:55 #1458645
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Wat noppen20 zegt mbt een
Wat noppen20 zegt mbt een 13mm steutel is echt heel gemakkelijk.
Ik ga er echt niet voor onder de auto, je kan naar de auto liggen en de aftapplug los draaien.
Als je dat te lastig is, onder de radiateur zit ook een aftapschroef.
Daarvoor wel eerst Ff afdekplastic voor losnemen (geloof 3 zelftappers die in radiateur geschroefd zitten).
Zelf hanteer ik altijd de methode van noppen20. Echt paar seconden werk.
Ik ga er echt niet voor onder de auto, je kan naar de auto liggen en de aftapplug los draaien.
Als je dat te lastig is, onder de radiateur zit ook een aftapschroef.
Daarvoor wel eerst Ff afdekplastic voor losnemen (geloof 3 zelftappers die in radiateur geschroefd zitten).
Zelf hanteer ik altijd de methode van noppen20. Echt paar seconden werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 16:02 #1458647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geïnspireerd door dit draadje
Geïnspireerd door dit draadje heb ik afgelopen vrijdag koelvloeistof en een nieuwe thermostaat gekocht om het zaakje binnenkort te verversen/ te vervangen.
Vanwege de verkrijgbaarheid heb ik gekozen voor de koelvloeistof die Kroon oil voorschrijft voor onze auto's; namelijk COOLANT -38 ORGANIC NF.
Tot mijn eigen verrassing is ook deze koelvloeistof silicaatvrij. Het lijkt er dus op dat dat het argument dat silicaat als dichtmiddel dient (dat ik zonder kennis van zaken of kritische houding nablaat) niet helemaal klopt. Dat hoop ik tenminste, anders heb ik binnenkort weer een probleem.
Feit is wel dat de auto met toenmalige long-life koelvloeistof op meerdere plekken lekkages liet zien die met conventionele koelvloeistof niet zichtbaar waren.
Wat is het voordeel van het toepassen van G12+ koelvloeistof? Kan dan een langere verversingsinterval (> 2 jaar) aangehouden worden?
En volstaat het om de koelvloeistof aan het blok af te laten wanneer je over wilt schakelen naar G12+ koelvloeistof?
Vanwege de verkrijgbaarheid heb ik gekozen voor de koelvloeistof die Kroon oil voorschrijft voor onze auto's; namelijk COOLANT -38 ORGANIC NF.
Tot mijn eigen verrassing is ook deze koelvloeistof silicaatvrij. Het lijkt er dus op dat dat het argument dat silicaat als dichtmiddel dient (dat ik zonder kennis van zaken of kritische houding nablaat) niet helemaal klopt. Dat hoop ik tenminste, anders heb ik binnenkort weer een probleem.
Feit is wel dat de auto met toenmalige long-life koelvloeistof op meerdere plekken lekkages liet zien die met conventionele koelvloeistof niet zichtbaar waren.
Wat is het voordeel van het toepassen van G12+ koelvloeistof? Kan dan een langere verversingsinterval (> 2 jaar) aangehouden worden?
En volstaat het om de koelvloeistof aan het blok af te laten wanneer je over wilt schakelen naar G12+ koelvloeistof?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 16:13 #1458648
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Anders gesteld: doe ik er
Anders gesteld: doe ik er verstandig aan om de gekochte koelvloeistof in te ruilen voor bijvoorbeeld Kroon oil Coolant SP12? De kleur bevalt me in ieder geval veel beter.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 18:59 #1458649
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic G12+
Kan je zo 5- 6 jaar laten zitten.
Aflaten KVS zou moeten volstaan om daarna te vullen met G12+.
Dat is mengbaar met G11 achtige varianten. G12 niet.
Aflaten KVS zou moeten volstaan om daarna te vullen met G12+.
Dat is mengbaar met G11 achtige varianten. G12 niet.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 19:14 #1458650
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Duidelijk
Duidelijk is ook wel dat de gemiddelde Volvo zelf-sleutelaar van mening is dat zijn methode beter is dan die van de gemiddelde Volvo zelf-sleutelaar en vooral er aan vast houdt ook.
Ik zie nog steeds echt niet wat nou makkelijker of minder werk is aan naast de auto liggen met een sleuteltje 13 en een opvangbak of drie zelftappers loshalen of onder het spruitstuk zitten klungelen dan zonder op de grond te hoeven liggen slechts 1 slangklem los te draaien en een bakkie eronder houden . Maar goed.
Ook ik ben maar een gemiddelde Volvo zelf-sleutelaar.
Ik zie nog steeds echt niet wat nou makkelijker of minder werk is aan naast de auto liggen met een sleuteltje 13 en een opvangbak of drie zelftappers loshalen of onder het spruitstuk zitten klungelen dan zonder op de grond te hoeven liggen slechts 1 slangklem los te draaien en een bakkie eronder houden . Maar goed.
Ook ik ben maar een gemiddelde Volvo zelf-sleutelaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2020 20:37 #1458653
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Qua methode denk ik dat het
Qua methode denk ik dat het er niet alleen over gaat wat het makkelijkste is, maar ook welke methode je het meeste oude koelvloeistof uit je systeem krijgt.
Is dat een combinatie van het blok aftappen en de slang van de radiateur lostrekken? Eventueel aangevuld met het doorblazen van het systeem om de kachel radiateur leeg te krijgen?
Afgezien van het feit dat ik nu in twijfel ben met welke koelvloeistof ik het beste kan vullen (en ik ben er niet van overtuigd dat het Volvo goedje het beste is) weet ik ook niet welke koelvloeistof nu in het systeem zit. De kleur is groen/blauw wat een indicatie is en geen zekerheid geeft. Ik wil natuurlijk ten koste van alles voorkomen dat de nieuwe koelvloeistof met het restant van de oude koelvloeistof samenklontert tot een substantie die het koelsysteem verstopt.
Is dat een combinatie van het blok aftappen en de slang van de radiateur lostrekken? Eventueel aangevuld met het doorblazen van het systeem om de kachel radiateur leeg te krijgen?
Afgezien van het feit dat ik nu in twijfel ben met welke koelvloeistof ik het beste kan vullen (en ik ben er niet van overtuigd dat het Volvo goedje het beste is) weet ik ook niet welke koelvloeistof nu in het systeem zit. De kleur is groen/blauw wat een indicatie is en geen zekerheid geeft. Ik wil natuurlijk ten koste van alles voorkomen dat de nieuwe koelvloeistof met het restant van de oude koelvloeistof samenklontert tot een substantie die het koelsysteem verstopt.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2020 19:11 #1458667
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Jawel
Bij dit oorspronkelijke topic ging het wel over wat de beste methode is als je slechts de thermostaat wil vervangen. Daar verschillen de meningen al over of men blijft niet on-topic en komt met methoden om alles af te laten.
Wil je alles aflaten dan is het onderste radiateurslang en "kraantje" onder het spruitstuk.
Bij twijfel, na aflaten vullen met water ( moet het niet vriezen) even stukje rijden en dan opnieuw aflaten.( of doorspoelen met water).
In alle gevallen met kachel open.
Dan hervullen met kvs van voorkeur.
Toch zou ik niet zo bang zijn na de correcte aflaatprocedure direct opnieuw te vullen met de kvs van voorkeur.
Wil je alles aflaten dan is het onderste radiateurslang en "kraantje" onder het spruitstuk.
Bij twijfel, na aflaten vullen met water ( moet het niet vriezen) even stukje rijden en dan opnieuw aflaten.( of doorspoelen met water).
In alle gevallen met kachel open.
Dan hervullen met kvs van voorkeur.
Toch zou ik niet zo bang zijn na de correcte aflaatprocedure direct opnieuw te vullen met de kvs van voorkeur.
Moderators: Jerry Stam