Thermostaat omschakelen naar winterstand?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2019 00:57 #1458118 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic De Witte Dame heeft een klepje
Op het luchtfilterhuis zit een klepje. Er wordt lucht aangezogen via het uitlaatspruitstuk. Er is een klepje dat bij kou omschakelt. Dit werkt automatisch, maar is met een schroef vastgezet omdat een LPG motor niet met voorverwarmde lucht mag draaien. En eerlijk gezegd, 's winters vindt ze het (ze start op benzine) ook niet nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2020 02:13 #1458445 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zou me eerder
Zorgen maken bij de overgang van winter naar zomer dan andersom in ons land en met de stijgende temperaturen agv klimaat verandering.
Dit omdat als het waspatroon de geest heeft gegeven de aanzuiging op de zomerstand blijft hangen ( of ergens er tussen in) en je eerder te warme lucht aanzuigt in de zomer dan te koude lucht in de winter. Vergeet niet dat Volvo's uit Zweden komen. Die hebben het niet zo snel te koud.
Waar je je bij een franse carburateurauto uit de jaren 80 al zorgen moest gaan maken bij 0 graden hoef je dat bij een Volvo met injectie pas bij -20 of zo te gaan doen..

Nog een overweging:
Met een intercooler koelen we de lucht zoveel mogelijk ( want dat is goed vanwege de dichtheid) maar bij een non IC auto zijn we dan weer bang dat de lucht te koud wordt. Da's dan geen logische gedachte lijkt me. Want ook voor een non IC auto geldt dat een koud brandstofmengsel meer energie bevat.
En omdat beiden injectie hebben zal er geen probleem optreden als gevolg van bevriezing.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2020 02:15 #1458446 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Verder
sluit ik me aan bij de 92 graden thermostaat tip van Adrian.
Goede ervaringen mee.

Moderators: Jerry Stam