Thermostaat omschakelen naar winterstand?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 09:41 #1457997
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik had ook nooit turbo
heb ooit bewust als een-na-laatste "nieuwe" Volvo een 83-er gekocht, geen turbo, geen injektie, geen elektronische ontsteking, geen airco, geen elektrische ramen en spiegels, want "dat kan allemaal kapot". Heb nu een "tijdelijke" 97-er LPT, maar dat valt helemáál niet tegen! Ik denk dat de tijdelijkheid nog een jaar of 40 gaat worden.
Hoe dan ook in deze zit geen waspatroon, en geen winter en zomerstand, dan kan ie ook niet stuk.
Hoe dan ook in deze zit geen waspatroon, en geen winter en zomerstand, dan kan ie ook niet stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 11:46 #1458003
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Een turbo rijdt inderdaad fantastisch.
Degenen die het niet willen weten niet wat ze missen.
Er worden ook niet voor niks steeds meer oude 2 en 7 series omgebouwd naar turbo motoren.
Maar het is logisch dat er geen voorverwarming voor turbo's is.
De turbo is immers al bloedheet.
Een turbo heeft zelfs een koeler voor de lucht.
En een regeling die oa temperatuur gestuurd is voor de juiste lucht/brandstof verhouding.
Dus voorverwarming is onnodig.
Er worden ook niet voor niks steeds meer oude 2 en 7 series omgebouwd naar turbo motoren.
Maar het is logisch dat er geen voorverwarming voor turbo's is.
De turbo is immers al bloedheet.
Een turbo heeft zelfs een koeler voor de lucht.
En een regeling die oa temperatuur gestuurd is voor de juiste lucht/brandstof verhouding.
Dus voorverwarming is onnodig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 16:17 #1458007
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorverwarming
Volgens mij is voorverwarming alleen nodig was bij carburateurmotoren. Verdampende benzine onttrekt warmte aan de omgeving (voel je ook als je benzine op je hand hebt) en zodoende kan koude, vochtige lucht aanvriezen in de carburateur. Bij injectiemotoren wordt er pas benzine ingespoten vlak voor de inlaatklep, dus kans op bevriezen is er dan niet.
Als de motor op LPG draait, wordt vloeibare LPG in de verdamper tot gas verdampt. De warmte die daarbij aan de omgeving wordt onttrokken wordt door het door de verdamper stromende koelwater geleverd. Er is dus geen gevaar van ijsafzetting in het inlaattraject zodat luchtvoorwarming niet nodig is. Sterker nog, hoe kouder lucht is, hoe compacter. Compactere lucht bevat meer zuurstof per liter, dus meer zuurstof in de cilinder en daarmee mer vermogen.
Bij LPi motoren wordt vloeibaar gas vlak voor de inlaatklep ingespoten en is er bij een steenkoude motor wel enig risico op ijsdeeltjes. Doordat op benzine wordt gestart, is de motor altijd al een beetje opgewarmd voordat er wordt ingespoten. Bovendien gebeurt dat vlak voor de inlaatklep zodat ijsvorming in de praktijk niet voorkomt.
Als de motor op LPG draait, wordt vloeibare LPG in de verdamper tot gas verdampt. De warmte die daarbij aan de omgeving wordt onttrokken wordt door het door de verdamper stromende koelwater geleverd. Er is dus geen gevaar van ijsafzetting in het inlaattraject zodat luchtvoorwarming niet nodig is. Sterker nog, hoe kouder lucht is, hoe compacter. Compactere lucht bevat meer zuurstof per liter, dus meer zuurstof in de cilinder en daarmee mer vermogen.
Bij LPi motoren wordt vloeibaar gas vlak voor de inlaatklep ingespoten en is er bij een steenkoude motor wel enig risico op ijsdeeltjes. Doordat op benzine wordt gestart, is de motor altijd al een beetje opgewarmd voordat er wordt ingespoten. Bovendien gebeurt dat vlak voor de inlaatklep zodat ijsvorming in de praktijk niet voorkomt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 16:33 #1458008
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doet me denken aan de 2cv
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 20:52 #1458016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed dat de bij motoren
Ik vermoed dat de bij motoren met brandstof injectie de aanwezigen lucht wordt voor verwarmd om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
Uit het verleden kan ik me (wederom) herinneren dat de temperatuur van de aangezogen lucht direct invloed had op de temperatuur van de motor / verbranding. Zelfs bij turbo (diesel) motoren.
Dit is op zich ook niet zo vreemd. Een intercooler (de lucht koeler na de turbo) kan kan afhankelijk van de omstandigheden een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren. Wanneer de aangezogen lucht een hogere temperatuur heeft dan zal de lucht die motor bereikt ook een hogere temperatuur hebben waardoor de temperatuur van de motor zal stijgen.
Zoals ik het me herinner is dit in de praktijk meetbaar en geen puur theoretisch verhaal.
Uit het verleden kan ik me (wederom) herinneren dat de temperatuur van de aangezogen lucht direct invloed had op de temperatuur van de motor / verbranding. Zelfs bij turbo (diesel) motoren.
Dit is op zich ook niet zo vreemd. Een intercooler (de lucht koeler na de turbo) kan kan afhankelijk van de omstandigheden een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren. Wanneer de aangezogen lucht een hogere temperatuur heeft dan zal de lucht die motor bereikt ook een hogere temperatuur hebben waardoor de temperatuur van de motor zal stijgen.
Zoals ik het me herinner is dit in de praktijk meetbaar en geen puur theoretisch verhaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2019 20:52 #1458017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed dat de bij motoren
Ik vermoed dat de bij motoren met brandstof injectie de aanwezigen lucht wordt voor verwarmd om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2019 01:33 #1458010
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zoiets
Bestaat ook voor de 740 hoor.
Origineel accesoire zelfs.
Op de motor gebruikte ik een stuk karton om de radiateur (deels) af te dekken.
( toen er nog echte winters waren).
Origineel accesoire zelfs.
Op de motor gebruikte ik een stuk karton om de radiateur (deels) af te dekken.
( toen er nog echte winters waren).
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2019 08:35 #1458032
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Intercooler
Een intercooler in het inlaatcircuit heeft als enig doel de dichtheid van de geblazen lucht te vergroten.
Hete lucht zet uit, per definitie minder deeltjes, dus ook minder deeltjes zuurstof.
Na de intercooler is de lucht veel dichter, meer deeltjes dus ook meer deeltjes zuurstof dus beter verbranding.
De intercooler is niet om motortemperatuur te regelen.
Groeten,
Ton.
Hete lucht zet uit, per definitie minder deeltjes, dus ook minder deeltjes zuurstof.
Na de intercooler is de lucht veel dichter, meer deeltjes dus ook meer deeltjes zuurstof dus beter verbranding.
De intercooler is niet om motortemperatuur te regelen.
Groeten,
Ton.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-12-2019 10:20 #1458034
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Warme lucht werd vroeger
Warme lucht werd vroeger inderdaad gedaan om ijsvorming in de carburateur te voorkomen. Maar ook zie je het nog wel eens terug op injectiemotoren, het idee er achter is dat bij hele koude lucht de vernevelde brandstof na inspuiting minder goed verdampt. Tegenwoordig zitten de injectoren zo dicht bij de verbrandingskamer (waar het lekker warm is) dat dit eigenlijk niet meer, of eigenlijk in mindere mate, nodig is. Wel wordt er nog steeds een lading benzine extra ingespoten bij een koude start, gedeeltelijk omdat de brandstof minder goed verdampt/vernevelt, en omdat deze neerslaat op de koude cilinderwanden.
En tóch zie je warme lucht toevoer nog steeds wel eens voorbij komen, maar dan wordt het vaak gebruikt om brandstof te besparen. Koude lucht is compacter en zorgt voor betere verbranding omdat er effectief gezien meer zuurstof in het het zelfde volume lucht zit, je kan meer brandstof inspuiten en zo krijg je meer vermogen. Maar als je niet al het vermogen nodig hebt, bv op de cruise control op de snelweg, dan heeft warme lucht als voordeel dat er minder "pumping-loss / pomp verlies" is. Dat wil zeggen; om het zelfde vermogen te krijgen bij warme lucht staat de gasklep verder open, wanneer de zuiger dan naar beneden gaat en lucht aanzuigt ondervindt deze minder weerstand, en dus minder verlies....eigenlijk exact zoals tegenwoordig de EGR gebruikt wordt.
En tóch zie je warme lucht toevoer nog steeds wel eens voorbij komen, maar dan wordt het vaak gebruikt om brandstof te besparen. Koude lucht is compacter en zorgt voor betere verbranding omdat er effectief gezien meer zuurstof in het het zelfde volume lucht zit, je kan meer brandstof inspuiten en zo krijg je meer vermogen. Maar als je niet al het vermogen nodig hebt, bv op de cruise control op de snelweg, dan heeft warme lucht als voordeel dat er minder "pumping-loss / pomp verlies" is. Dat wil zeggen; om het zelfde vermogen te krijgen bij warme lucht staat de gasklep verder open, wanneer de zuiger dan naar beneden gaat en lucht aanzuigt ondervindt deze minder weerstand, en dus minder verlies....eigenlijk exact zoals tegenwoordig de EGR gebruikt wordt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2019 20:31 #1458050
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Lekker warm
Wil je dat de motor snel op temperatuur komt, zet er dan een nieuwe 92 graden thermostaat in. Laat ik er in de zomer ook inzitten. Dan gaat de temperatuur van de Kvs toch al hoger. Rijdt ook zuiniger zeker in de winter.
Moderators: Jerry Stam