Achteras 740 gewisseld met 940 Probleem.
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2019 20:36 #1108980
door Fred Schukkink (GAST)
Achteras 740 gewisseld met 940 Probleem. is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
Eerder al berichtte ik van trillingen en lawaai in de auto.
Een volvo 740 1986
De boosdoener mijn achteras.
Ik heb hem gewisseld, met een as van een 940, plug en play zou het zijn en het klopt helemaal.
ECHTER
Bij +/- 50 km/u geeft mijn km teller +/-0180 km/u aan.
Hoe kan ik dit veranderen of moet alles er weer uit en toch een andere achteras?
Help, ik wil eind komende week op vakantie.
Wie weet er een simpel antwoord?
Een volvo 740 1986
De boosdoener mijn achteras.
Ik heb hem gewisseld, met een as van een 940, plug en play zou het zijn en het klopt helemaal.
ECHTER
Bij +/- 50 km/u geeft mijn km teller +/-0180 km/u aan.
Hoe kan ik dit veranderen of moet alles er weer uit en toch een andere achteras?
Help, ik wil eind komende week op vakantie.
Wie weet er een simpel antwoord?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2019 21:46 #1455635
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Hier
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2019 22:18 #1455637
door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Dus in mijn geval ben ik van
Dus in mijn geval ben ik van een 12 gaats naar een 48 gegaan en geeft de teller 4 x zoveel aan.
Is dit elektronisch op een of andere manier te beïnvloeden?
Is dit elektronisch op een of andere manier te beïnvloeden?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2019 22:58 #1455638
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Antwoord
www.brickboard.com/RWD/volvo/1284826/740...40_rear_end_740.html
The second issue, and here's where you run into trouble, is the speedometer. In the rear axle is a tone ring that generates a signal to operate the speedometer, and the ABS, if equipped. 88 and earlier cars had a tone ring with 96 teeth, 89 and later had 48. What does this mean? If you do the conversion as described, the speedometer will run at half speed and the ABS will malfunction immediately. You can fix the ABS by swapping the tone rings on both front wheels, but if there is a solution for the speedometer, I was not able to find it in the two years I owned my 88 wagon with a 90 rear end in it, though I tried several different possibilities. Theoretically, you could change the tone ring, but that appears to be a lot more trouble than it's worth---you have to completely disassemble the differential to do so, something that is best avoided due to the fact that there are shims to adjust the clearance of the various parts, which were correctly set up at the factory, and should be left undisturbed unless you really know what you are doing. In other words, whatever axle you end up installing, it is a much better plan to swap the entire unit as opposed to disassembling the ring and pinion.
The second issue, and here's where you run into trouble, is the speedometer. In the rear axle is a tone ring that generates a signal to operate the speedometer, and the ABS, if equipped. 88 and earlier cars had a tone ring with 96 teeth, 89 and later had 48. What does this mean? If you do the conversion as described, the speedometer will run at half speed and the ABS will malfunction immediately. You can fix the ABS by swapping the tone rings on both front wheels, but if there is a solution for the speedometer, I was not able to find it in the two years I owned my 88 wagon with a 90 rear end in it, though I tried several different possibilities. Theoretically, you could change the tone ring, but that appears to be a lot more trouble than it's worth---you have to completely disassemble the differential to do so, something that is best avoided due to the fact that there are shims to adjust the clearance of the various parts, which were correctly set up at the factory, and should be left undisturbed unless you really know what you are doing. In other words, whatever axle you end up installing, it is a much better plan to swap the entire unit as opposed to disassembling the ring and pinion.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-07-2019 12:51 #1455640
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 940 km teller?
of is dat geen plug en not play?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2019 01:21 #1455924
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ?
Een achteras van een 740 wisselen met een 940 probleem...
Tsja, da's letterlijk wat je had dus.
Tsja, da's letterlijk wat je had dus.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2019 21:19 #1455959
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Ik heb een 940 dash/ teller
Ik heb een 940 dash/ teller in mijn 740 met originele 740 as en geeft dus 4x zo weinig aan.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2019 10:35 #1456033
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat je zou kunnen doen om wel
Wat je zou kunnen doen om wel op vakantie te gaan, is de snelheidssensor afkoppelen en een simpel gps-je op het dashboard zetten voor de snelheid. Dat is legaal: je kunt de snelheid aflezen.
De echte oplossing is om de juiste achteras te monteren, maar dat kost je waarschijnlijk je vakantie.
Omdat de meter veel te veel aangeeft, is het niet verstandig om helemaal zonder aanpassing op vakantie te gaan: de kans is aanwezig dat je de snelheidsmeter sloopt omdat die bij snelheden boven 60 km/h al tegen zijn aanslag aan staat te drukken.
De echte oplossing is om de juiste achteras te monteren, maar dat kost je waarschijnlijk je vakantie.
Omdat de meter veel te veel aangeeft, is het niet verstandig om helemaal zonder aanpassing op vakantie te gaan: de kans is aanwezig dat je de snelheidsmeter sloopt omdat die bij snelheden boven 60 km/h al tegen zijn aanslag aan staat te drukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2019 17:31 #1456038
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is een elektronische deel
Is een elektronische deel door 4 (4-deler) schakeling geen optie. Worden in de elektronica veel gebruikt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2019 17:23 #1456187
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die moet dan wel de zuivere
Die moet dan wel de zuivere blokgolf behouden en het niveau van het signaal niet door vier delen, anders reageert de teller nog steeds raar en kan je een originele cruise control helemaal vergeten.
Moderators: Jerry Stam