Idee voor modificatie ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2019 11:02 #1455176
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb letterlijk dit weekend
Ik heb letterlijk dit weekend die kachelkraan vervangen op mijn 940 met airco. De onderste slang die op de kraan aansloot was gescheurd, reperatie werk langs de weg (slang inkorten en weer monteren. De volgende dag brak het tuutje van de kraan af, toen heb ik de anwb man gebeld omdat ik nergens een pijpje kon vinden in de auto om de slang door te verbinden.. Dáárna knapte de ingekorte slang weer! Ugh, ik was er goed moe van en heb die zelfde avond silicone slangen van do88 besteld en een nieuw kraantje. Volgende dag meteen de boel binnen, god wat was ik blij. Ik lek al olie, maar die extra plas onder de auto is toch geen fijn gezicht elke keer dat je instapt.
Samen met de ANWB monteur ontdekte ik ook dat het vacuumslangetje helemaal niet meer aangesloten was/is geweest. Gelukkig is alles nu weer in orde. Had net een nieuw gebruikte radiateur geïnstalleerd.
Toch akelig rondrijden, wetende dat je koelsysteem niet helemaal in orde is!
Wellicht wil ik de modificatie van het koelvloeistof signaal via een lampje installeren, better safe then sorry toch
Samen met de ANWB monteur ontdekte ik ook dat het vacuumslangetje helemaal niet meer aangesloten was/is geweest. Gelukkig is alles nu weer in orde. Had net een nieuw gebruikte radiateur geïnstalleerd.
Toch akelig rondrijden, wetende dat je koelsysteem niet helemaal in orde is!
Wellicht wil ik de modificatie van het koelvloeistof signaal via een lampje installeren, better safe then sorry toch
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2019 23:09 #1455185
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hoe dan ook
Het blijft een feest met die kachelkranen.
Over dat er te weinig kvs in zit bij een lekke kraan heb ik me niet zo veel zorgen gemaakt en dat loopt ook nogal los.
De slangen naar de kachel zitten maar een klein stukje lager dan het expansievaatje.
Met andere woorden vrij hoog dus.
Als het niveau zover gedaald is tot onder het kachelslangdoorvoerdoorhetschutbordniveau dan zakt het ook niet verder logischerwijs.
En dan zit er nog genoeg in het systeem om de motor te koelen.
Dwz bij de 740 gaat dit op. 940 weet ik niet.
Over dat er te weinig kvs in zit bij een lekke kraan heb ik me niet zo veel zorgen gemaakt en dat loopt ook nogal los.
De slangen naar de kachel zitten maar een klein stukje lager dan het expansievaatje.
Met andere woorden vrij hoog dus.
Als het niveau zover gedaald is tot onder het kachelslangdoorvoerdoorhetschutbordniveau dan zakt het ook niet verder logischerwijs.
En dan zit er nog genoeg in het systeem om de motor te koelen.
Dwz bij de 740 gaat dit op. 940 weet ik niet.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 12:55 #1455190
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @fflunche; Heb je dat wel
@fflunche; Heb je dat wel goed wat betreft het logischerwijs niet lager zakken dan het niveau van de lekkende kachelkraan? Volgens mij vergeet je een aantal belangrijke zaken....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 13:08 #1455191
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nou
Zo heb ik het in de praktijk ervaren.
Volgens mij is het ook conform de wet van de communicerende vaten.
Wat vergeet ik dan ?
Volgens mij is het ook conform de wet van de communicerende vaten.
Wat vergeet ik dan ?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 13:46 #1455195
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koken?
Als je nivo zo laag staat en je rijdt door denk ik dat de koelvloeistof niet meer zo lekker rondgaat door de radiateur en uiteindelijk niet meer zo goed koelt en dan gaat koken en dan is het nivo misschien snel heel erg laag. Ik probeer het nooit, als er iets heel hard lekt dan stop ik en stop het gat dicht en dan pas rij ik door?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 13:48 #1455196
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en de kop staat droog?
Knapt ie misschien ook niet van op?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 14:12 #1455197
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Waterpomp
+ de waterpomp circuleert de boel rond, als de leiding richting kachel losspringt pompt ie al het water er daar echt wel uit hoor.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 15:07 #1455200
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het verhaal van de kachelkraan heeft een geschiedenis
Het verhaal van de kachelkraan heeft een geschiedenis, zoals ik in Zweden kon optekenen uit de mond van een stokoude grijsgebaarde ingenieur.
Het probleem ontstond bij de productie van het eerste exemplaar met kraan, de kraan er als allerlaatste moest worden ingezet. Dat kostte veel moeite en tijd. De ontwikkelafdeling, waar genoemde hoogbejaarde ex-ingenieur werkzaam was, heeft na veel nadenken tenslotte een afdoende oplossing gevonden. In de productie werd eerst de kachelkraan geplaatst, daarna werd de Volvo er omheen gebouwd. Die dingen gaan toch in geen 20 jaar kapot, en na ons de zondvloed...
Het probleem ontstond bij de productie van het eerste exemplaar met kraan, de kraan er als allerlaatste moest worden ingezet. Dat kostte veel moeite en tijd. De ontwikkelafdeling, waar genoemde hoogbejaarde ex-ingenieur werkzaam was, heeft na veel nadenken tenslotte een afdoende oplossing gevonden. In de productie werd eerst de kachelkraan geplaatst, daarna werd de Volvo er omheen gebouwd. Die dingen gaan toch in geen 20 jaar kapot, en na ons de zondvloed...
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 15:12 #1455201
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Voor wie zich zorgen maakt...
Een afdoende oplossing voor de controle van het koelvloeistofpeil is een peilglas. Wanneer je een doorzichtige slang vanaf het expansievat naar binnen leidt dan kun je hier het koelwaterpeil op aflezen (communicerende vaten). Wanneer je achter deze slang een lampje monteert kun je het peil ook 's nachts aflezen.
Tja, soms moet je wel eens een beetje creatief wezen...
Tja, soms moet je wel eens een beetje creatief wezen...
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 15:39 #1455202
door Peter B.
Wat ik nu her en der lees was NIET wat speelde bij mij.
Het verschil tussen min streepje op expansievaatje en kachelslang is circa een halve liter weet ik na dit zorgvuldig gemonitord en steeds ( keer of 10 of zo) aangevuld te hebben.
Van de ca 8 liter kvs kan er best een halve liter gemist worden zonder dat de boel vastkleunt. Dat het minder makkelijk rondgaat door de radiateur is raar natuurlijk. Die 7,5 liter zal eerder vaker door de radiateur circuleren in een bepaalde tijdseenheid. Natuurlijk moet het niet te weinig worden, dat moge duidelijk zijn.
En meer dan die circa halve liter is er nooit uitgeweest, Er was geen slang die losgeschoten was. Het kwam er niet bij bakken uit dus direct aan de kant zetten was niet aan de orde, Het lekte bij de kachelkraan iets.
Ik geloof er geen snars van dat mijn cilinderkop nu hitteschade heeft.
Lees een hoop "paniekgedoe" toch ook wel her en der als ik zo vrij mag zijn.
He is me echter nog steeds duidelijk waarom in deze situatie het verhaal van de communicerende vaten niet op zou gaan.
Beantwoord door Peter B. in topic Pffff
Wat ik nu her en der lees was NIET wat speelde bij mij.
Het verschil tussen min streepje op expansievaatje en kachelslang is circa een halve liter weet ik na dit zorgvuldig gemonitord en steeds ( keer of 10 of zo) aangevuld te hebben.
Van de ca 8 liter kvs kan er best een halve liter gemist worden zonder dat de boel vastkleunt. Dat het minder makkelijk rondgaat door de radiateur is raar natuurlijk. Die 7,5 liter zal eerder vaker door de radiateur circuleren in een bepaalde tijdseenheid. Natuurlijk moet het niet te weinig worden, dat moge duidelijk zijn.
En meer dan die circa halve liter is er nooit uitgeweest, Er was geen slang die losgeschoten was. Het kwam er niet bij bakken uit dus direct aan de kant zetten was niet aan de orde, Het lekte bij de kachelkraan iets.
Ik geloof er geen snars van dat mijn cilinderkop nu hitteschade heeft.
Lees een hoop "paniekgedoe" toch ook wel her en der als ik zo vrij mag zijn.
He is me echter nog steeds duidelijk waarom in deze situatie het verhaal van de communicerende vaten niet op zou gaan.
Moderators: Jerry Stam