Idee voor modificatie ?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 00:03 #1108916 door Peter B.
Idee voor modificatie ? is gemaakt door Peter B.
Laatst bij de 740 de kachelkraan vervangen. Dat ding zit tegen hoog tegen het schutbord ( of eigenlijk beter gezegd er doorheen) met de bedienzijde aan de binnenkant.
Door de plaatsing ervan kan je er alleen bij door je in 8 bochten te wringen en deels op de tast te werken met slecht zicht ook nog eens.
Dan moet ie door het gat in het schutbord en aan beide zijden daarvan gaat er een kvs slang op.
Vervolgens ( of eerst, dat kan ook ) de bediening middels een bowden kabeltje dat vanaf je kachelschuif komt monteren met een klein frutklemmetje.
Vreselijk onhandig allemaal. Iedereen die dat ding ooit eens vervangen heeft zal het herkennen.

Toen ik er klaar mee was ( toen pas) ging ik nadenken of dat niet beter kan. En het volgende idee was geboren.
Plaats de kraan met de bedienzijde naar de motorruimte, ( dan ga ik er even vanuit dat dat voor de stroomrichting van de kvs niet uitmaakt).
Dan een langere bowdenkabel aan je kachelschuif, die ergens door het schutbord heen steken en monteren op de kachelkraan.
Ruimte zat in de motorruimte, geen onhandige houdingen en voldoende zicht, en je zit dus niet te klungelen onder het dashboard met drie dagen een stijve nek tot gevolg.
Wel de kachelkraan 180 gedraaid monteren anders werkt je schuifje andersom.
Dan is naar warm schuiven koud en naar koud schuiven warm.

Zou dit werken ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2019 10:34 #1455083 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Latere modeljaren
Hele luxe 700's en de latere modeljaren in de 940/960 hebben origineel een vacuüm bediende kachelkraan / klep in de motorruimte tussen de warmwater slang die het schutbord in gaat.

Je idee is leuk, maar Volvo heeft het ook wel in de gaten gehad.

Misschien kan je zo'n vacuüm klep ook plaatsen?

Groetjes
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 12:25 #1455086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed idee !
Ook ik heb van mijn airco loze 940 de kachelkraan vernieuwd. Tis idd 1 van de meest waardeloze klussen, man,man,man grrr.
De modellen met airco hebben de kachelkraan al in de motor ruimte zitten dus de bediening voor de knoppen zal vast ergens beschreven zitten en is mogelijk van een sloper over te zetten..
Zeker een onderwerp om eens verder over na te denken..

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-06-2019 13:54 #1455087 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic In de handleiding laten ze
In de handleiding laten ze het er heel makkelijk uit zien ;)
Maar als het inderdaad zo'n ramp is, zou ik serieus overwegen om er gewoon een pijp tussen te zetten.

De verwarming wordt nauwelijks (eigenlijk niet) door deze klep geregeld.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 14:53 #1455088 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Het Is allemaal redelijk
Het Is allemaal redelijk simpel, op 1 ding na.
Ik kon destijds (in 2001) die kachelkraan prima monteren zonder de kabel.
Ik kon ook prima de kabel in de kraan haken maar dan kreeg ik die kraan weer niet goed in de Firewall.
Heb toen de kraan gemonteerd zonder kabel en deze op half open gezet met het idee er eens de tijd voor te nemen om dit ooit een keer af te maken (nooit gebeurd).
Heb nog 3 jaar met die auto gereden zonder problemen.
De luchtklep wordt nl nog wel bedient en deze gaat op stand koud dan niet door de warmtewisselaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 18:22 #1455091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6 vacuum
Bij de V6 (760 GLE 1982/83 enz.) Zit hij i.d.d. in de motorruimte tegen het schutboard aan ,ideaal !!!!
Dus als je een vacuum gestuurde kachelkraan hebt kun je hem daar maken .
maar,.....ik rij nu 31 jaar met Slurpje rond maar de kachelkraan heeft mij nog nooit in de steek gelaten .( nu is hij van metaal en niet van kunststof net als de radiator en daar zal het verschil wel in zitten .) Dus 1 keer in zijn autoleven een kachelkraan vervangen ,tja....Klassiek rijden kost geld en geduld.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 18:39 #1455092 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Die gaat toch een keertje Henk
Hier na ook 31 jaar dus wel..En het was een originele Volvo kraan die eruit kwam.
En dat kan best de eerste zijn. 1 ding is duidelijk, Zo lang als die al is meegegaan gaat ie niet meer meer. Ga daar maar vanuit.

Regelmatig kvs bijvullen, en steeds dezelfde hoeveelheid die erij moet (Bij geen andere lekkage of kvs verbruik zakt het niveau tot net onder het expansievaatje en niet verder) is een indicatie dat ie lekt en de kvs verdwijnt achter/onder je mat en je hebt het niet door,

Nee, geen vacuum gestuurde kachel in mijn Volvo, Geen airco.
@wessdan.. Toch is het gelukt om de kachelkraan te monteren en hij werkt zeker wel. Maar het is een imitatie en die heeft een afneembaar hendeltje. Dus eerst kraan plaatsen en dan het kabeltje door het gaatje op het hendeltje en dan het hendeltje weer op het asje drukken. Maar dat was meer geluk dan wijsheid want ik probeerde het eerst lomp te monteren en toen sprong dat hendeltje van het asje.
Zit er schijnbaar los op gedrukt. Geluk bij een ongeluk of van de nood een deugd gemaakt of zo. Dicht is ook echt dicht nu en open is ook vol open. Geen klagen dus over de werking hier,

Ik schat dat af fabriek Volvo eerst de kachelkraan monteerde en dan pas het dashboard etc.

Maar specifiek of mijn idee gaat werken met een standaard kachelkraan voor een non airco 740, daar heb ik nog geen feedback op gelezen. Dus het ding omgekeerd monteren. Zou het werken ?

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2019 22:56 #1455100 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Geen idee of het gaat werken
Geen idee of het gaat werken omgekeerd, te lang geleden om daar een reëel antwoord op te kunnen geven.
Maar als ik het zo lees dan Is die imitatie al een upgrade.
Dan lijkt het me wel te doen als dat deel afneembaar Is.
Hele werdeld klaagt over die kraan dus vind die aanpassing van imi niet vreemd.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2019 11:41 #1455109 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vacuum- of kabelgestuurd
Wat al beschreven is werkt een versie met airco (of airco voorbereid) via vacuümdruk (dus lucht). Dus bij een non-versie zal je mijn inziens met kabels moeten gaan werken (bij vacuümgestuurd komt er best wat bij kijken, niet complex, maar het is anders).

Misschien kan de kachelkraan voor de versie met airco ook met een kabel door het shutboard worden bediend. Als dat zo is, ik zou het niet weten, dan is deze kachelkraan wellicht geschikter om met een doorgetrokken kabel door het shutboard te bedienen voor een non-versie. Maar zoals gezegd, dat zou uitgezocht moeten worden.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2019 12:44 #1455116 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Komt op mij
nodeloos complex over. Waarom zou ik een kraan voor een airco versie plaatsen in een non airco auto ? En al helemaal niet als dat geen kabelbediende is maar een op vacuum.Maar is het dat die zich dan makkelijker laat monteren onder de motorkap ?
De kabelbediende kraan die bedacht is voor de non airco auto's lijkt me toch het beste vertrekpunt.
Alleen de montage plek is ruk. En misschien is ie ook wel in de normale montagerichting te plaatsen in motorruimte, op een apart gefabriekt beugelte of zo. Nadeel is dat de slang vanaf kraan naar de kachelradiator dan te kort is.
Met kraan omgekeerd monteren in het schutbord heb ik dat probleem niet.
Hoe dan ook. Ik ga het niet opnieuw loshalen. Het zit nu en het werkt.
Het was vooral een gedachte/overweging/tip over hoe het misschien beter kan.

Moderators: Jerry Stam