verversen olie automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2019 08:18 #1454937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen zorgen over Mannol heb
Geen zorgen over Mannol heb mij van te voren ingelezen dit kwam ik onder andere tegen op de autoweek site

Mannol is motorolie van een goede kwaliteit, word geproduceerd in Litouwen in een zeer moderne fabriek.
Word in Europa op de markt gebracht door SCT ( www.mannol.de ) en voldoet aan alle specs voor alle moderne auto's.

Recent is de Mannol Energy Combi LL 5W30 met de VW 504.00/507.00 uitvoerig getest in Duitsland door het toonaangevende autoblad 'Auto Motor Sport" en is deze olie als 1 van de beste uit de bus gekomen.

Maar nu komt het:

Er zijn 2 dingen waar mensen eindeloos over blijven discussiëren en dat zijn:

1. Autobanden ( iedereen heeft een voorkeur en je raakt er niet over uitgepraat )
2. Motorolie .

Op het duitse Motor Talk forum loopt er al 11 jaar een discussie over motorolie en deze begon met de simpele vraag: Wat is de beste motorolie?
Inmiddels zijn er meer dan 4180 bladzijden gevuld en de discussie gaat nog steeds door.
De een gelooft heilig in Castrol ,de ander in Shell en het fascinerende van alles is dat de marketing van de oliemerken geweldig werkt.
De discussies lopen hoog op en de moderatoren hebben regelmatig in moeten grijpen om de gemoederen weer te sussen.

Waarom vertel ik dit allemaal?
Heel simpel: Iedereen wil het beste voor zijn auto en gelooft niet dat het zo simpel is "kijk in je instructie boekje en lees aan welke specs de motorolie aan moet voldoen.

ACEA A3/B4,C3 ,VW 504.00/507.00. MB 229.5 of MB 229.51 zijn enkele voorbeelden van specs van oliesoorten.

Er zullen hier ook wel vele reacties op komen van mensen die persé bijv. Shell Helix gebruiken ,want daar rijd Ferrrari toch ook mee?

Castrol en Aral zijn slechts merknamen en de grote maatschappij achter deze olie merken is BP.

En de mensen willen blijven geloven in het sprookje dat dure olie het beste is terwijl het belangrijkste is dat de olie aan de specificaties voldoet die de autofabrikant heeft voorgeschreven voor je auto.
Het zit gewoon tussen de oren en de uitspraken van "Het kan niet goed zijn en ik betaal liever meer voor goede olie".
Er is geen enkele onderbouwing en geen enkel objectief bewijs dat dit ook werkelijk zo is.

De gemoedsrust die je krijgt als er motorolie gebruikt met de mooie kreten als "Magnatec met intelligente moleculen"
Haha terwijl ze deze kreet in andere landen waaronder de USA niet meer mogen gebruiken ivm rechtzaak die ze hebben verloren
Op de duitse Castrol site staat er niks over intelligente moleculen maar over plakkende moleculen..
Maar het staat wel stoer om Castrol met FST titanium in je auto te gooien.

Mobil 1 is ook zo'n merk wat helemaal geweldig is en in het verleden in Duitsland voor de rechter heeft gestaan omdat ze deze olie als volsynthetisch op de markt brachten terwijl dit niet zo was.
Gevolg was dat het in Duitsland verboden is om Mobil 1 als Vollsynthetisch aan te prijzen en ze dit in de rest nog wel mogen doen.
Bekijk het verschil eens op Nederlandse Mobil 1 en de Duitse Mobil 1

Bekijk hieronder de produkten van Mannol maar eens.
Overzicht van Mannol motorolie soorten

En nee ik heb geen aandelen in dit merk, maar gebruik gewoon mijn nuchtere verstand en verbaas me er iedere keer weer over hoe mensen zich door de marketingafdeling van de grote oliemerken laten inpakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2019 01:18 #1454969 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Inderdaad, Geheel en al mee eens.
En dan zeggen mensen.
"Doe er gewoon shell helix in" of "geef gewoon 20 euro meer uit voor een bekend merk, dan zit je altijd goed"

Begint al met het woordje "gewoon" waarmee men zich zelf voor de gek houdt eigenlijk. In mijn ogen is het verre van "gewoon".

Een veilig en goed gevoel kan je gelukkig afkopen. Koop dure olie van een bekend merk en je slaapt gerust. Voor sommigen ook een waarde die wellicht niet in geld is uit te drukken maar waar de fabrikant wel een prijs aan heeft gehangen. Een goed gevoel bij je oliewissel is onbetaalbaar en dat mag wat kosten zeg maar.
De marketing haakt aan op dat gevoel en degenen die daar gevoelig voor zijn betalen gewoon te veel in mijn ogen.

Die blabla van allerlei merken is dus "gewoon" geworden en verheven tot standaard. Terwijl er nou juist een standaard is vastgesteld . De zogenaamde specs.
API of welke ander normenkader dan ook.
Elke olie die daaraan voldoet is goed . Ook al kost ie geen drol wat natuurlijk het gevoel geeft dat het nooit wat kan zijn en dus kopen we weer dure merkolie.
En zijn er weer mensen die zeggen dat dat flauwekul is en daar reageren dan weer mensen op dat je beter "gewoon" een dure merkolie kan gebruiken, etc etc.

Regelmatig bij de action de Valvoline 10w40 voor 2,49 in de aanbieding.
Voldoet aan alle specs. No-brainer lijkt me. Ik stop "gewoon" met denken dan en vertrouw op dat normenkader. Scheelt een hoop gedoe en geeft ook rust.
Net als die te dure oliewissel voor sommige anderen.
T is maar net wat bij jou het beste werkt voor je gemoed.

4 liter Mannol voor 12,99. Bring it on. Mooi toch.
Het geld wat ik bespaar kan ik weer in de vorm van benzine in de tank doen.
Of bier van kopen.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2019 04:30 #1454970 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Iedereen moet zelf weten wat
Iedereen moet zelf weten wat ie doet.
Ik vind de reactie een beetje vreemd.
Er zit wel zeker verschil in kwaliteit in.
Merkolie hoeft helemaal niet (veel)duurder te zijn.
Ik koop valvoline 5w40 goedkoper in dan Aldi/action/gamma eigen merk of wat dan ook.
Shell Helix veel te duur. Comma Is overigens hetzelfde als Shell Helix alleen andere prijs.
Ik ben geen groot castrol gebruiker maar na een paar keer proberen ben ik erg te spreken over hun bakolie.
Hun motorolie Is echt te duur, betaal daar erg veel voor de naam.
Valvoline motorolie van action doet het ook maar ik vind m te duur daar, krijg ik elders goedkoper en dan geen outdate versie (die ook prima was).
De budget merken zijn nieuw ook goed maar na tijdje gebruik komen de verschillen naar boven.
Het gaat hier ook niet over motorolie maar atf.
Ik vind besparen op echt een paar euro atf olie uiteindelijk duurkoop.
Daarin zijn specs en kwaliteit echt van belang voor een lange betrouwbare levensduur.
Eigenlijk heb ik mn tijd weer verspilt om hierop in te gaan.
Diegene bij wie ik de automaat olie ververst heb weten allen waarover ik het heb en zijn na vele km nog zeer happy met hun super als nieuw schakelende bak.

Grtz Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2019 09:23 #1454976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Daniel,
Hoi Daniel,

Is geen aanval op jou hoor ben alleen maar blij met de tips, het is meer om mijn eigen gemoedsrust gerust te stellen.

Ik heb namelijk al 10 liter mannol olie in huis dus was even opzoek gegaan of dit nou kwaliteit is aangezien de prijs zo laag is. ( 40,00 euro voor 10 losse flessen incl verzendkosten is niet al te veel.

Iedere keer als ik weer een projectje heb leer ik weer zo ontzettend veel bij mijn achtergrond is wel autotechniek maar geloof me als je in een garage loopt zoals ik vroeger in de jaren 90 dan blijft het toch altijd maar hangen op algemene zaken en onderhouds- beurten geven.
Nu met internet en de mogelijkheid je rustig is te verdiepen leer je zo ontzettend veel meer, zo wist ik wel hoe ongeveer zn automaat werkte maar nu via tips op dit forum bijv weer een paar filmpjes zitten kijken hoe zn automaat nou precies werkt super leerzaam allemaal.

Nee blijf vooral reageren en houd het forum levendig zo dat we met zn alle onze brikjes op de weg kunnen houden.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2019 16:05 #1454988 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Hoi Peter,
Hoi Peter,

Helder, ik heb het tijdens nachtdienst iets te persoonlijk geïnterpreteerd...
Blijft idd altijd een afweging.
Als je maar op.juiste specificaties Let.
Zodra erop staat dat het ook gebruikt kan worden tbv atf-F, G etc Dan echt beter niet in je bak gooien.
Je kan de olie specificaties met erkaar vergelijken, staan veelal online.
Zoals je misschien gezien hebt Had ik een oliekoeler topic gestart.
Mijn bak leeft nog steeds zonder oliekoeler vanwege de olie.
Die krijgt t nl echt wel flink te verduren.

Als je olie ververst hebt dan zal je waarschijnlijk verbetering merken.
Mocht de bak in korte tijd zich anders gaan gedragen in negatieve vorm dan snel wisselen.
Blijft ie normaal gedrag vertonen dan Is alles ok.
Als die olie goed bevalt dan kan je er altijd ook voor kiezen om iedere 2e of motoroliewissel ook even de 2 liter van je automaatcarter te vervangen (alleen plug los en daarnaa zelfde hoeveelheid weer vullen.
Dan zie je meteen of ie wel/niet al aant verbruinen Is en mocht de olie in kwaliteit wat afnemen dan krijgt ie wat reinforcement.
Voor die 8 euro ;-)
Overigens heb ik laatste keer liqui Moly dex3 syn (of hoe je het ook schrijft) gebruikt.
Eigenaar had deze zelf gekocht voor een redelijke prijs met ook super resultaat.
Hij Had al een andere aw71 gekocht omdat zijn bak defect was.
Na complete verversing Incl filter echt als een nieuwe bak.
Nu heeft ie zn gekochte bak maar als reserve liggen, was nl niet nodig die te.wisselen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2019 23:02 #1454996 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Bakoliewissel
Of het nu automaat is of handbak voor die ene x in de tig km niets mis met paar euro extra uit te geven. Voor gewone motoroliewissel juist die extra euro;s in de zak houden want die olie ververs je elke 10k (dwz dat doe ik bij de 740).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2019 15:33 #1455000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vanmorgen de olie ververst
vanmorgen de olie ververst viel allemaal wel mee wat werk betreft, eerst olie afgetapt toen bovenste leiding los genomen bij radiateur , hier een tuinslang op gemonteerd met klem, deze in jerrycan gehangen en motor gestart beetje door versnellingen heen gerommeld en de olie kwam er poepbruin uit.

Alleen nu komt het, er kwam eigenlijk maar een heel lullig zeik straaltje uit ik had me er helemaal op voorbereid dat de olie er met geweld er uit zou spuiten maar dat gebeurde helemaal niet? klopt dit wel?

Nu de nieuwe olie er in zit merk ik eigenlijk nog steeds niet veel verschil?
In het begin schakelde hij top na een aantal km begint hij weer lomp te schakelen en blijft hij lang in de versnelling hangen.

Kan het zijn dat het filter dan toch verstopt zit of hoort er z n zeik straaltje uit te komen?

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2019 16:05 #1455001 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Heb je 8 liter ververst?
Heb je 8 liter ververst?
Minstens zo lang doorgegaan tot alle bruine zooi eruit was?
Het Is geen harde straal dus dat lijkt me het probleem niet.
Filter kan ik niet beoordelen, die heeft niemand gezien.
Oliepijl na 25km nagekeken aan warme kant van pijlstok?
Ik vervang het filter wel om dit soort vragen te voorkomen maa echt dichte filters heb ik nog niet meegemaakt.
Misschien maakt het filterwissel toch meer uit dan we denken.
Heb je een put/brug ter beschikking?
Kickdownkabel juist afgesteld?
Als die te strak staat schakelt ie ook iets harder (en later).
Waar woon je? Mocht het niet te ver hier vandaan zijn kom je Ff langs Roermond

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2019 17:32 #1455003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha ha opgelost was toch
Ha ha opgelost was toch uiteindelijk de kickdown kabel, had deze al een aantal keer getest op gangbaarheid en dit is gewoon goed . toch de kabel maar los genomen en gaan rijden en hij schakelt weer als van ouds.

wat blijkt twee maanden geleden de koppakking vervangen toen het spruitstuk los gehad en aan de kant gelegd, waarschijnlijk is toen de buitenmantel wat om de kabel heen zit iets los gekomen waardoor de buitenkabel als het waren iets langer is geworden. heb de mantel (waar ook de stel schoef aan zit) er weer goed terug opgeduwd en alles schakelt weer als nieuw.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2019 18:03 #1455004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even een paar fotos zoals ik
even een paar fotos zoals ik het ongeveer gedaan heb en zoals je ziet de olie poepie bruin was.

Moderators: Jerry Stam