Wielmoeren
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2019 21:59 #1453821
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Owh.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2019 22:18 #1453823
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hier ook
de Lidl momentsleutel, goed zat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2019 09:43 #1453838
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moment
Op de naafdop van de voorwielen staat, als je goed kijkt een aandraaimoment van 85 Nm genoemd. Of dat nu voor stalen of aluminium velgen is, is niet duidelijk. Ik trek de wielmoeren altijd na met een momentsleutel op 100 Nm. Ik merk dan wel dat ze een stuk minder vast zitten dan wanneer de garage ze met een luchtsleutel vast heeft gezet.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2019 11:48 #1453841
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Bekend verschijnsel met de luchtsleutel
De meeste garages en zelfs de bandenboeren trekken de wielen vast met de luchtsleutel. 'Op gevoel en met ervaring'. Volgens Einstein is degene die vanuit zijn ervaring handelt gedoemd zij de oude fouten te herhalen.
Bij de serieuze bandenboeren die ik ken (een stuk of drie slechts) en bij serieuze monteurs zie ik dat de luchtsleutel op een laag moment wordt ingesteld en dat daarna met de momentsleutel op spanning wordt getrokken. Dat is de enig juiste manier en gaat ook snel. De wieldop plaats je dan direct nadat de moer op spanning is getrokken, dan kun je dit ook nooit vergeten.
Uit mijn Eendenverleden weet ik ook dat er vaak sprake was van ietwat slingerende wielen bij de 2CV. Een van de monteurs had uitgevonden dat dit voorkomen werd wanneer je de wielmoeren gelijk aanhaalde, met een momentsleutel dus.
Ik heb net Paultje geholpen de wielen van achter naar voren viceversa te wisselen, dat moet je om de 10.000 kilometer doen, daarmee wordt de slijtage gelijkmatiger. Het kan zomaar een 10 a 15.0000 kilometer schelen in je levensduur en de wagen blijft beter sturen. Zelf dooe ik als stevige rijder zo'n 70.000 kilometer met een stel winterbanden die ik zomer en winter er op heb zitten. Bij Paultje was zijn wagen bij de vorige eigenaar bij een gerenommeerd Volvo-dealer in onderhoud geweest. Het type met verkopers in maatpak, Gucci schoenen, zijden overhemden en een notenhouten bovenblad op de balie. Er moest een stevige hefboom aan te pas komen, terwijl de draad ook nog bij montage was ingevet. Op een vraag van mij antwoordde hij dat hij nog nooit een olifant bij die garage had zien open. Mijn antwoord: Ze hebben een geheime olifant en ook een geheime baviaan voor de bougies,,,
Bij de serieuze bandenboeren die ik ken (een stuk of drie slechts) en bij serieuze monteurs zie ik dat de luchtsleutel op een laag moment wordt ingesteld en dat daarna met de momentsleutel op spanning wordt getrokken. Dat is de enig juiste manier en gaat ook snel. De wieldop plaats je dan direct nadat de moer op spanning is getrokken, dan kun je dit ook nooit vergeten.
Uit mijn Eendenverleden weet ik ook dat er vaak sprake was van ietwat slingerende wielen bij de 2CV. Een van de monteurs had uitgevonden dat dit voorkomen werd wanneer je de wielmoeren gelijk aanhaalde, met een momentsleutel dus.
Ik heb net Paultje geholpen de wielen van achter naar voren viceversa te wisselen, dat moet je om de 10.000 kilometer doen, daarmee wordt de slijtage gelijkmatiger. Het kan zomaar een 10 a 15.0000 kilometer schelen in je levensduur en de wagen blijft beter sturen. Zelf dooe ik als stevige rijder zo'n 70.000 kilometer met een stel winterbanden die ik zomer en winter er op heb zitten. Bij Paultje was zijn wagen bij de vorige eigenaar bij een gerenommeerd Volvo-dealer in onderhoud geweest. Het type met verkopers in maatpak, Gucci schoenen, zijden overhemden en een notenhouten bovenblad op de balie. Er moest een stevige hefboom aan te pas komen, terwijl de draad ook nog bij montage was ingevet. Op een vraag van mij antwoordde hij dat hij nog nooit een olifant bij die garage had zien open. Mijn antwoord: Ze hebben een geheime olifant en ook een geheime baviaan voor de bougies,,,
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2019 18:57 #1453847
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Gelukkig trekt mijn garage de
Gelukkig trekt mijn garage de bouten altijd na met de momentsleutel (140 Nm).
Stalen wielen zet je gewoon heel strak, zonder momentsleutel. Een kruissleutel is voor onderweg overigens wel aan te raden, BTW.
Stalen wielen zet je gewoon heel strak, zonder momentsleutel. Een kruissleutel is voor onderweg overigens wel aan te raden, BTW.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2019 18:57 #1453848
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Lijkt
Lijkt erop dat foto's vertraagd zichtbaar worden.
De velgen/banden man hier zegt 120 Nm voor lmv's.
En dat is er een die werkt zoals hierboven beschreven.
De eindwaarde met de momentsleutel en niet met luchtsleutel.
Hield zelf altijd 100 aan. Ertussenin maar dan wellicht . 110 Nm
De velgen/banden man hier zegt 120 Nm voor lmv's.
En dat is er een die werkt zoals hierboven beschreven.
De eindwaarde met de momentsleutel en niet met luchtsleutel.
Hield zelf altijd 100 aan. Ertussenin maar dan wellicht . 110 Nm
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2019 03:44 #1453857
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lex, ik hoop dat ze die 140
Lex, ik hoop dat ze die 140 Nm toepassen bij de nieuwere Volvo's, en gewoon ergens tussen de 85 (inderdaad voorgeschreven maar wat laag) en 110 (ruim voldoende) voor de 940 en 780.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2019 08:43 #1453859
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic 140 Nm voor de 940, voor de
140 Nm voor de 940, voor de V70 T5 en voor de Jaguar.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2019 06:56 #1453868
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is erg veel voor de 940,
Dat is erg veel voor de 940, waar net iets meer dan de helft is voorgeschreven, maar spot on voor de V70. Jaguar weet ik niet.
Ik heb bij een 940 eens de tapeinden mogen vervangen omdat het schroefdraad gaar was: het kan dus echt wel stuk!
Ik heb bij een 940 eens de tapeinden mogen vervangen omdat het schroefdraad gaar was: het kan dus echt wel stuk!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2019 10:59 #1454068
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Moment
Zoals ik al schreef, Haynes zegt 85, Volvo zegt 100-140, een bandenbedrijf zegt 120. Bij al deze spanningen gaat het goed, weet ik uit ervaring. Een waarde van 120 is een goede waarde.
Hoe hoger het aanhaalmoment, hoe meer de wielbout wordt belast. De constructeur heeft rekening gehouden met deze voorspanning. Is de voorspanning te hoog, ongeacht of je kauwgomwielen of wielen van gehard staal hebt, dan is het de bout die de geest geeft wanneer de voorspanning zo hoog is dat de noodzakelijke trekkracht wordt overschreden bij het rijden door een kuil of paardendrol. Simpele mechanica...
Hoe hoger het aanhaalmoment, hoe meer de wielbout wordt belast. De constructeur heeft rekening gehouden met deze voorspanning. Is de voorspanning te hoog, ongeacht of je kauwgomwielen of wielen van gehard staal hebt, dan is het de bout die de geest geeft wanneer de voorspanning zo hoog is dat de noodzakelijke trekkracht wordt overschreden bij het rijden door een kuil of paardendrol. Simpele mechanica...
Moderators: Jerry Stam