Ombouw achterlichten 960 sedan naar led-strips KLAAR!!

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-01-2019 16:26 #1452207 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Gesealed
De glazen zitten gesealed aan het reflectorhuis. Die zijn door verhitting met geen mogelijkheid los te krijgen. Dus dat wordt behoedzaam zagen tussen de vier bevestigingspunten door met een heel dun zaagblaadje. En zodanig precies dat ik - nadat de ledstrips op hun plaats zitten - de reflector ook weer dicht kan lijmen. De draden van de ledstrips worden op de juiste plaats in de fittingen gesoldeerd. Zodat de bestaande stekkers gebruikt kunnen worden en qua koppelingen alles er tenminste aan de binnenkant standaard uitziet. Op de verlichting zelf na, dan...
Suggesties zijn altijd welkom.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-01-2019 15:33 #1452239 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Vaste weerstanden
@Willem. Om te voorkomen dat de achterlichten onverhoopt even fel of feller branden dan de remlichten, wordt in de plusdraad van de achterlichten een weerstand gesoldeerd. De juiste ohm-waarde vaststellen, is een kwestie van testen.

Adriaan

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-01-2019 09:42 #1452258 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zou eerst eens controleren of
Zou eerst eens controleren of de Leds wel willen dimmen door er een weerstand voor te zetten. Niet alle leds vinden dit even prettig, en het dimbare bereik is vaak ook beperkt.

Vaak lukt het wel redelijk om deze te dimmen met een weerstand, maar zou zonde zijn dat je er te laat achter komt dat het tóch niet werkt...
Je kan dan altijd nog met een PMW werken, maar zou dit vermijden wanneer mogelijk

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-01-2019 11:40 #1452490 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic PWM-regelaar
Wordt geen weerstand, maar pwm-regelaar (pulsbreedte modulatie) voor de achterlichten. Daarmee kan de lichtsterkte van de achterlicht-leds tot vijfig procent worden teruggeregeld. Wanneer de rem wordt bediend, branden tegelijk ook de achterlichten op volledige sterkte. Dubbel remlicht, dus. Wel zo veilig voor de geprepareerde 960 sedan. Bij een automaat zou ik dat niet snel doen vanwege de door fflunche geschetste irritatie. Inmiddels haspels ledstrip van 5 meter gekocht. Per meter 120 en 240 leds, IP65, rood, oranje en wit. En een goed soldeerstation (Ersa RDS80) voor het fijnere soldeerwerk. Vooral nieuwsgierigheid en de uitdaging motiveren me. Mooie klus voor winterse dagen, bovendien.

Adriaan

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2019 00:21 #1452581 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Maar
4 remlichten mag niet. Heb ik ook niet bedacht maar daar kwamen anderen mee aan hier en je oplossing kan je zo uitleggen.
En als een achteroprijder geen onderscheid ziet in lichtsterkte tussen normaal achterlicht en remlicht kan je hebben dat ie niet ziet dat je remt. Maar weet niet of er bij je oplossing dat onderscheid nog is.
Lastig in te schatten dus of dit een goede keuze is. Wil je enthousiasme voor dit project niet de kop in drukken maar het vereist een goede benadering.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2019 14:45 #1452595 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Duidelijk onderscheid
Dank je fllunche. Vat het zeker niet op als etc. Stel het beslist op prijs dat er wordt meegedacht.
Grootste obstakel voorlopig is het monteren van de alu paneeltjes in de daarvoor bestemde behuizing. Bevestiging van de panelen verkeert nog in het experimentele stadium. Op bijgevoegde foto het gebogen paneel voor de clignoteur, Voorlopig vastgelijmde kokertjes (benzineslang) met inkepingen voor het op zijn plaats houden van het paneel. Het demontabel houden heeft mijn voorkeur in verband met het eventueel vervangen van een defecte strip.
Mocht dubbel remlicht aan beide kanten problemen bij de apk opleveren, dan is het een kwestie van aan weerskanten één stekkertje loshalen om etc. Kan dat natuurlijk ook al vooraf aan de keuring doen.
Overigens is er wel degelijk heel duidelijk onderscheid tussen normaal achterlicht en remlicht. Allereerst het remlicht zelf dat uiteraard alleen brandt bij afremmen. De leds van het normale achterlicht branden onder normale omstandigheden op vijftig procent van hun capaciteit en bij afremmen - tegelijk met het remlicht - honderd procent. Dus een zeer opvallend verschil in signaal- en lichtsterkte. Eventueel kan dat verschil via de pwm-regelaar verder worden aangepast.

Adriaan

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2019 14:53 #1452596 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic ....en nu de foto(’s)
...en nu dan de foto(’s)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2019 18:04 #1452599 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De alu paneeltjes zijn voor
De alu paneeltjes zijn voor montage, en wellicht ook voor enige reflectie? Je kan ook wat experimenteren met het mat maken (opschuren) van de binnenzijde van de lens. Dit om te voorkomen dat je dat je alle individuele "pitjes" van elk ledje gaat zien.

Je kan ook proberen de led-strips wat te matteren, maar meestal zijn deze van een doorzichtig rubberachtige substantie en is mij dit in het verleden niet succesvol gelukt. Misschien is dit allemaal ook wel helemaal niet nodig, maar heb iets dergelijks bij een enigszins vergelijkbare toepassing gedaan.

Je kan het alu-paneeltje ook wat "oortjes" geven. Met u-vormige klemmetjes kun je ze dan vastzetten aan het plastic. In de bakstenen zit ook een dergelijke klemmetje onder de asbak. Die klemt het plastic van middenconsole (handgreep/pook gedeelte) dan vast aan een beugel.

Zie afbeelding voor iets vergelijkbaars...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2019 18:48 #1452600 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Ribbelig facetpatroon
Dank voor het meedenken, Noppen. Dat stel ik erg op prijs. De 3528 leds zitten erg dicht op elkaar. Heb gekozen voor 240 leds/meter. Bovendien is de binnenkant van het plastic glas voorzien van een zeer fijn ribbelig facetpatroon. Dus dat op zich verspreidt het licht zodanig dat de individuele leds waarschijnlijk nauwelijks te zien zijn. Hoewel ik een zichtbaar streeppatroon wel mooi vind. Aan klemmetjes heb ik ook gedacht. Maar omdat de kap met reflectoren er straks weer wordt opgelijmd, is er geen plaats meer voor klemmetjes over de randen, zo bleek. De alu paneeltjes worden geheel bedekt met ledstrips. Reflectie is bovendien niet gewenst. Alu is voor warmteoverdracht. Hoewel ledstrip nauwelijks warmte afgeven.

Adriaan

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2019 00:51 #1452606 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens
mij ben je nog wel tot 1 maart onder de pannen met dit projectje !
Keep us posted zou ik zeggen. Succes !
Ik begin niet aan zoiets. Oude Volvo mag oude Volvo blijven hier zonder transplantaties. Maar smaken verschillen en dat is alleen maar leuk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC