Ombouw achterlichten 960 sedan naar led-strips KLAAR!!
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-01-2019 12:05 #1108548
door ADRIAANB234FT
Ombouw achterlichten 960 sedan naar led-strips KLAAR!! is gemaakt door ADRIAANB234FT
Ooit kwam ik een plaatje (lay out) tegen waarop de posities van alle functies van het achterlicht van een 940/960 sedan stonden vermeld. Niet meer te vinden, helaas. Kan iemand mij daaraan helpen? Ook een eigen tekeningetje volstaat. Ik heb namelijk geen sedan bij de hand om dat zelf na te gaan. Het plan is om de gloeilampen van achterlichten niet te vervangen door ledlampjes, maar led-strips over de breedte van de betreffende reflector. Voor zowel de rijlichten, remlichten, als de clignoteurs. Omdat ik de oude fittingen toch niet meer gebruik, zaag ik aan de binnenkant van het lamphuis een deel van de achterkant van de reflectoren af zodat ik meer ruimte heb om de (rode) strips (vier onder elkaar voor bv het remlicht) goed te kunnen bevestigen op een buigbare dunne alu strip die ik op steuntjes in de reflector vastlijm. De led-strips hebben als keurmerk IP67 en zijn dus niet gevoelig voor vocht. De contacten (onnderlinge verbindingen) zijn voorlopig nog het gevoeligste punt. Er zijn wel stekkertjers voor led-strips in de handel, maar ik heb de juiste nog niet kunnen vinden. En die ik tegenkwam zijn veel te groot om in de krappe behuizing van het lamphuis onder te brengen.
Overigens is het wel mijn voornemen om de lay-out van de bestaande achterlichten aan te houden. Het moet van achteren bepaald niet op een Mercedes E-klasse gaan lijken. Alleen worden de oranje en rode gloeilamp-pitjes voor iedere functie vervangen door wat bredere led-strips van circa 10 cm.
Adriaan
Overigens is het wel mijn voornemen om de lay-out van de bestaande achterlichten aan te houden. Het moet van achteren bepaald niet op een Mercedes E-klasse gaan lijken. Alleen worden de oranje en rode gloeilamp-pitjes voor iedere functie vervangen door wat bredere led-strips van circa 10 cm.
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-01-2019 13:20 #1452136
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Bedoel je deze?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2019 13:22 #1452137
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je voldoende aan het
Heb je voldoende aan het overzicht in een instructieboekje? Die staan hier op de site bij de downloads. Pagina 5:12 in deze bijvoorbeeld:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...idingen/960_1993.pdf
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-01-2019 16:02 #1452146
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Stekkertjes
Bedankt heren, daar kan ik mee uit de voeten. De betreffende led-strips kunnen (per drie leds) op maat worden geknipt en de uiteinden parallel worden aangesloten met behulp van speciale stekkertjes. Nu nog op zoek naar de juiste stekkertjes...
Adriaan
Adriaan
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2019 14:21 #1452167
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic origineel houden?
waarom niet een paar oude (desnoods defecte) lampjes het glas eraf en op de pinnen de aansluitingen maken (solderen) voor de LED-strips. Dan houd je alles lekker origineel, en je hebt geen rare stekkertjes nodig.. Ik zou eigenlijk mijn bedenkingen hebben om te gaan zagen in een reflectorhuis, een beetje uitvogelen om die LEDjes in het brandpunt te plaatsen, en klaar. .....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2019 19:27 #1452179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ombouwen naar Led
Op Instagram kwam ik een post tegen van een Volvofan die alle reflectoren van de achterlichten verwijderd had en alleen nog de “glaspartij” over had. Daarin heeft hij in de juiste kleuren LED-slangen geplaatst. Het geheel ziet er strak maar on-Volvo uit. Om nog maar te zwijgen over de waterdichtheid. Maar een mooi project was het wel!
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2019 01:38 #1452184
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Niet omdat het moet
maar omdat het kan projectje lijkt me.
Led is zuinig maar bij een auto niet zo'n argument.
Gaat langer mee. Och af en toe een lampie vervangen is nou ook geen drama.
Looks kan je over discussiëren.
Zichtbaarheid kan een overweging zijn maar ook dat is relatief. Tegenwoordig hebben veel auto's vreselijk irritant felle remlichten. Vooral als je erachter staat bij het stoplicht en je voorganger haalt zijn hoef (voet) niet van de rem. ( vermoedelijk automaat)
Maar omdat het kan. Is reden genoeg.
Succes met het project!
Led is zuinig maar bij een auto niet zo'n argument.
Gaat langer mee. Och af en toe een lampie vervangen is nou ook geen drama.
Looks kan je over discussiëren.
Zichtbaarheid kan een overweging zijn maar ook dat is relatief. Tegenwoordig hebben veel auto's vreselijk irritant felle remlichten. Vooral als je erachter staat bij het stoplicht en je voorganger haalt zijn hoef (voet) niet van de rem. ( vermoedelijk automaat)
Maar omdat het kan. Is reden genoeg.
Succes met het project!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2019 11:10 #1452188
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou wel even uitkijken met
Ik zou wel even uitkijken met de felheid van remlichten versus normale achterlichten. Omdat er bij de 960/940 sedan twee achterlichten zijn, en maar 1 remlicht, heb je bij een LED-conversie al gauw dezelfde lichtsterkte voor beiden.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-01-2019 20:08 #1452197
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Experiment
Dank voor alle suggesties. @ Wim: Inderdaad maak ik de lampen open. Ik prober eerst door verhitting de lijm zacht te maken en de glazen van de reflectoren af te halen. Lukt dat niet, dan wordt het behoedzaam zagen. Daarna monteer ik 1 mm dikke aluminium paneeltjes op pootjes tegen de binnenkant van het glas. Op die paneeltjes worden ledstrips (IP65, waterproof) gelijmd, vier stroken onder elkaar in een nog nader uit te kienen horizontaal patroon, onderling verbonden.
@ Willem: het verschil in lichtsterkte tussen de achterlichten en de remlichten wordt ondervangen door leds met verschillende lichtsterkte. Oranje leds voor in de witglazen clignoteurs.
Het project is uiteraard bedoeld als experiment en de lat ligt hoog.
Dankjewel fflunche.
Adriaan
@ Willem: het verschil in lichtsterkte tussen de achterlichten en de remlichten wordt ondervangen door leds met verschillende lichtsterkte. Oranje leds voor in de witglazen clignoteurs.
Het project is uiteraard bedoeld als experiment en de lat ligt hoog.
Dankjewel fflunche.
Adriaan
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-01-2019 09:16 #1452205
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ben benieuwd naar de foto's
Ben benieuwd naar de foto's wanneer het zo ver is!
Moderators: Jerry Stam