Royal Matic RM180

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2018 21:16 #1450478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanavond had ik de kans om de
Vanavond had ik de kans om de kabelboom van de sirene terug te volgen in het interieur. Vanuit het schutbord loopt deze direct en zonder aftakkingen tot onder de stuurkolom.
Aldaar hangt een relais dat tussen de roze kabel van/naar het contactslot is geplaatst. Vermoedelijk fungeert dit relais als startonderbreker en onderbreekt het alleen het signaal naar de startmotor en niet de voeding naar de brandstofpomp.
Verder is er een aftakking gemaakt van de blauw-rode draad die van/naar het contactslot loopt.

Onder aan de A-stijl zijn nog aftakkingen gemaakt van de groene draad, de blauw-groene draad, de bruin-gele draad en de bruine draad. Ik heb nog geen idee waar deze aftakkingen voor zijn, maar omdat het aftakkingen betreft neem ik aan dat ik deze zonder risico kan verwijderen.

In de doorvoer naar het linker voorportier zag ik nog twee afgeknipte draden, bruin-wit en blauw-groen. Ik heb geen idee waar die voor zijn, alles in de deur lijkt echter te functioneren.

In de motorruimte heb ik nog een schakelaar die detecteert of de motorkap gesloten is, de voedingsdraad van het alarm evenals de massa, een draad naar de + van de bobine, een draad die naar de kabelboom bij de linker veerpoot loopt (ik heb nog niet gekeken hoe en wat) en een zwart kastje, vermoedelijk de kantelsensor van de wegsleep beveiliging.

De ECU van het alarm lijkt in de sirene te zitten die zich ook in de motorruimte bevindt.

De komende dagen ga ik het alarm op mijn gemak en systematisch ontmantelen. Te beginnen met dat wat ik vermoed dat de startonderbreker is.

Mocht iemand op basis van mijn beschrijving nog advies hebben voor mij dan hoor ik het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2018 22:09 #1450480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijgevoegd nog enkele foto's.
Bijgevoegd nog enkele foto's.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2018 23:16 #1450481 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zoiets
bedoelde ik.
Meestal is het wel te herkennen als non origineel Volvo zoals je foto's ook laten zien.
Amp stekkertjes etc.
Gewoon draadjes volgen en demonteren.
Misschien her en der een verbinding die verbroken is door de plaatsing van een bepaald component weer herstellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 09:18 #1450492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn uitdaging zit erin dat
Mijn uitdaging zit erin dat ik niet moet willen begrijpen hoe het alarm precies werkt. Zeker niet wanneer ik het toch uit ga bouwen.

Klopt mijn veronderstelling dat wanneer ik gemaakte verbindingen herstel en gemaakte aftakkingen verwijder het nagenoeg zeker is dat de auto weer zal functioneren zoals bedoeld?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-11-2018 10:57 #1450498 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic proberen?
Doet de auto het nog als je de roze stekkers terug op elkaar zet? dan heb je al een hele stap gemaakt. Doet hij het dan niet zou ik meer van achter naar voor werken, eerst motorkap schakelaar terug volgen en doorverbinden , etc etc.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 11:44 #1450502 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Aftakkingen eraf halen en doorverbindingen herstellen.
Werkt er iets niet dan kun je met een proeflampje de functie achterhalen.
Proeflampje via plus en brandt fel dan ontdek je een aardeverbinding.
Brandt zwak dan staat het lampje in serie met een component die aarde heeft.

Proeflampje via min en brandt fel dan staat er 12 v op. Brandt zwak dan sta je in serie met een component met een plus.
Vervolgens open en sluit je de deur en bedient de CV dan zie je wanneer iets reageert.

Je relais moet ook ergens constante plus krijgen, anders zou het alarm niet reageren met contact uit. De bobine heeft geen constante plus. Misschien komt de plus deze via de deur. Daar zit het deuropenlampje aan een constante plus. Het alarm reageert waarschijnlijk ook bij deur open, deurschakelaar(min).

volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...s/VOLVO_740_1989.pdf
Paars is startsignaal startmotor.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 13:42 #1450508 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afgeknipte draden in het
Afgeknipte draden in het linker portier zijn denk ik de speakerdraden: is er misschien een wat beter kwaliteit bedrading getrokken ter vervanging van de 0,75mm2 standaard vissnoertjes?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2018 22:28 #1450523 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens mij
is "mijn" topic over voorschakelweerstand voor de bobine nu ( per ongeluk) "gekaapt" door Martijn940 want het gaat opeens over de alarmuitbouw

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 09:51 #1450530 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vergis je je zelf niet in het
Vergis je je zelf niet in het draadje? Ik zie in het voorschakelweerstand-draadje alleen on-topic posts: volvo700vereniging.nl/electro/voorschake...and-bobine-volvo-740

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-11-2018 10:04 #1450531 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hoe bedoel je?
Hoe bedoel je?
Zijn toch gewoon 2 aparte topics, netjes gescheiden van elkaar?
Of mis ik nu iets?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam