Positief resultaat trillende aandrijflijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2018 14:38 #1450420
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Parallellogram ...
Hallo Reinier,
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt voor het licht
Dat wil zeggen dat wanneer je een zuivere Z-opstelling hebt, de twee hoeken in gelijke mate en in dezelfde richting veranderen en dus aan elkaar gelijk blijven, zal een hoogteverandering geen invloed hebben.
Echter, bij een W-opstelling is dit niet het geval. Bij een hoogte verandering, zal de ene hoek kleiner worden terwijl de andere hoek in gelijke mate groter wordt. Er wordt dus niet meer voldaan aan de vereiste van de W-opstelling en is de secundaire as-draaiing (diff) niet meer eenparig t.o.v. de primaire as-draaiing (versn. bak).
Conclusie, bij deze (vaste) as, moet naar een Z-opstelling gestreefd worden, terwijl dat bij een diff vast aan de carrosserie gemonteerd, een W-opstelling of een combinatie van beide (zoals bij mijn V90) heel goed uitpakt.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt voor het licht
Dat wil zeggen dat wanneer je een zuivere Z-opstelling hebt, de twee hoeken in gelijke mate en in dezelfde richting veranderen en dus aan elkaar gelijk blijven, zal een hoogteverandering geen invloed hebben.
Echter, bij een W-opstelling is dit niet het geval. Bij een hoogte verandering, zal de ene hoek kleiner worden terwijl de andere hoek in gelijke mate groter wordt. Er wordt dus niet meer voldaan aan de vereiste van de W-opstelling en is de secundaire as-draaiing (diff) niet meer eenparig t.o.v. de primaire as-draaiing (versn. bak).
Conclusie, bij deze (vaste) as, moet naar een Z-opstelling gestreefd worden, terwijl dat bij een diff vast aan de carrosserie gemonteerd, een W-opstelling of een combinatie van beide (zoals bij mijn V90) heel goed uitpakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-11-2018 15:06 #1450423
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bij de V90 zit de z een kwart slag gedraaid
Bij de V90, is de aandrijfas (in de lengte van de auto) idealiter een rechte lijn of een Z, en de aandrijfassen naar de wielen zijn een variabele Z dat kan niet anders. Klopt dus wat je zegt en niet helemaal direkt wat ik hierboven schreef. de W is meer voor een gemiddelde belading van een andere auto, een oude russische vrachtwagen met veel bodemvrijheid en stugge vering. Bij de 940 is de achteras een solide (zware) rechte lijn en de aandrijfas een z of recht, naarmate de invering meer of minder is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2018 16:11 #1450426
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn V90
Hoi Reinier,
Ik heb mijn V90 pas drie jaar. Het was een import uit Zwitserland. Ik ken de voorgeschiedenis dus ook niet. Feit is dat ik mijn auto pas trillingsvrij gekregen heb met een z-opstelling in het horizontale vlak en een W-opstelling in het verticale vlak. Daarvoor waren de motorrubbers en versnellingsbak rubber met nieuw vervangen.
De hoeken van de aandrijfassen van diff naar de wielen zijn niet van belang omdat er hier vier homokineten in gemonteerd zijn.
Ik heb mijn V90 pas drie jaar. Het was een import uit Zwitserland. Ik ken de voorgeschiedenis dus ook niet. Feit is dat ik mijn auto pas trillingsvrij gekregen heb met een z-opstelling in het horizontale vlak en een W-opstelling in het verticale vlak. Daarvoor waren de motorrubbers en versnellingsbak rubber met nieuw vervangen.
De hoeken van de aandrijfassen van diff naar de wielen zijn niet van belang omdat er hier vier homokineten in gemonteerd zijn.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-11-2018 19:27 #1450434
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic W vertikaal
Had ik helemaal niet aan gedacht. Dacht aleen maar horizontaal. Het is een oplossing. Gevoelsmatig zou ik dat pas doen als een rechte lijn onmogelijk is, maar ik heb er zelf nooit goed naar gekeken. Alleen gemerkt dat als veren te slap worden en de nivo mats de belading niet meer omhoog houden, de auto schokkerig optrekt. Met nieuwe nivo mats en stuggere veren was dat echt helemaal weg.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-11-2018 10:28 #1450453
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De reden van het verhogen was
De reden van het verhogen was niet de trilling weg te halen overigens, door toedoen van de gemeente begint het landschap hier er namelijk aardig heuvelachtig uit te zien.
Door de plaatsing van wat ze drempels noemen, lijkt het hier nu meer op he Himalaya gebergte!
Maar dat even terzijde, een gunstig neven-effect was het verdwijning van de trilling wanneer je zwaar beladen vlot op trok.
Wanneer de achterkant flink inzakt (zwaar beladen of hard optrekken, of een combi) dan verplaatst het differentieel op 2 manieren.
Van links-naar-rechts gezien wordt de achteras op zijn plek gehouden enkel en alleen door de panhard-stang (welke hier inmiddels netjes door PU voorzien is).
Deze stang zit aan 1 kant vast aan de carrosserie, en de andere kant op de as.
Bij het inveren draaid deze stang om het vaste punt aan de carrosserie, en de andere kant (welke aan de as zit) draait hier omheen met een radius welke gelijk is aan de panhard-stang lengte. Het is dus niet exact een op-en-neer beweging, maar beweegt dus óók naar links en rechts. Zie bijgevoegd (schematisch) plaatje.
Er zitten nog 2 stangen aan de as om te voorkomen dat de as door de torsie omhoog, of omlaag, draait. (nummer 31 en 34 op het plaatje van Okapi)
Zoals Reinierverbeek zegt, verwacht je hier een paralellogram. Dan klopt het wat hij (en andere) zeggen, de hoek veranderd wel, maar blijft in lijn met de andere as.
Klinkt goed toch? Helaas is het Volvo niet gelukt om hier een parralellogram van de maken.
Nr 31 en 34 zijn niet even lang, en dus is er geen parralellogram. (zie bijgevoegd plaatje)
Zou Volvo zich verrekend hebben, en zijn daarom 31 en 34 niet even lang?
Nee tuurlijk niet, hier hebben ze een goede reden voor.
Ikzelf heb wel een sluitende theorie hierover, maar blijft theorie natuurlijk want het bewijs ligt ergens bij Volvo op de tekentafel.
Bonus punten voor het antwoord!
.
Door de plaatsing van wat ze drempels noemen, lijkt het hier nu meer op he Himalaya gebergte!
Maar dat even terzijde, een gunstig neven-effect was het verdwijning van de trilling wanneer je zwaar beladen vlot op trok.
Wanneer de achterkant flink inzakt (zwaar beladen of hard optrekken, of een combi) dan verplaatst het differentieel op 2 manieren.
Van links-naar-rechts gezien wordt de achteras op zijn plek gehouden enkel en alleen door de panhard-stang (welke hier inmiddels netjes door PU voorzien is).
Deze stang zit aan 1 kant vast aan de carrosserie, en de andere kant op de as.
Bij het inveren draaid deze stang om het vaste punt aan de carrosserie, en de andere kant (welke aan de as zit) draait hier omheen met een radius welke gelijk is aan de panhard-stang lengte. Het is dus niet exact een op-en-neer beweging, maar beweegt dus óók naar links en rechts. Zie bijgevoegd (schematisch) plaatje.
Er zitten nog 2 stangen aan de as om te voorkomen dat de as door de torsie omhoog, of omlaag, draait. (nummer 31 en 34 op het plaatje van Okapi)
Zoals Reinierverbeek zegt, verwacht je hier een paralellogram. Dan klopt het wat hij (en andere) zeggen, de hoek veranderd wel, maar blijft in lijn met de andere as.
Klinkt goed toch? Helaas is het Volvo niet gelukt om hier een parralellogram van de maken.
Nr 31 en 34 zijn niet even lang, en dus is er geen parralellogram. (zie bijgevoegd plaatje)
Zou Volvo zich verrekend hebben, en zijn daarom 31 en 34 niet even lang?
Nee tuurlijk niet, hier hebben ze een goede reden voor.
Ikzelf heb wel een sluitende theorie hierover, maar blijft theorie natuurlijk want het bewijs ligt ergens bij Volvo op de tekentafel.
Bonus punten voor het antwoord!
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam