Positief resultaat trillende aandrijflijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2018 14:38 #1108288
door V700 register
Positief resultaat trillende aandrijflijn is gemaakt door V700 register
Ik weet dat er al heel veel hier over gediscussieerd is.
Ook ik had dit hardnekkig probleem.
Het is me gelukt om goed en definitief dit probleem op te lossen.
Er zal best iemand zijn die profijt van dit verhaal zal hebben.
Voor wie interesse heeft, heb ik een aantal foto's.
Ook mijn speciaal gemaakte meetgereedschap zijn eventueel te leen.
Vragen? stel ze gerust.
V90 met een aandrijfas met drie kruiskoppelingen: Dus geen homokineten en geen rubberschijf.
Het probleem was uiteindelijk tweeledig.
1) De hoek van de aandrijfflens en de aangedreven flens stonden werkelijk ver uit elkaar.
2) Het balanceren van de aandrijfas was twee keer niet goed gegaan.
Ten eerste, heb ik er voor gezorgd voor de flens hoeken.
Een vereiste is dat de flenzen van versnellingsbak en differentieel of een Z-opstelling vormen, of een W-opstelling of een combinatie van beide.
Aan het differentieel val weinig te doen. Dus naar de motor-versnellingsbak gekeken.
Eerst nieuwe motor- en versnellingsbak ophangrubbers gemonteerd.
Hierdoor werden de hoeken al beter, maar lang niet voldoende.
Met een zelfgemaakte laser gereedschap en een "target plate" kon ik de uitlijning 100 % goed krijgen.
In horizontale zin, een Z-opstelling en in verticale zin een W-opstelling.
Gezien de drie kruiskoppelingen, dienen de twee aandrijfashelften exact in elkaars verlengde zijn en dus een rechte lijn vormen.
Voor de horizontale plaatsing van het middenlager, heb ik weer het lasergereedschap gebruikt met een andere zelfgemaakte "target plate".
Voor de vericale plaatsing (vulringen) kon ik mooi dezelfde elektronische waterpas gebruiken die ik ook gebruikte voor de bak en diff flenzen.
De aandrijfas helften schelen nu niet meer dan 0,1 graad onderling.
Bij de volgende beurt, zal ik al die tussen ringen vervangen door een staal blokjes.
Ten tweede, het balanceren van de aandrijfas.
Door schade en schande ben ik achter gekomen dat dit plaats MOET vinden op een ZACHTE balanceerbank.
Bij een harde bank (Terberg - geschikt voor vrachtauto aandrijfassen) gaat het finaal verkeerd.
De firma TechnoTrans in Veendam heeft zulk een zachte bank.
Resultaat, een geheel trillingvrije aandrijfas waar ik heel blij mee ben.
Ook ik had dit hardnekkig probleem.
Het is me gelukt om goed en definitief dit probleem op te lossen.
Er zal best iemand zijn die profijt van dit verhaal zal hebben.
Voor wie interesse heeft, heb ik een aantal foto's.
Ook mijn speciaal gemaakte meetgereedschap zijn eventueel te leen.
Vragen? stel ze gerust.
V90 met een aandrijfas met drie kruiskoppelingen: Dus geen homokineten en geen rubberschijf.
Het probleem was uiteindelijk tweeledig.
1) De hoek van de aandrijfflens en de aangedreven flens stonden werkelijk ver uit elkaar.
2) Het balanceren van de aandrijfas was twee keer niet goed gegaan.
Ten eerste, heb ik er voor gezorgd voor de flens hoeken.
Een vereiste is dat de flenzen van versnellingsbak en differentieel of een Z-opstelling vormen, of een W-opstelling of een combinatie van beide.
Aan het differentieel val weinig te doen. Dus naar de motor-versnellingsbak gekeken.
Eerst nieuwe motor- en versnellingsbak ophangrubbers gemonteerd.
Hierdoor werden de hoeken al beter, maar lang niet voldoende.
Met een zelfgemaakte laser gereedschap en een "target plate" kon ik de uitlijning 100 % goed krijgen.
In horizontale zin, een Z-opstelling en in verticale zin een W-opstelling.
Gezien de drie kruiskoppelingen, dienen de twee aandrijfashelften exact in elkaars verlengde zijn en dus een rechte lijn vormen.
Voor de horizontale plaatsing van het middenlager, heb ik weer het lasergereedschap gebruikt met een andere zelfgemaakte "target plate".
Voor de vericale plaatsing (vulringen) kon ik mooi dezelfde elektronische waterpas gebruiken die ik ook gebruikte voor de bak en diff flenzen.
De aandrijfas helften schelen nu niet meer dan 0,1 graad onderling.
Bij de volgende beurt, zal ik al die tussen ringen vervangen door een staal blokjes.
Ten tweede, het balanceren van de aandrijfas.
Door schade en schande ben ik achter gekomen dat dit plaats MOET vinden op een ZACHTE balanceerbank.
Bij een harde bank (Terberg - geschikt voor vrachtauto aandrijfassen) gaat het finaal verkeerd.
De firma TechnoTrans in Veendam heeft zulk een zachte bank.
Resultaat, een geheel trillingvrije aandrijfas waar ik heel blij mee ben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2018 18:38 #1449373
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zacht / hard
Wat is het verschil dan tussen een harde en zachte bank?
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2018 17:43 #1449412
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Zachte bank?
Geen idee wat het verschil is. Wat ik wel weet is dat Technotrans mij eerder van de wal in de sloot heeft geholpen dan andersom. Na balanceren was de trilling erger, niet minder. De rest was gelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2018 21:00 #1449427
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Positief resultaat trillende aandrijflijn
Hoi Okapi, ik ben wel geïnteresseerd in de foto's. Zeker ook in foto's van het gereedschap. Lukt het om mij die te sturen?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2018 11:00 #1449449
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En onder mijn S90 zit ook een
En onder mijn S90 zit ook een cardan die door Technotrans opnieuw is gebalanceerd.
Ik moet zeggen dat die nooit helemaal trillingvrij is en was, maar denk dat er nog veel winst te halen is met een zorgvuldige uitlijning ervan.
De trillingen zijn zeker erger geworden nadat ik de automaat eraf heb gehad voor het vervangen van de achterste krukaskeerring. En ik weet heel goed dat we toen 0,0 aan zorgvuldige uitlijning hebben gedaan: de as is er op het oog en op de afdrukken in het vuil onder teruggeschroefd.
En toch: bij 940's, 760's en een eerdere V90 heb ik dat eerder zo gedaan en nooit last van trillingen gehad!
Ik moet zeggen dat die nooit helemaal trillingvrij is en was, maar denk dat er nog veel winst te halen is met een zorgvuldige uitlijning ervan.
De trillingen zijn zeker erger geworden nadat ik de automaat eraf heb gehad voor het vervangen van de achterste krukaskeerring. En ik weet heel goed dat we toen 0,0 aan zorgvuldige uitlijning hebben gedaan: de as is er op het oog en op de afdrukken in het vuil onder teruggeschroefd.
En toch: bij 940's, 760's en een eerdere V90 heb ik dat eerder zo gedaan en nooit last van trillingen gehad!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2018 15:43 #1449523
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil tussen harde en zachte bank
Harde bank heeft vaste steunpunten (Terberg)
Steunpunten van zachte bank zijn in veren opgehangen (Technotrans)
Steunpunten van zachte bank zijn in veren opgehangen (Technotrans)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2018 16:02 #1449524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Technotrans van de wal in de sloot?
Als de uitlijning niet goed, dan zal het balanceren van de aandrijfas weinig verbeteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2018 16:05 #1449525
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto's en gereedschap
Hallo Gerard01,
stuur even een PB dan stuur ik je de foto's op je privé email adres.
stuur even een PB dan stuur ik je de foto's op je privé email adres.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2018 16:11 #1449526
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En onder mijn S90 zit ook een
Hallo Willem van Stri...,
Ik weet niet welke methode je gebruikt hebt voor het uitlijnen van de bak t.o.v. het diff.
Door ouderdom, zakken de rubber steunen van motor en versnellingsbak niet met eenzelfde afmeting.
De uitlijning gaat op den duur verloren.
En als de auto ooit een beetje in de kreukels gezeten heeft, dan is de uitlijning helemaal weg.
Ik weet niet welke methode je gebruikt hebt voor het uitlijnen van de bak t.o.v. het diff.
Door ouderdom, zakken de rubber steunen van motor en versnellingsbak niet met eenzelfde afmeting.
De uitlijning gaat op den duur verloren.
En als de auto ooit een beetje in de kreukels gezeten heeft, dan is de uitlijning helemaal weg.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2018 21:02 #1449539
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Verslechtering
De uitlijning is belangrijk inderdaad. De uitlijning veranderde niet, maar na balanceren door Technotrans was de trilling wel veel sterker. Met het oude slechte steunrubber had ik alleen een trilling bij het wegrijden. Na balanceren bij Technotrans had ik een brom vanaf 25km/u erbij, met dezelfde oude steun.
Met de nieuwe steun viel helemaal niet te rijden overigens. Geen wegrijden trilling, maar wel een trilling bij 25km/u en sneller.
Ze hebben de as nog een keer gebalanceerd en ook nog een nieuw stuk cardanas gemaakt bij Technotrans, want volgens hun kon het nog wel eens aan de trillingsdemper in het voorste deel van de cardanas liggen. Het hielp niets. In plaats dat ze dan bedenken dat het aan de uitlijning of het tussenlager zou kunnen liggen, wat ik ze ook direct al gevraagd heb, kon men alleen vertellen dat het niet aan hun cardanas kon liggen en dat de trilling ergens anders in de auto zou moeten zitten.
Complete onzin, want nadat er een andere cardanas met steunlager (uit Zweden) onder is gekomen was het gebrom meteen weg. Ik heb nog wel met de uitlijning lopen spelen, om de trilling bij wegrijden wat deze as ook had in mindere mate nog wat verder te verminderen.
En dat was niet het enige. De Volvo dealer had nieuwe kruiskoppelingen geplaatst voor het balanceren en die bleken, nadat de as dus drie keer bij Technotrans geweest is, niet goed gecentreerd te zijn en eentje liep niet eens soepel. Het kan best dat de Volvo dealer dat niet goed heeft gedaan, maar Technotrans gaf aan dat ze de kruiskoppelingen nog nagekeken hadden. Niet goed dus en daarmee waarschijnlijk (mede) oorzaak van de trilling die ik eerst niet had met de oude tussenlager steun.
Aan de oude cardanas met gloednieuwe kruiskoppelingen had ik dus helemaal niets, mede door Technotrans. Ik heb ook aardig wat tijd moeten steken in de zoektocht naar een andere. Zie er maar eens een te vinden voor een Executive, 15cm langer dan standaard.
Dus ja, van de wal in de sloot in dit geval.
Met de nieuwe steun viel helemaal niet te rijden overigens. Geen wegrijden trilling, maar wel een trilling bij 25km/u en sneller.
Ze hebben de as nog een keer gebalanceerd en ook nog een nieuw stuk cardanas gemaakt bij Technotrans, want volgens hun kon het nog wel eens aan de trillingsdemper in het voorste deel van de cardanas liggen. Het hielp niets. In plaats dat ze dan bedenken dat het aan de uitlijning of het tussenlager zou kunnen liggen, wat ik ze ook direct al gevraagd heb, kon men alleen vertellen dat het niet aan hun cardanas kon liggen en dat de trilling ergens anders in de auto zou moeten zitten.
Complete onzin, want nadat er een andere cardanas met steunlager (uit Zweden) onder is gekomen was het gebrom meteen weg. Ik heb nog wel met de uitlijning lopen spelen, om de trilling bij wegrijden wat deze as ook had in mindere mate nog wat verder te verminderen.
En dat was niet het enige. De Volvo dealer had nieuwe kruiskoppelingen geplaatst voor het balanceren en die bleken, nadat de as dus drie keer bij Technotrans geweest is, niet goed gecentreerd te zijn en eentje liep niet eens soepel. Het kan best dat de Volvo dealer dat niet goed heeft gedaan, maar Technotrans gaf aan dat ze de kruiskoppelingen nog nagekeken hadden. Niet goed dus en daarmee waarschijnlijk (mede) oorzaak van de trilling die ik eerst niet had met de oude tussenlager steun.
Aan de oude cardanas met gloednieuwe kruiskoppelingen had ik dus helemaal niets, mede door Technotrans. Ik heb ook aardig wat tijd moeten steken in de zoektocht naar een andere. Zie er maar eens een te vinden voor een Executive, 15cm langer dan standaard.
Dus ja, van de wal in de sloot in dit geval.
Moderators: Jerry Stam