KVS concentraat mengverhouding

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2018 16:43 #1447590 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Willem
Wat gooi jij dan in de V6 ?
Ik ga naar Brezan en gooi dan Coolant Blue -26C puur er in .
Of moet ik naar de Volvo dealer ,en wat moet ik dan hebben ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-07-2018 17:03 #1447591 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic In de "Volvo pocket data
In de "Volvo pocket data booklet" zeggen ze overigens dat ook in de B6**4 blokken gewoon 50/50 Volvo groen moet.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2018 23:36 #1447598 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Henk: zo lang ik het kan
@Henk: zo lang ik het kan volhouden de 'oude' Volvo koelvloeistof, in 2:1 gemengd met gedestilleerd water. Daarna de 'nieuwe' op dezelfde wijze. Of misschien op zoek naar een andere G48 van BASF.
@Noppen: dat zei ik hierboven ook...

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-07-2018 15:32 #1447652 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Alternatief? Evans!
Met Evans waterloze koelvloeistof (-40° tot +180° C) een motorleven lang probleemloze koelvloeistof die nooit meer hoeft te worden vervangen. En vanwege het ontbreken van H2O zijn corrosieproblemen verleden tijd. Het hele jaar door geen omkijken meer naar. Bovendien ligt het kookpunt van waterloze koelvloeistof op 180º C (in plaats van ca. 103º C bij normale koelvloeistof) en dat biedt grote voordelen! Als koelvloeistof tegen de kook raakt, ontstaat er veel druk in het koelsysteem. Dit kan funest zijn voor (verzwakte) waterslangen, maar tevens zorgt het voor minder koelcapaciteit. Met Evans koelvloeistof zal het kookpunt vrijwel nooit bereikt worden, zodat de motor zelfs onder de zwaarste omstandigheden (caravan trekken in de bergen, vakantiefiles) zonder warmloopgevaar kan blijven presteren omdat de warmteafvoer gewaarborgd blijft.
Is normale koelvloeistof nu opeens tot ‘slecht’ gedegradeerd? Natuurlijk niet. Mits niet aangelengd met kraanwater en eventueel voorzien van de juiste additieven zal dit corrosie en bevriezing prima tegengaan. Maar het lage kookpunt blijft een nadeel en bovendien moet het geregeld vervangen worden omdat de werkzame stoffen op den duur hun kracht verliezen. (bron Peugeot-forum).
Of alle voordelen in vergelijking met het van tijd tot tijd verversen, bijvullen, controleren etc van standaard kvs, opwegen tegen de (forse) prijs. Tja, dat zal iedereen voor zich moeten afwegen...
Het B234FT-blok in mijn 960 wordt in combinatie met een Do88 alu radiateur gekoeld door Evans. Probleemloos.

Adriaan

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 16:47 #1447656 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Adriaan,
Hallo Adriaan,

Interessant verhaal. Hoe lang gebruik je Evans al?

Stijgt het niveau in het expansievaatje als de motor warm wordt?

En kan jij bij warme motor probleemloos de dop van het expansievat open draaien zonder dat je druk verliest?

Over de voor- en nadelen van Evans en andere waterloze koelmiddelen is al veel geschreven. Ook op dit forum.
Het schijnt voornamelijk (80-85%) ethyleenglycol te zijn, dus onverdunde antivries.Zie hier: www.hrpworld.com/store/media/media/manuf...oolant%20-%20SDS.pdf

De druk in het expansievat stijgt niet pas bij het koken, maar ook omdat vloeistoffen uitzetten als ze worden verwarmd van kamertempertuur naar 100 graden. Daardoor wordt in het expansievat de lucht boven de vloeistof samengedrukt waardoor de druk in het systeem stijgt. Dat zou ook voor Evans moeten gelden en omdat de uitzettingscoefficient van ethyleenglycol hoger is dan die van water zelf meer.

Een tweede theoretische opmerking is dat de viscositeit van ethyleenglycol veel hoger is dan van water en van een 50/50 mengsel zodat bij ongewijzigde waterpomp de circulatie slechter zal zijn.

En een derde theoretisch bezwaar is dat de warmteoverdracht van metaal naar water veel beter is dan die van metaal naar ethyleenglycol

Maar ja, misschien zie ik dingen over het hoofd. Dus ik ben wel benieuwd naar jouw antwoorden op bovenstaande vragen.

Piet

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-07-2018 20:50 #1447668 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Juist een lage viscositeit
Piet, volgens mijn informatie kun je Evans nauwelijks vergelijken met pure ethyleenglycol. Het is een synthetische vloeistof met - aldus Evans - een lage viscositeit. Dus slechtere circulatie lijkt me een 'broodje aap-verhaal'. Het is inmiddels gecertificeerd als biologisch afbreekbaar en wordt niét opgenomen door het lichaam. Dus in tegenstelling tot ethyleenglycol niet gifitg, wat naar mijn mening ook een niet onbelangrijk milieuclaim is. Desalniettemin lijkt het spul me niet aan te raden voor menselijke comsumptie... Jouw link verwijst overigens naar gegevens uit 2014/15. Mogelijk zijn die niet meer up to date. Trouwens, je gaat ook niet dood aan de inname van ethyleenglycol, mits tijdig behandeld.
Over de systeemdruk: Evans claimt juist dat hun waterloze koelvloeistof 75% minder dampdruk geeft dan waterhoudende koelmiddelen. Daardoor wordt de druk op slangen, afdichtingen en pakkingen sterk verminderd. Dat lijkt me toch geen loze claim. Een en ander wordt bevestigd door onder andere revisiebedrijven van klassieke wagens. Juist die sector is - naast corrosiepreventie - om die reden enthousiast over Evans.
De voor mij belangrijkste argumenten om het te gebruiken zijn allereerst de eliminatie van roest en oxidatie. Mijn redblock, kop en pomp blijven daardoor gevrijwaard van allerlei rotzooi. Dat verkleint de kans op problemen aanzienlijk, zeker voor de werking van thermostaat en mechanische waterpomp. Ik geef toe dat die problemen ook minder zullen voorkomen wanneer je iedere 10.000 km de kvs vervangt. Maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks. Verder het argument van het veel hogere kookpunt en dat het slechts om de twintig jaar hoeft te worden vervangen.
Er blijkt uit de praktijk, afgezien van de veel hogere - weliswaar eenmalige - kosten, inderdaad nog een - zij het minimaal - nadeel aan het gebruik van Evans te kleven. De gemiddelde motortemperatuur stijgt in vergelijking met waterhoudende kvs een paar graden. Dat liet ook mijn motorenbouwen uit Zweden me weten. Hij noemde dat verwaarloosbaar. Dus dat de warmteoverdracht van metaal naar water 'veel beter' is, lijkt me sterk overdreven.
Overigens ben ik direct met je eens dat puur water waarschijnlijk het beste koelt. En (in eerste instantie) veel goedkoper is. Maar ja, dat de effecten daarvan kostbare problemen kunnen veroorzaken, is genoegzaam bekend...

Adriaan

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 23:25 #1447675 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Adriaan, Iedere fabrikant van
Adriaan, Iedere fabrikant van chemicalien is verplicht aan klanten een up-to-date veiligheidsblad ter beschikking stellen.
Als je dus op www.amazon.com zoekt naar Evans Coolant wat door Amazon zelf geleverd wordt en dan op de betreffende pagina naar beneden scrollt dan zie je dat je de Materials Safety Sheet kunt downloaden. En die komt vrijwel steeds overeen met bovenstaand veiligheidsblad met kleine variaties omdat Evans wat verschillende types levert.
Dus dat Evans Coolant hoofdzakelijk uit Ethyleen Glycol bestaat, staat wel vast. En dat het daardoor een hoger kookpunt heeft en minder corrosief is dan conventionele water/glycol mengsels is logisch.
Maar er zitten in theorie ook een aantal nadelen aan het gebruik van hoofdzakelijk ethyleen glycol als koelmiddel. De druktoename in het koelwatersyteem wordt in normale omstandigheden veroorzaakt door uitzetting van de KVS als deze wordt verwarmd van kamertemperatuur naar bedrijfstemperatuur en niet door koken. Het kookpunt van 50/50 KVS is bij 1 bar (dus 0 bar overdruk) circa 115C en bij 1,5 bar overdruk (de groene dop) ca 125C. Dat de viscositeit van water lager is dan van ethyleenglycol is geen broodje aap verhaal maar gewoon een fysische constante die je uit een tabellenboek kunt halen. Dit geldt ook voor de warmetoverdracht van metaal naar water en van metaal naar glycol.
Maar misschien heeft Evans een paar heel slimme toevoegingen in hun produkt gestopt die de nadelen verminderen.
Dus daarom ben ik benieuwd of Evans koelmiddel uitzet bij tempertuurstijging en of het niveau en de druk in het reservoir stijgt als de motor bedrijfstemperatuur heeft bereikt. En vandaar mijn vragen.
Piet

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-07-2018 10:29 #1447681 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Mooie discussie!
Mooie discussie!
Ik heb ook naar dat Evans zitten kijken, maar ik vertrouwde het goedje niet 100%
Ik kwam op dezelfde vragen als Piet22 nadat ik me afvroeg waarom kvs uberhaupt gemixt wordt met water.
Ethyleenglycol heeft namelijk een belabberde warmteoverdracht/capaciteit.

Zo heeft Evans een Cp waarde van 2870 J/kg/K. (bij 100 graden celcius)
Oftewel 2870 Joule nodig om 1kg van deze mix 1 graden te verwarmen.
Voor huis tuin en keuken kvs (50/50) is dit +-3620 J/kg/K (bij 100 graden celcius)
Dat is maar liefst 20% minder voor Evans!
En voor de oplettende kijkers; is Ethyleenglycol/Evans is ietsiepietse zwaarder dan kvs... dus per liter zit er net iets meer massa in. Dus het verschil van 20% wordt heel iets gecompenseerd, maar lang niet genoeg!

Was voor mij reden genoeg om het spulletje te laten staan....

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-07-2018 10:33 #1447682 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Overigens zet Evans nog meer
Overigens zet Evans nog meer uit dan standaard kvs, wel een hele procent!
<blockquote>
Q1. What is the coefficient of thermal expansion over range -20degC to +120degC,

A1. The co-efficient of expansion of water based 50/50 standard automotive antifreeze is approximately 5% by volume, Evans Waterless Engine Coolant is approximately 6% by volume.
</blockquote>

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2018 11:51 #1447684 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het verschil tussen 5% en 6%
Het verschil tussen 5% en 6% vind ik nogal meevallen. Dus wat dat betreft zijn 50/50 KVS en Evans min of meer vergelijkbaar.

Mijn bezwaar tegen de redenering van Adriaan is dat hij
a) de druktoename als gevolg van de uitzetting van de vloeistoffen niet noemt, zowel van normale 50/50 KVS als Evans
b) stelt dat bij het aan de kook raken van een vloeistof er plotseling een druktoename plaats vindt. Dat is onjuist, de dampdruk van een vloeistof is een exponentiele functie van de temperatuur.
c) 50/50 KVS kookt bij 103C. Dat is onjuist, bij 1,5 bar overdruk ligt het kookpunt bij ongeveer 125C.
d) de hogere viscositeit van glycol waardoor deze vloeistof moeilijker wordt rondgepompt dan water en 50/50 KV.

Maar ik ben er niet tegen, ik heb alleen vragen op basis van de natuurkundelessen die ik vroeger op school heb gehad. Misschien heeft Evans wel een paar slimme ingredienten toegevoegd. Vandaar dat ik aan Adriaan heb gevraagd of het niveau in het expansievat stijgt als de motor warm wordt en wat er gebeurd als hij de dop los draait als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Piet

Moderators: Jerry Stam