ABS storing en cruise control storing

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2018 16:17 #1445827 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het snelheidssignaal
Als het snelheidssignaal slechter wordt (geen zuiver bloksignaal meer), dan valt de CC in elk geval sneller uit dan de snelheidsmeter: die laatste heeft nog wel een vertraging waardoor hij z'n snelheid dan nog correct aangeeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2018 18:11 #1445829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Abs lampje
Abs lampje gaat bij mijn 940 estate 1995 ook wel een aan.
Komt door signaal gever op achteras.
Kabelaansltuiting op sensor achteras is dan ook niet 100% meer.
Merk je gauw genoeg als je over hobbel/verkeersdrempel rijdt.
Lampje gaat aan en naald snelheidsmeter valt even naar nul.
Snelheidsmeter doet t ook gelijk weer.
Alleen abs lampje blijft branden.
Zekering 24 even er uit erin en lampie is uit.
Of sleutel even terug draaien een stukje en lampie ook uit.
Signaal kabel bij achteras is vrij kort ook en gaat doorrijden over hobbels drempels op en neer.
Hierdoor wordt de aansluiting in de stekker ook gaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2018 19:38 #1445831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga die achterassensor eens
Ik ga die achterassensor eens zoeken. Gelukkig weet ik de achteras wel te vinden ter orientatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2018 17:49 #1446872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag de Apk en kleine
Vandaag de Apk en kleine beurt laten doen bij Nordicar. Zij hebben de achterassensor en stekker gecontroleerd en daar zat niet het probleem. Ze zijn ook niet verder gekomen na een uurtje diagnose/doormeten. Ze hebben wel vastgesteld dat de ABS niet kan worden uitgelezen (geen signaal) dus daar zit een probleem.
Auto is wel goedgekeurd dus ik heb weer een jaar om het op te lossen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2018 21:12 #1446881 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Snelheidsmeter?
Hallo Ad

Heeft de snelheidsmeter geen kuren? De snelheidsmeters in onze modellen gaan allemaal een keertje kapot. Dat schijnt vooral aan de condensatoren te liggen. Aangezien de snelheidsmeter ook het snelheidssignaal voor "de rest" levert, kan dat vreemde storingen geven. Ik kreeg na een langer stuk rijden twee of drie storingscodes, die in de richting van de gasklep wezen. Na reparatie van de snelheidsmeter zijn ze niet meer teruggekomen.

groetjes

Mathy

PS de wijzer van mijn snelheidsmeter wipte op en neer, de eerste 2 á 3 kilometer na de start. En dat vooral als het kouder was dan zo'n 15 graden Celsius. Daarna gaf ie gewoon de snelheid aan. En na 80 of 120 kilometer of zo verschenen dan de stroringscodes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 10:56 #1446908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snelheidsmeter
Hoi Mathy,

De snelheidsmeter heeft geen kuren. Mijn radio is er ook mee gekapt inmiddels, maar de claxon doet het ineens wel weer.

Stand van zaken momenteel: ABS lampje brandt en ABS werk niet. Buitentemperatuurmeter doet het niet, ruitensproeier niveau lampje brandt, Cruise control doet het niet, Radio doet het niet.

Denk toch dat het gezocht moet worden in die combinatie van ABS en Cruise control. De buitentemperatuurmeter kan een sensor hebben die overleden is van ouderdom, evenals die in het ruitensproeier vaatje. De radio kan ook stuk zijn gegaan, tis geen nieuwe en hij krijgt wel stroom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 11:06 #1446909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa via remlicht
Volgens schema hebben CC en ABS allebei een massasignaal nodig om te werken. Dat signaal komt van de achterlichtunits en loopt via pin 9 van het lichtdefect-relais en de gloeidraden van de remlicht-lampen naar de carrosserie. Als de remlichten oplichten komt hier 12V op te staan.
Zijn alle remlichtlampen verwijderd dan zouden zowel CC als ABS het (waarschijnlijk) niet meer werken.
Bij een slechte massa in de achterlichten kunnen er rare zwerfstromen gaan lopen die het massasignaal naar ABS en CC zouden kunnen verstoren. Werkt ABS en CC bijvoorbeeld wel als alle lichten uit zijn (dus ook dagrijlichten)?
Heb je misschien LED achterlichten? Het lijkt er op dat sommige merken LED lampen een hogere weerstand hebben richting massa aansluiting, zodat in ieder geval CC niet voldoende massasignaal meer krijgen (zie deze discussie onderaan: volvo700vereniging.nl/electro/gesloten-group-buy-h4-led-6s ). Misschien geldt dit ook voor de ABS.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-06-2018 13:03 #1446910 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat mankeert er precies aan
Wat mankeert er precies aan je buitentemperatuur meter?
Geeft die verkeerde temperatuur?
Geen temperatuur?
Beeldscherm gewoon blanco?
Beeldscherm zwart?
Brandt het lampje (achterop de klokkenwinkel) wel?

De haperende claxon heb ik ook... even op een afgelegen terrein flink tuteren zorgt soms dat hij het weer een tijdje doet. Maar is meestal wel een teken dat deze aan vervanging toe is. Bekende kwaal veroorzaakt door een minder dan ideale positie van de claxon.

Een kapot "lamp-defect-relais" kan ook de ABS en CC dwars zitten.
Vraag me af of deze ook problemen geeft wanneer je lampje in je dashboard defect is. (bedoel het lampje dat aangeeft dat je een defecte lamp hebt) Heb even geen schema voor handen om dit te controleren, is dus even hardop denken.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 16:26 #1446912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa via remlicht
Dag Rob,
De achterlichten zijn aftermarket, geen led.
Had nooit gedacht dat slechte massa in de achterlichten een cc kunnen verstoren...
Ik ga eens een test doen met alle lichten uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 16:35 #1446913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanalles
Meestal geeft ie -188 graden aan, maar soms is het warmer en gaat ie naar -20.
Het lcd schermpje is verlicht en in goede staat.

De claxon heb ik ooit vervangen door een duo toon uit een 850. Beide slakkenhuizen zitten nu achter de grille. Ik verdenk de sleepcontacten achter het stuur want als het vochtig weer is tutert ie als de beste.

Ik had bij de apk wel twee kapotte lampjes (mistlamp en 1 stadslichtje voor) maar geen melding in het dashboard. Volgens mij geven deze twee minder belangrijke lampjes geen waarschuwingssignaal in het dashboard als ze defect zijn.

Merci voor het meedenken

Moderators: Jerry Stam