Resonanties 740 - motorsteunen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2018 23:48 #1107688 door V700 register
Resonanties 740 - motorsteunen? is gemaakt door V700 register
Hoi,

In onze 740 zijn bij verschillende toerentallen resonanties te horen. Met een piek rond 2000 toeren.
Onze 940 heeft hier helemaal geen last van.

Een verschil tussen de 740 en de 940 is dat de 940 olie gevulde motorsteunen heeft terwijl de 740 massief rubberen steunen heeft.

Verklaart dit verschil volledig het verschil in resonanties tussen de 740 en de 940? Met andere woorden: leiden massieve motorsteunen per definitie tot resonanties?
Of raken massieve motorsteunen na 28 jaar en 150.000 km het beste van hun elasticiteit kwijt? En zal vervanging van de motorsteunen verbetering brengen?

Bijgevoegd foto's van de motorsteunen van de 740.
Met name de rechter motorsteun is behoorlijk ton vormig ipv cilindrisch.

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 10:39 #1444737 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een vervormde motorsteun is
Een vervormde motorsteun is wel een verdachte. Vervangen op zich zal alleen niet per definitie de oplossing zijn: je moet de zaak ook netjes uitlijnen.
Zelfs met een matige motorsteun heb je kans dat uitlijnen al een grote verbetering geeft: de cardanas is vaak een bron van resonanties, en uitlijning ervan luistert behoorlijk nauw. Ook zoiets als een versleten kruiskoppeling kan heel veel geluid veroorzaken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 10:42 #1444738 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een 940 hoeft op zich
Een 940 hoeft op zich overigens niet echt stiller te zijn dan een 740. Ook de motorsteunen van een 740 dempen normaal gesproken de trillingen uitstekend.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 11:01 #1444739 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Resonantie
Jammer dat je niet vermeld wat er het laatste met de wagen is gebeurd. Het bijhouden van de reparatiehistorie is een zeer goed hulpmiddel.

Een resonantie (dreun) duidt op een onbalans. Een heel bekende oorzaak is dat bij de montage van de hardy-schijf van de cardanas de bouten niet afwisselend naar voren en achter zijn geplaatst. Op de hardy-schijf staan meestal ook pijltjes voor de boutrichtingen.

Een ander euvel is dat de markeringen op de cardanas na hermontage niet overeenkomen of dat de markeringen op de ashelften (moeilijk zichtbare pijltjes, soms verfstreepjes) 'over het hoofd zijn gezien'.

De kruiskoppelingen werden ook al genoemd, ook hier geldt dat je de standen van de gaffels vóór demontage moet markeren, soms kan hier een afwijkende montage ook wel eens een onbalans veroorzaken.

'Dreundiagnose' kan overigens heel ingewikkeld zijn, systematisch zoeken en niet te snel conclusies trekken. Ook niet gaan vergelijken met andere typen met oliehoudende steunen, bio-wollen lagerkappen of een glutenvrije versnellingspook, jouw wagen is jouw type en niet vergelijkbaar met een 'ander soort Opel'...

Sukkes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2018 20:43 #1444755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie reacties.
Dank voor jullie reacties.

Sinds ik de auto in bezit heb, heb ik er een kleine 40.000 km mee gereden.
Tijdens mijn bezit zijn o.a. het tussenlager van de aandrijfas en de koppeling met drukgroep vervangen. Dit is allebei door Timen gedaan (dus goed) en er zijn niet merkbaar meer trillingen aanwezig dan voor deze acties.

Wel heb ik een tijdje met hulpveren achter rondgereden en tijdens stevig accelereren was dan een resonantie in de drijflijn voelbaar. Waarschijnlijk ten gevolge van niet ideaal uitgelijnde kruiskoppelingen. Inmiddels heb ik de hulpveren weer verwijderd en is die resonantie ook niet meer aanwezig.

Sowieso heb ik niet het gevoel dat de resonanties door de drijflijn veroorzaakt worden omdat deze redelijk hoog frequent zijn. Een van de zaken die bij 2000 toeren bijvoorbeeld gaat resoneren is de kraag van de achteruit blokkering op de versnellingspook.
Juist vanwege dit relatief hoog frequente karakter verdenk ik de motor ervan deze resonanties aan te stoten welke door uitgezakte motorsteunen mogelijk onvoldoende gedempt worden.
Ik heb helaas geen ervaring(en) met andere 740's om te kunnen beoordelen of die trillingsvrijer draaien dan de onze.

Is het zo dat nieuwe motorsteunen uitgelijnd moeten worden? Of gaat het erom dat de drijflijn na de montage van nieuwe motorsteunen mogelijk uitgelijnd moet worden?
Voor zover ik weet heeft er nooit een correctie plaatsgevonden voor de mogelijk uitgezakte motorsteunen, waardoor het aannemelijk is dat de drijflijn weer netjes uitgelijnd is wanneer de motorsteunen vervangen worden?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2018 01:52 #1444761 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het tussenlager is een van
Het tussenlager is een van die dingen waarmee je uitlijnt. Timen heeft met het vervangen die uitlijning logischerwijs gedaan op de situatie van dat moment. Als je nu nieuwe motorsteunen (en baksteun?) plaatst, dan zal inderdaad die uitlijning van de aandrijflijn opnieuw moeten: aan de motorsteunen zelf valt volgens mij niets uit te lijnen.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-03-2018 10:03 #1444764 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Meet je rubbers eens op.
Meet je rubbers eens op.
IPD meent dat versleten rubbers (zowel de oude, als het nieuwe type) versleten zijn wanneer deze lager/dunner zijn dan 70mm.

Had je overigens hulpveren, of de oude vervangen voor verzwaarde/sterkere veren?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2018 10:55 #1444780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geldt dat (ook) voor de
Geldt dat (ook) voor de massieve motorsteunen?
Ga ik nameten.

Ik had echte hulpveren. Degene die in de hoofdveer geplaatst worden.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-03-2018 13:26 #1444783 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat durf ik niet met
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, want IPD vermeld het er niet bij.
Wat ze wel zeggen is dat uitbuiken naar de zijkant ook een teken van verslapte rubbers is. En aan jou foto te zien doen ze dit behoorlijk.

Een andere indicatie, geen 100% methode, is dat je versnellingspook meer beweging vertoond tijdens stationair, en in de vrij een dot-gas geven. Je motorblok wil dan wat torderen, en dit wordt (mede) tegengegaan door de rubbers.
Kijk en vergelijk het eens met je 940. En ja; dit is een beetje appels en peren vergelijken. Maar dit geeft je een indicatie van wat de normale bewegingsvrijheid is van het blok.

Pak het blok eens beet, en rammel deze eens zijdelings door elkaar. (dus niet in de rijrichting) Dit kan/mag met aardig wat geweld gedaan worden.
Doe hetzelfde eens bij de 940, en vergelijk wederom even vergelijken.

Laat iemand anders eens naar de rubbers kijken terwijl jij dat blok een pak rammel geeft. In sommige gevallen ligt het rubber in 2-en, en dit zie je (bijna) niet tijdens stationair/stilstand.

Uiteraard is preventief vervangen ook een goede optie. Die vaste rubbers kosten volgens mij de wereld niet.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2018 13:30 #1444784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo, even een onnozele
hallo, even een onnozele opmerking, maar je weet zeker dat je uitlaat niet de schuldige is? Ik heb ook ooit eens wat resonantie in mijn auto gehad. dit bleek van de uitlaat te komen, die niet helemaal netjes op zijn plek hing.
Groetjes Kasper

Moderators: Jerry Stam