940 niet meer aan de praat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 17:57 #1444347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd voor een biertje!
Tijd voor een biertje!
Maar had je niet gewoon je verdeler 180 graden kunnen draaien...??
Maar had je niet gewoon je verdeler 180 graden kunnen draaien...??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 18:20 #1444349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdeler
Ha David,
Ik ga nog even op onderzoek uit, ik wil uiteraard de onderste steen boven hebben.
Maar ik ga nu eerst even weekend vieren met een goed gevoel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en wil hier vooral alles van en over leren.
Want er zit 1 ding in mijn kop, dit gaat mij geen tweede keer gebeuren!
Als ik er uit ben zal ik dat jullie zeker niet onthouden!
Groetjes en proost!
Ik ga nog even op onderzoek uit, ik wil uiteraard de onderste steen boven hebben.
Maar ik ga nu eerst even weekend vieren met een goed gevoel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en wil hier vooral alles van en over leren.
Want er zit 1 ding in mijn kop, dit gaat mij geen tweede keer gebeuren!
Als ik er uit ben zal ik dat jullie zeker niet onthouden!
Groetjes en proost!
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 18:33 #1444350
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Maar Martien,
Ik heb geen opleiding genoten in het autovak. Maar ik loop al jaren één dag in de week mee in een garage en daar heb ik iets geleerd, voor daar een distributie wordt losgehaald wordt de motor gecontroleerd op merktekens, en als die moeilijk of niet te zien zijn worden er merktekens op aangebracht als men zeker is dat de motor "veilig" staat.
Als je dan terug bouwt gaat het altijd goed.
Het is een les voor je geweest, dit vergeet je niet gauw, fijn dat hij weer loopt!
Ik heb er ook een biertje op genomen, uiteindelijk was er iets met de timing, hoe je het ook wendt of keert.
Groeten,
Ik heb geen opleiding genoten in het autovak. Maar ik loop al jaren één dag in de week mee in een garage en daar heb ik iets geleerd, voor daar een distributie wordt losgehaald wordt de motor gecontroleerd op merktekens, en als die moeilijk of niet te zien zijn worden er merktekens op aangebracht als men zeker is dat de motor "veilig" staat.
Als je dan terug bouwt gaat het altijd goed.
Het is een les voor je geweest, dit vergeet je niet gauw, fijn dat hij weer loopt!
Ik heb er ook een biertje op genomen, uiteindelijk was er iets met de timing, hoe je het ook wendt of keert.
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 19:35 #1444353
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de vorige eeuw..
In de vorige eeuw.... heb ik ooit nog eens de MTS autotechniek in Apeldoorn gedaan.
Dat was toen samen met de hts nog de enige in Nederland. Leuk, toen moest je nog opkamers wonen...
Maar dit terzijde.
Auto is rijdend binnen gekomen, Dus zelf is er wat fout gegaan,,,,,
Jij had bougievonkjes op het moment dat de inlaatklep sluit en de inlaat opent (klep overlap).
Vandaar verbranding in uit- en inlaat.
Maar idd. Proost en geniet.
Dat was toen samen met de hts nog de enige in Nederland. Leuk, toen moest je nog opkamers wonen...
Maar dit terzijde.
Auto is rijdend binnen gekomen, Dus zelf is er wat fout gegaan,,,,,
Jij had bougievonkjes op het moment dat de inlaatklep sluit en de inlaat opent (klep overlap).
Vandaar verbranding in uit- en inlaat.
Maar idd. Proost en geniet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 21:32 #1444358
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijf het vreemd vinden, als
Blijf het vreemd vinden, als je het vliegwiel niet hebt los gehad, en de motor daarvoor wel goed liep, waarom ging het dan niet meer met de nieuwe kop?
Anyway, geniet van het bier, doe ik ook vanavond.
Anyway, geniet van het bier, doe ik ook vanavond.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2018 22:24 #1444360
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ik
Blijf het een vaag verhaal vinden. In je eerste post schrijf je dat je het vliegwiel steeds een andere stand heb gegeven en ook alles gemerkt had. Was dit nodig?? Want hij is rijdend binnen gekomen. Vervolgens verdraai je het vliegwiel een halve slag en het is draaien en lopen. En dan geef je een andere monteur of garage de schuld dat zij het in het verleden niet goed hebben gedaan. Dat gaat er bij mij niet in. Welke kant heb je het vliegwiel verdraaid. Als dit weer in de tegengestelde richting is dan zou hij dus weer staan zoals in je eerste post toen je hem begon te verdraaien. Ik denk dat er toch iets met de kop wissel niet helemaal is goed gegaan en dat dit het probleem heeft veroorzaakt. Volgens mij heb je je eigen fout, die je mogelijk onbewust heb gemaakt per ongeluk weer recht getrokken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2018 07:25 #1444362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timing
Ter leeringh ende vermaeck en vooral fijn dat de auto weer loopt 
Normaliter laat je het vliegwiel inderdaad dus zitten bij een kop demontage.
Blijft er over om te montereren en op tijd te zetten:
-Nokkenastandwiel, naar mijn weten hebben deze ook nokjes.
-Rotor, verdeler, kun je niet verkeerd doem, zit in een nokje aan
-krukaspoelie, heeft een nokje, mits intact! (merkteken kan verdraaid zijn)
Mijn conclusie dat je ergens onderweg de timing bent verloren en na montage alles niet helaas hebt gecontroleerd.
ik vermoed dat
- toch je krukaspoelie verdraaid is (dit kun je met de hand moeilijk nabootsen) mits alle nokjes intact zijn, wat je schrijft.
- of de nokkenas 180 graden verkeerd gemonteerd is.
Met het verdraaien van het vliegwiel heb je je ontsteking via de BDP sensor nu aangepast op de timing van de motor. De ontsteking (vonk) stond tussen takt 4 en 1 in plaats van tussen 2 en 3. (1 aanzuigen inlaatklep open, 2 samendrukken kleppen dicht, 3 ontsteking kleppen dicht, 4 uitblazen uitlaatklep open)
Beter dan dit plaatje krijg ik het niet uitgelegd: www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTimingBeltAlignment.htm
Normaliter laat je het vliegwiel inderdaad dus zitten bij een kop demontage.
Blijft er over om te montereren en op tijd te zetten:
-Nokkenastandwiel, naar mijn weten hebben deze ook nokjes.
-Rotor, verdeler, kun je niet verkeerd doem, zit in een nokje aan
-krukaspoelie, heeft een nokje, mits intact! (merkteken kan verdraaid zijn)
Mijn conclusie dat je ergens onderweg de timing bent verloren en na montage alles niet helaas hebt gecontroleerd.
ik vermoed dat
- toch je krukaspoelie verdraaid is (dit kun je met de hand moeilijk nabootsen) mits alle nokjes intact zijn, wat je schrijft.
- of de nokkenas 180 graden verkeerd gemonteerd is.
Met het verdraaien van het vliegwiel heb je je ontsteking via de BDP sensor nu aangepast op de timing van de motor. De ontsteking (vonk) stond tussen takt 4 en 1 in plaats van tussen 2 en 3. (1 aanzuigen inlaatklep open, 2 samendrukken kleppen dicht, 3 ontsteking kleppen dicht, 4 uitblazen uitlaatklep open)
Beter dan dit plaatje krijg ik het niet uitgelegd: www.volvoclub.org.uk/faq/B230FTimingBeltAlignment.htm
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2018 18:49 #1444377
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Heb je niet toevallig een
Heb je niet toevallig een foto van motor voordat je deze uit elkaar draaide?
Als je het vliegwiel echt niet los hebt gehad (wat me ook logisch lijkt als je alleen een kop vervangt, nl totaal ander werk) dan ben ik benieuwd hoe de bougiekabels aangesloten waren op verdeler.
Ik geloof best dat je gepruts van een ander hebt kunnen opknappen.
Kan best zijn dat je voorganger zn fout ook ontdekt Had en dit provisorisch op heeft Willen lossen, gaar sneller dan hele bak eraf.
Is maar een theorie maar zie even niet wat anders oorzaak kan zijn dat ie eerst wel liep.
Qua brandstof boeit het zoizo niet, Lh Is niet sequentieel...
Fijn dat het opgelost Is
Grtz Daniel
Als je het vliegwiel echt niet los hebt gehad (wat me ook logisch lijkt als je alleen een kop vervangt, nl totaal ander werk) dan ben ik benieuwd hoe de bougiekabels aangesloten waren op verdeler.
Ik geloof best dat je gepruts van een ander hebt kunnen opknappen.
Kan best zijn dat je voorganger zn fout ook ontdekt Had en dit provisorisch op heeft Willen lossen, gaar sneller dan hele bak eraf.
Is maar een theorie maar zie even niet wat anders oorzaak kan zijn dat ie eerst wel liep.
Qua brandstof boeit het zoizo niet, Lh Is niet sequentieel...
Fijn dat het opgelost Is
Grtz Daniel
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2018 18:52 #1444378
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Met ouderwetse
Met ouderwetse ontstekingslamp Had je meteen kunnen zien of ie fout zat, vandaar eerder de vraag waar je woont.
Ik heb zo'n timing lamp liggen, heeft me al vaker geholpen.
Ik heb zo'n timing lamp liggen, heeft me al vaker geholpen.
Moderators: Jerry Stam