M46 overdrive brandt op dashboard, maar schakelt niet in
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 18:28 #1107583
door V700 register
M46 overdrive brandt op dashboard, maar schakelt niet in is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb een 960 Turbo gekocht, paar dingetjes, maar daar was de prijs ook naar.
In het algemeen een netto auto, alleen een probleempje met de M46.
Als ik de overdrive inschakel dan gaat het lampje aan maar schakelt hij niet in. Als ik vervolgens met die overdrive ingeschakeld gas los laat dan zakt het toerental terug naar stationair. Geef ik weer gas, dan rij ik dus weer verder in zijn 4.
Iemand die weet of dit het relais is of echt de bak?
Gr Marc
Ik heb een 960 Turbo gekocht, paar dingetjes, maar daar was de prijs ook naar.
In het algemeen een netto auto, alleen een probleempje met de M46.
Als ik de overdrive inschakel dan gaat het lampje aan maar schakelt hij niet in. Als ik vervolgens met die overdrive ingeschakeld gas los laat dan zakt het toerental terug naar stationair. Geef ik weer gas, dan rij ik dus weer verder in zijn 4.
Iemand die weet of dit het relais is of echt de bak?
Gr Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 19:03 #1443964
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic maar,
Even op een rijtje,
"Als ik de overdrive inschakel dan gaat het lampje aan maar schakelt hij niet in"
Dat betekent dus dat je niets voelt en het toerental niet zakt bij dezelfde snelheid?
"Als ik vervolgens met die overdrive ingeschakeld gas los laat dan zakt het toerental terug naar stationair."
En hij schakelt niet in, gebeurt dit onder het rijden, op snelheid?
Ja, blijkbaar op snelheid, want bij gas geven weer verder in zijn vier.
Waarom ga je er van uit dat de overdrive niet inschakelt?
En voel je iets als je in vier rijdend de overdrive weer uitschakelt?
Overigens kun je dit ook testen met de aangedreven wielen van de grond.
Ik vind het een onduidelijk verhaal vandaar wat vragen.
Groeten,
"Als ik de overdrive inschakel dan gaat het lampje aan maar schakelt hij niet in"
Dat betekent dus dat je niets voelt en het toerental niet zakt bij dezelfde snelheid?
"Als ik vervolgens met die overdrive ingeschakeld gas los laat dan zakt het toerental terug naar stationair."
En hij schakelt niet in, gebeurt dit onder het rijden, op snelheid?
Ja, blijkbaar op snelheid, want bij gas geven weer verder in zijn vier.
Waarom ga je er van uit dat de overdrive niet inschakelt?
En voel je iets als je in vier rijdend de overdrive weer uitschakelt?
Overigens kun je dit ook testen met de aangedreven wielen van de grond.
Ik vind het een onduidelijk verhaal vandaar wat vragen.
Groeten,
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 19:05 #1443965
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Denk versleten
Als ie bij gas loslaten terugzakt naar stationair lijkt mij de OD toch wel versleten en ligt het niet aan het relais.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 23:25 #1443968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,
Als ik het knopje indrukt gebeurt er niets, alleen het lampje gaat aan. Hij blijft dus in zijn 4 staan. Maar wat er dus wel gebeurt (tijdens rijden) en ik het gas los laat dan zakt het toerental naar stationair. Als ik gas geef pakt hij weer op.
Gr Marc
Als ik het knopje indrukt gebeurt er niets, alleen het lampje gaat aan. Hij blijft dus in zijn 4 staan. Maar wat er dus wel gebeurt (tijdens rijden) en ik het gas los laat dan zakt het toerental naar stationair. Als ik gas geef pakt hij weer op.
Gr Marc
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2018 23:27 #1443969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even ter aanvulling, ik
Even ter aanvulling, ik schakel de knop in, maar toerental zakt niet, lampje gaat wel aan. Hopelijk is het zo duidelijker.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 08:08 #1443971
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic En,
Je rijdt in vier, zeg 80 km per uur, overdrive lampje brandt maar hij schakelt niet in.
En als je dan gas los laat zakt het toerental naar stationair, remt de wagen dan niet op de motor af? Lijkt het er dan op alsof de wagen in zijn vrij rolt?
En als je dan weer gas geeft pakt hij weer op, merk je dan ook geen verschil als je de overdrive weer uitschakelt?
En gebruik jij de koppeling bij overdrive inschakelen of niet?
Je kunt de overdrive rustig zonder koppeling in en uit schakelen bij normale vermogensvraag, als je dat doet voel je het inschakelen meer, beter.
Volgens mij hebben al die overdrives een filter ingebouwd, ga de boel eens reinigen, en als hij dan toch omhoog staat moet je ook kunnen zien of de solenoid zijn werk doet.
Nog een vraag, zonder overdrive ingeschakeld werkt de bak goed?
Groeten,
En als je dan gas los laat zakt het toerental naar stationair, remt de wagen dan niet op de motor af? Lijkt het er dan op alsof de wagen in zijn vrij rolt?
En als je dan weer gas geeft pakt hij weer op, merk je dan ook geen verschil als je de overdrive weer uitschakelt?
En gebruik jij de koppeling bij overdrive inschakelen of niet?
Je kunt de overdrive rustig zonder koppeling in en uit schakelen bij normale vermogensvraag, als je dat doet voel je het inschakelen meer, beter.
Volgens mij hebben al die overdrives een filter ingebouwd, ga de boel eens reinigen, en als hij dan toch omhoog staat moet je ook kunnen zien of de solenoid zijn werk doet.
Nog een vraag, zonder overdrive ingeschakeld werkt de bak goed?
Groeten,
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 08:14 #1443974
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Oeps
Vergeet ik nog even, toch niet met ingeschakelde overdrive achteruit gereden hoop ik? Daar sloop je ze echt mee!
Wat er voor dat jij hem kocht mee gebeurd is weet jij natuurlijk niet, maar die beveiliging dat hij alleen in 3 en 4 werkt zit er niet voor niets op.
Groeten,
Wat er voor dat jij hem kocht mee gebeurd is weet jij natuurlijk niet, maar die beveiliging dat hij alleen in 3 en 4 werkt zit er niet voor niets op.
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 08:31 #1443978
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou eens beginnen met het
Ik zou eens beginnen met het niveau van de bakolie controleren, eventueel verversen (omdat dat nooit een slecht plan is).
Overdrive relais er eens uittrekken, openmaken en goed kijken of je haarscheurtjes ziet in de solderingen. Liefst even opnieuw doorsolderen.
Als hij helemaal niet inschakelt, ook niet bij hogere snelheid (probeer eens, met koppeling, bij 120 km/h), dan denk ik eerder aan een electrisch probleem dan een probleem met de OD zelf.
Overdrive relais er eens uittrekken, openmaken en goed kijken of je haarscheurtjes ziet in de solderingen. Liefst even opnieuw doorsolderen.
Als hij helemaal niet inschakelt, ook niet bij hogere snelheid (probeer eens, met koppeling, bij 120 km/h), dan denk ik eerder aan een electrisch probleem dan een probleem met de OD zelf.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 11:01 #1443979
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Meten is weten.
Komt de plus wel op de solenoïde aan?
Hoor je em klikken als ie inschakeld?
En wat gebeurd er als je er gewoon een directe plus op geeft?
Heb je al een beetje gegoogled om inzicht te krijgen in de werking en veel voorkomende problemen van de overdrive?
Met bovenstaande inzet en handelingen voorkom je een hoop gespeculeer.
Hoor je em klikken als ie inschakeld?
En wat gebeurd er als je er gewoon een directe plus op geeft?
Heb je al een beetje gegoogled om inzicht te krijgen in de werking en veel voorkomende problemen van de overdrive?
Met bovenstaande inzet en handelingen voorkom je een hoop gespeculeer.
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2018 11:10 #1443980
door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Bedrading?
Kijk ook even naar de bedrading onder de auto.
De isolatie van de draadjes kan broos geworden zijn en de kernen komen dan bloot te liggen en kunnen een vals contact maken.
Bij het indrukken van het knopje kan dan het groene lampje wel branden maar de OD schakelt niet in.
Groeten,
Hedwig
De isolatie van de draadjes kan broos geworden zijn en de kernen komen dan bloot te liggen en kunnen een vals contact maken.
Bij het indrukken van het knopje kan dan het groene lampje wel branden maar de OD schakelt niet in.
Groeten,
Hedwig
Moderators: Jerry Stam