Lang starten

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-02-2018 14:41 #1443943 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het blijven maar rare dingen
Het blijven maar rare dingen die accu's....

Heb toevallig gisteren mijn nieuwe accu binnen.
De vorige accu 1,5 jaar geleden uit nood bij de Brezan gekocht, voor veel te veel geld 1 of ander obscuur merk.....maar ja te moet wat.

Na een half jaar stond dat gekke ding ook elke ochtend, op 11,6v.
En de laatste maanden stond deze na uitzetten ook vrijwel meteen op 11,6v

Het gekke is dat mijn auto nog nooit geweigerd heeft meteen te starten.
Op een koude ochtend draait die net een tikkie zwakker, maar altijd meteen aanslaan. Volgens mij nog nooit een tweede keer starten nodig gehad.

Dan zeggen sommige nog wel dat een accu "dood" is bij 12,2v of lager....
Nu een Varta silver 63Ah met 610CCA er in gelepeld.
Startmotor draait net ietsjes sneller, maar verder geen verschil...

Overigens snap ik niet dat mensen groter en zwaardere accu's willen. Hebben in mijn ogen weinig toegevoegde waarde..

@willem; waarom zou je meer stroom uit een grote/zwaardere accu halen om te starten dan een bij een lichtere?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 15:34 #1443945 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is op zich waar: met
Dat is op zich waar: met alleen starten gebruik je evenveel stroom. Met stilstaan, motor uit, radio aan, lampen aan en dergelijk loopt je accu wel leeg. Bij een zwaardere accu heb je daarvoor net wat meer reserve dan bij een kleintje, bij korte ritten laad je dat misschien niet bij, bij langere wel.
Overigens: in de meest recente 940's zit een zwaardere dynamo dan ik vanuit de 740 en vroege 940 gewend was: daar kan dus ook een zwaardere accu bij in dezelfde laadtijd. De ruimte in de accubak wordt de beperkende factor: voor de diesels, waar een 88Ah met grote startstroom nodig is, was er dan ook een plateau om de grotere accu hoger en diagonaal te kunnen monteren.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2018 19:05 #1443947 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bij mijn diesdl
Bij mijn diesel, zit er een 100AH inz inderdaad diagonaal.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2018 15:57 #1444075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar meet je de accu-spanning
Waar meet je de accu-spanning?
Op de sigarenaansteker met een Chinees knakending
of met een goede multimeter op de accu zelf?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2018 16:07 #1444076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit was op de accupolen met
Dit was op de accupolen met een multimeter.

Met de nieuwe accu heeft de startmotor er duidelijk veel meer zin in!
Met de komende week kou in aantocht is dit sowieso geen slechte keuze geweest.

Toch lijkt het nog 'lang' te duren voor de motor aanslaat.
Zelfs even gehad dat ie in de eerste halve seconde leek te lopen maar toch niet pakte. Dat sterkt denk ik het idee van een lekkende LPG-injector; die moeten dus maar es aan een inspectie onderworpen worden.
Heeft geen acute haast, maar toch wel iets om aan te pakken. Denk dat ik maar weer es in Vaassen bij Dr. 940 langs ga, die heeft dat de vorige keer ook vlotjes opgelost.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2018 16:18 #1444077 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voor onderweg
Bij de sigarettenaansteker.
Dan zie je wat de accu nog levert bij zware belasting.
Je kunt er voor kiezen om het metertje continu van stroom te voorzien, dan zie je ook wat er gebeurt tijdens starten.
Tijdens bijladen moet het voltage normaal hoog in de 13 v zitten.
Bij stationair en weinig electrische componenten verwacht ik toch wel iets van minimaal 13,8. (Schakelt de efan in dan kun je een dipje verwachten)
Dat was niet zo in mijn 940. Resultaat accu is eerder op dan de verwachte 10 jaar die ik in de andere auto's qua levensduur voor de accu haal. Spanningsregelaar vervangen en er is weer 14v te meten. Maar na een week of zo niet meer. Bij verwisselen van de spanningsregelaar bleek de veerdruk van het contact tegen de spanningsregelaar niet groot. Beetje bijgesteld en nu weer 14V.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2018 14:01 #1444367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even een update-je.
Nog even een update-je.

Met de nieuwe accu draait de startmotor enthousiast rond.
Maar het lang starten is nog steeds af en toe aanwezig.

Afgelopen week waren we een paar dagen in Duitsland, en raar genoeg sloeg de motor daar erg snel aan, ondanks nachttemperaturen van -15 en meer dan 24 uur stil staan. En meerdere dagen probleemloos, het was geen incident zeg maar.
Maar vanmorgen, na gisteren teruggekomen te zijn terug in NL, duurde het starten weer lang, ongeveer 5 seconden, terwijl de auto slechts een uur of 16 heeft stil gestaan.

Ik kan er geen peil op trekken.

Een lekkende injector zou ik nog begrijpen als het elke keer optreedt, en erger zou worden naarmate de duur van stil staan langer wordt. Maar dat lijkt vooralsnog niet zo te zijn.

De ECT verdenk ik niet zozeer, want ik heb nulkommanul problemen met starten bij warme motor, wat ik dan weer zou verwachten.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2018 19:54 #1444383 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nee
Wanneer je een lekkende injector hebt dan zal de motor als deze eenmaal gedraaid heeft daarna direct starten. Er heeft zich nog niet zoveel LPG in het spruitstuk verzameld dat het benzine / LPGmengsel niet wil ontsteken.
Staat de auto wat langer stil ( afhankelijk hoeveel een injector lekt) dan wil deze het mengsel niet meer ontsteken.
Staat de auto nog wat langer stil dan zal het LPG verdunnen en via de kleppen-uitlaat weglekken. De "ringleiding" die eerst vol zat met vloeibaar LPG is dan leeggestroomd,
De afsluiter zit aan het begin van de "ringleiding" onder de motorkap. De motor zal dan na deze langere tijd gewoon aanslaan. De "ringleiding" wordt pas weer gevuld zodra je de auto weer op contact zet, zodat de LPG-pomp weer gaat lopen.
Hoeveel tijd er tussen diverse stadia zit is natuurlijk afhankelijk van de mate van lekkage van een LPI-injector.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2018 07:45 #1444393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant leesvoer Timen.
Interessant leesvoer Timen.
Maar.. hoe lekt de LPG dan weg? Er is toch geen verbinding tussen in- en uitlaattraject?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2018 12:58 #1444404 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Er staan
Er staan altijd wel wat in- en uitlaatkleppen open. Ook staat het inlaatgebeuren in een min of meer open verbinding. Het lpg verdwijnt in ieder geval, vandaar dat er na langere tijd wel normaal gestart kan worden.

Moderators: Jerry Stam