Random afslaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 14:21 #1107175 door V700 register
Random afslaan is gemaakt door V700 register
Vraagje m.b.t. afslaan & soms niet starten.

Enige tijd geleden begon mijn volvo 940 (1992, 2.3i) ineens af te slaan. Het is een automaat dus aan mijn koppeltechniek ligt het niet ;)

Het is als volgt: Er is niets aan de hand, de auto stottert niet of iets dergelijks, rijdt prima, en ineens is het over en uit. Dat kan stationair gebeuren maar ook gewoon rijdend.
Vervolgens start hij niet. De accu is goed, de startmotor ook en het klinkt alsof hij elk moment aan moet slaan. Echter blijft de startmotor maar gaan en komt er geen enkele poging tot starten.

Een paar maanden terug begon dat probleem en toen heb ik vanalles gezocht. zekeringen, relais, bougies etc. De bobine kreeg gewoon stroom, maar de bougies niet. Dus even gekeken naar de bobine en ik vond de contactpunten vanaf de bobine (richting de bougies) nogal roestig en vuil. (25 jaar oud en nog origineel) Met de multimeter kon ik zien dat er soms geen meting was en soms wel. Het lag nogal aan hoe ik de puntjes erop drukte.

Die heb ik dus losgehaald en mooi schoon geborsteld. En ja hoor, starten en lopen. geen enkel probleem meer.

Nu sloeg de auto van de week echter weer plots uit en vandaag ook weer. De contactpuntjes zijn keurig schoon natuurlijk. Kan het zijn dat een bobine versleten raakt en het af en toe niet meer doet? Of is dat zo'n geval als een bijvoorbeeld een zekering: Of 100% goed, of geheel kapot? Dit vraag ik omdat hij het dus meestal wel gewoon doet.
Ik wil best een nieuwe bobine kopen maar wil dan wel even uitsluiten dat het iets anders (logischerwijs) kan zijn.

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 14:41 #1441384 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Check benzinepomp
Check benzinepomp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 16:06 #1441390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijna aanslaan
Wat bedoel je met " het klinkt alsof hij elk moment aan moet slaan"? Draait alleen de startmotor of hoor je af en toe ook een cilinder die het wel doet?
Als je geen enkele cilinder ook maar een plofje hoort geven, dan zou ik ook eens aan het benzinepomprelais denken.
Als de motor afslaat en je rijdt nog uit, waar staat dan de toerenteller? Als die nog iets aanwijst, dan wordt in ieder geval de bobine nog aangestuurd. Zaken als de ontstekingseindtrap (vonkversterker) ed kun je dan overslaan. Valt de naald direct naar nul, dan is er geen ontsteking. Behalve de vonkversterker kan dan ook het radio-ontstoringsrelais haperen.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2017 16:09 #1441391 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic BDP-sensor?
Deze signalen komen mij bekend voor, ik heb toen de BDP sensor en de vonkversterker vervangen en het was over.
Ik zou daar eens naar kijken.
(P.S.: De Mazda van mijn moeder ging afgelopen week ook met deze klachten plotseling staan, ik herkende het meteen: inderdaad BDP sensor, oftewel nokkenas sensor in Mazda termen)
Succes!
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 16:27 #1441392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De naald valt meteen naar 0.
De naald valt meteen naar 0. Het is ook geen haperen of stotteren maar meteen helemaal stil.
Het geluid van aan moeten slaan is inderdaad het vertrouwde geluid van de startmotor die goed loopt. Geen cilinders of plofje etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 16:33 #1441393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit deze sensor voor of
Zit deze sensor voor of achter de bobine in het circuit? Ik had eerder namelijk uitgevogeld dat de bobine stroom kreeg maar geen stroom doorgaf.
Ik had al begrepen dat het die sensor kon zijn, maar toen hij in z'n geheel niet startte een paar maanden terug, kreeg de bobine wel stroom toegediend. (maar gaf niks door dus). Dan kan het die sensor niet zijn toch? Voor mijn gevoel was toen de bobine de schuldige.. En dat heeft ook zo'n 2 a 3000 km probleemloos gewerkt daarna. Nu dus precies dezelfde klacht terug..

De sensor ben ik nooit aangekomen. Dus dan zou het vreemd zijn dat die na de bobinecontactjes schoonmaken het weer een tijd prima doet..

Ik moet wel toegeven dat ik geen flauw idee heb waar die sensor zich in het circuit bevind. Dus wat die aanstuurt en wat het wel/niet moet doen als deze kapot is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 16:38 #1441394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik gok ook op je
Ik gok ook op je vonkverserker.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 17:22 #1441399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobinevoeding
Het klopt dat je 12V meet op de bobine. Die krijgt een constante 12V voeding op één van de pennen (blauwe draad?) via het fameuze radio-ontstoringsrelais. Het andere pennetje wordt gestuurd via de vonkversterker en die kun je niet zo makkelijk meten. Die krijgt weer zijn aansturing vanuit de EZK computer. De BDP-sensor geeft de stand van het vliegwiel door aan de computer en is dus niet rechtstreeks aan de bobine gekoppeld of zo. Zonder dat sensorsignaal weten de EZK en LH niet meer wanneer ingespoten moet worden en wanneer de bobine aangestuurd moet worden.
Dat de toerenteller ineens terugvalt naar nul betekent dat de ontsteking wegvalt. De bobine is daarom niet verdacht. Ik zou het in eerste instantie zoeken in:
1. BDP-sensor (kabel isolatie is vaak vergaan)
2. Ontstoringsrelais
3. Eindtrap ontsteking (vonkversterker)
De eindtrap kan problemen geven door te heet worden. Na afkoelen werkt alles weer.
Ik meen dat bij een haperend benzinepomprelais alleen de injectie wegvalt, maar niet de ontsteking / toerentelleraanwijzing. Staat dus niet direct op het lijstje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 17:27 #1441400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor
BDP sensor heeft code 7/25 en zit bovenop het vliegwielhuis. Je kunt er net bij tussen schutbord en achterkant motor. Hij zit met één boutje vast en is vrij simpel zelf te vervangen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2017 21:59 #1441417 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Setje nieuwe bougiekabels
Lijkt me geen slecht idee

Moderators: Jerry Stam