Reserve wiel alternatief.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2017 13:09 #1107009
door V700 register
Reserve wiel alternatief. is gemaakt door V700 register
Ik heb een Volvo op lpg, en nu is de lpi inplaats van de reserve band.
So far so good.
Maar ondanks de enorme ruimte in de Volvo, lig er nu een thuiskomertje.... elke keer in de weg.
Heb uitgerekend dat ik in de afgelopen 12 jaar zo'n 750000 km heb gereden.
Nog nooit een lekke band gehad.
Dus stel voor dat ik in Groningen sta op zondag, en naar Maastricht moet.
Zijn er alternatieven die compacter zijn?
Iemand ervaring ermee?
vroeger hadden we voor de fiets een spuitbus, soort purschuim.
Of zijn er andere alternatieven ?
Onderkant zit ook soms de lpg geïnstalleerd, kan daar niet de reserve band ?
So far so good.
Maar ondanks de enorme ruimte in de Volvo, lig er nu een thuiskomertje.... elke keer in de weg.
Heb uitgerekend dat ik in de afgelopen 12 jaar zo'n 750000 km heb gereden.
Nog nooit een lekke band gehad.
Dus stel voor dat ik in Groningen sta op zondag, en naar Maastricht moet.
Zijn er alternatieven die compacter zijn?
Iemand ervaring ermee?
vroeger hadden we voor de fiets een spuitbus, soort purschuim.
Of zijn er andere alternatieven ?
Onderkant zit ook soms de lpg geïnstalleerd, kan daar niet de reserve band ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-08-2017 21:17 #1439942
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic rechtstandig
Een spuitbus kan, maar dan kan je na gebruik ervan de band weggooien. Er zijn (smalle) reserveweilen/thuiskomers. Zelf geef ik de voorkeur aan een volwaardig reservewiel zodat je ook geen snelheidsbeperkingen hebt na een wielwissel.
Ik heb het reservewiel aan de rechterkant rechtstandig in de bagageruimte staan. Hiervoor heb ik een 25 cm draadeind dmv moeren bevestigd door de zijkant (moeren voor en achter het plaatwerk). Deze stang gaat door een gat in de beplating en door een oog vh reservewiel en het wiel wordt dmv een vleugelmoer vastgezet (zie; foto's) . Een hoes over de band en je hebt altijd een volwaardig reservewiel bij je en toch nog bijna alle bagageruimte. Nadeel is dat de afdek rolhoes niet meer dicht kan.
Anderen hebben het reservewiel ook rechtstandig staan, maar dan verzonken in de wielbak aan de zijkant, met een (kleinere)thuiskomer kan dan de rolhoes wel dicht.
Er zijn vast wel voorbeelden op internet te vinden.
groet,
Pascal
Ik heb het reservewiel aan de rechterkant rechtstandig in de bagageruimte staan. Hiervoor heb ik een 25 cm draadeind dmv moeren bevestigd door de zijkant (moeren voor en achter het plaatwerk). Deze stang gaat door een gat in de beplating en door een oog vh reservewiel en het wiel wordt dmv een vleugelmoer vastgezet (zie; foto's) . Een hoes over de band en je hebt altijd een volwaardig reservewiel bij je en toch nog bijna alle bagageruimte. Nadeel is dat de afdek rolhoes niet meer dicht kan.
Anderen hebben het reservewiel ook rechtstandig staan, maar dan verzonken in de wielbak aan de zijkant, met een (kleinere)thuiskomer kan dan de rolhoes wel dicht.
Er zijn vast wel voorbeelden op internet te vinden.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2017 13:58 #1439948
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik heb gedaan, om het
Wat ik heb gedaan, om het ruimteverlies probleem te miniseren, is op een 15" Volvovelg een "80" zomerband gemonteerd. Gekozen voor band van de VW Kever. Buitenmaat zo ongeveer hetzelfde, maar deze is vanwege de 80% verhouding veel smaller. Volvohoes past ook. Vertikaal opstellen zonder het plankje en de buitenkant reservewiel naar buiten gericht.
Wiel vastzetten met een metalen pijp, L= +/- 60 cm, diam = +/- 15 mm.
Aan een kant in de vorm buigen mbv een buigijzer, dusdanig opdat hij in het velggat past en zonodig het uiteinde plat maken. Aan de andere kant met een stukje elektradraad vastmaken aan het scharnier van de telescoopvering van de achterklep.
Nee, nooit gebruikt, maar lange afstanden (in het buitenland) rijden zonder reserveband is geen goed idee.
Groet, Robert.
Wiel vastzetten met een metalen pijp, L= +/- 60 cm, diam = +/- 15 mm.
Aan een kant in de vorm buigen mbv een buigijzer, dusdanig opdat hij in het velggat past en zonodig het uiteinde plat maken. Aan de andere kant met een stukje elektradraad vastmaken aan het scharnier van de telescoopvering van de achterklep.
Nee, nooit gebruikt, maar lange afstanden (in het buitenland) rijden zonder reserveband is geen goed idee.
Groet, Robert.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 09:56 #1439962
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het met een
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 10:15 #1439963
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Ik heb nog een thuiskomertje
Ik heb nog een thuiskomertje over van een 940. Mag gratis weg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 10:51 #1439964
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thuiskomertje
Ik denk dat de meesten van ons LPG rijders met een rechtopstaand reservewiel rijden. Ik heb de afgelopen jaren toch nog wel eens een lekke band gehad en dan ben je blij met een echt reservewiel of thuiskomertje. Ik vind af en toe een bout of schroef op straat die je zomaar een lekke band had kunnen geven, dus ik denk dat je die afgelopen jaren gewoon geluk hebt gehad..
Wel was de laatste keer dat ik mijn thuiskomertje nodig had, die onder de hoes uit elkaar gevallen zonder dat ik het had gemerkt. De band was nog op spanning, maar het loopvlak had losgelaten. Sta je alsnog voor joker. Toch af en toe checken dus.
Wel was de laatste keer dat ik mijn thuiskomertje nodig had, die onder de hoes uit elkaar gevallen zonder dat ik het had gemerkt. De band was nog op spanning, maar het loopvlak had losgelaten. Sta je alsnog voor joker. Toch af en toe checken dus.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 12:12 #1439968
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Van mijn 780 was van het
Van mijn 780 was van het thuiskomertje het loopvlak ook na 29 jaar gedesintegreerd. Het thuiskomertje van de 940 heb ik vorig jaar nog moeten gebruiken. Daarna meteen een volwaardig wiel in de auto gedaan.
Maar goed, het bandje is nog goed.
Maar goed, het bandje is nog goed.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 14:18 #1439970
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic winterband
Je kunt als reservewiel ook een winterband gebruiken (en in de winter een zomerband).
Kun je prima een stuk mee rijden totdat je lekke band gemaakt is.
groet,
Pascal
Kun je prima een stuk mee rijden totdat je lekke band gemaakt is.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 15:44 #1439971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die oplossing met dat
Die oplossing met dat draadeind is wel mooi, maar ik snap hem nog niet helemaal: zit het draadeind nou vast aan het plaatwerk (en hoe krijg ik daar dan zo'n moer achter), of zit het aan de binnenbekleding vast?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 17:18 #1439972
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic er doorheen
Er zit daar een opening in het plaatwerk (even de het bekledingspaneel weghalen, is op de foto te zien). Met (dunne) vingers er een moer achter en een moer voor aan vastdraaien (is wel een priegelwerkje, maar het is te doen) dan zit het draadeind vast aan het plaatwerk. Dan een gat boren in je bekledingspaneel (eerst goed uitmeten en vervolgens een luikje van 1 vierkante cm snijden in de bekleding) en vervolgens het paneel (met gat) over het draadeind dat de bagageruimte in priemt schuiven. Als dit goed zit bevestig je weer een moer om het draadeind te fixeren (eventueel met ring ertussen), dan een paar moeren (met ring) een aantal cm op het draadeind draaien tot zover je het velg-gat vh reservewiel wilt laten komen (afhankelijk vd breedte van jouw band). Dan de velg+reservewiel er overheen schuiven en aan de voorkant een ring+vleugelmoer en vast zit je wiel.
Bij een sleuteldag is dit vast wel ergens af te kijken. Zo heb ik het destijds ook gedaan.
Succes!
groet,
Pascal
Bij een sleuteldag is dit vast wel ergens af te kijken. Zo heb ik het destijds ook gedaan.
Succes!
groet,
Pascal
Moderators: Jerry Stam