kilometertellers stuk. kan iemand het maken?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2018 02:47 #1448760 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ach, wat een probleem
Noppen heeft volkomen gelijk.

De RDW kijkt bij de APK of een tellerstand logisch is. Wanneer je nooit met de wagen rijdt maar 'm ieder jaar laat keuren is de stand logisch. Wanneer je er erg veel mee rijdt is de stand logisch.

Wanneer je, zoals zoals Baron van Pallandt destijds deed, er alleen maar mee van Utrecht naar Leiden achteruit rijdt is de stand niet logisch (hinnik).

Het gaat er om dat je niet mag terugstellen. Dan is de stand onlogisch. En hoe wil de RDW zien of een teller al dan niet verwisseld is? Wanneer je de tellerunit moet uitbouwen is de verzegeling verbroken. Dat beugeltje is overigens gewoon te krijgen... Maar waarom zou je er een nieuwe in zetten?

Hetzelfde doet zich voor wanneer je een achteras moet wisselen. Dat doet een erkende tellerboer niet, die heeft daar nu nét te teergebouwde handjes voor en alleen maar kleine schroevendraaiertjes en een prutspincetje.

Natuurlijk zouden dergelijke werkzaamheden kunnen worden gekeurd.. Maar dat is zinloos, want de keurder weet niet wat de repareerder heeft uitgespookt.

Wat ik mij ook afvraag, welke bedrijven zijn erkend voor tellerwerkzaamheden? En wie geeft de erkenning af? Ik denk dat het een resultaatloze zoektocht wordt.

Ook zou ik willen weten hoeveel boetes er worden gegeven. Bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, bij 'De Rechtspraak' (rechtbanken van Nederland), het Ministerie van Infrastructuur en Verkeer (onder wiens verantwoording de RDW valt, bij het Ministerie van Economische Zaken (tellerfraude is ook een economisch delict) en bij het CBS, waar men statistieken bijhoudt over iedereen en alles, is niets over tellerboetes aan particulieren bekend. Onze tellers worden ook niet geijkt door het IJkwezen, waar alle gas- water en benzinepompmeters, weegschalen etcetera verplicht moeten worden geijkt

En nu terug naar het item. Gewoon lekker je tellers en cardans vervangen en zorgen dat je tellerstanden logisch zijn. Dan voldoe je aan de wet. Zo simpel is dat.

En wanneer iemand zou zeuren? "Wij liefhebbers van klassiekers, wij houden ons erfgoed in stand. En doen dit naar beste weten. Knoeien met de kilometerstanden? Onzer kilometertopic is veel uitgebreider dan het archief van de RDW. En waarom zou knoeien schadelijk zijn? Onze redblocks hebben het eeuwige leven. En op de eeuwigheid maken bij voorbeeld 1 miljoen kilometertjes totaal niets uit."

;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2018 19:07 #1448765 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Er worden in ieder geval geen boetes gegeven als....
de tellerstand aantoonbaar achteruit is gedraaid tussen binnenkomst en verkoop bij een handelaar, mat als oogmerk geldelijk gewin. Mijn vader kocht een 340 van 5 jaar oud met 160.ooo op de teller van een handelaar. Werd gebeld door de instanties dat de tellerstand niet deugde omdat de auto bij import 280.ooo op de teller had. Einde van het liedje was dat hij zelf een advocaat zou moeten inschakelen om de verkopende partij aansprakelijk te stellen, maar dat dat een kansloze wedstrijd zou zijn, want een Volvo 340 diesel heeft bij beide kilometerstanden "vrijwel dezelfde waarde". De instanties vonden het een privaatrechtelijke kwestie. En dat was het einde van dat liedje.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 09:53 #1448770 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Toen een 340 diesel 5 jaar
Toen een 340 diesel 5 jaar oud was, waren de wetten op dit gebied totaal anders dan tegenwoordig. Dat zegt niets meer over wat er tegenwoordig is: de hele kilometerregistratie door de stichting NAP is pas ingevoerd toen de 340 diesel al bestond...
@Jur, Noppen: ik wil de wetsartikelen wel even weten waarop je je beroept dat het zou mogen. Voor zover ik weet, is ELKE wijziging aan de teller voor particulieren verboden sinds 1 januari 2017. Als ik zelf wat meer tijd heb, zal ik daar even het wetsartikel van opzoeken.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 10:14 #1448773 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Wetgeving wijzigen tellerstanden
Waarde Volvisti,

Hierbij het betreffende wetsartikel uit de Wegenverkeerswet:

Hoofdstuk IVB. Tellerstanden, Artikel 70m:
Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.

En voor de liefhebbers ook de link erbij: wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2018-07-28#HoofdstukIV

Voor de duidelijkheid: de wetsite 'wetten.nl' geeft de actuele wetgeving op het moment dat je de website raadpleegt. Dit artikel is 10 minuten geleden van de site geplukt en dus actueel. Conclusie lijkt me wel duidelijk: je mag een tellerstand NIET wijzigen.
Hoe je dat interpreteert is een andere zaak. Ik zou zeggen: in de geest van de wet mag je de tellerstand niet terugdraaien. Een andere teller monteren met een andere (dus hogere!) tellerstand is naar de letter verboden, maar naar de geest van de wet niet.

Niet nagezocht maar ongetwijfeld zijn de boetes op basis van de Wed: Wet economische delicten. Het doel van terugdraaien is immers winstbejag. Ik vermoed niet dat je in de bak komt als je in de auto een teller monteert waar 50.000 km meer op staat.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-09-2018 17:17 #1448780 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de tellerstand van de auto of van het instrumentenpaneel?
Gaat het om de tellerstand van de auto of van het instrumentarium? Het gaat dus om het wijzigen van de tellerstand van het motorrijtuig. Geen geest, geen fles, geen instrumentarium. Als je dus een nieuw instrumentarium monteert met een voor het motorrijtuig kloppende stand is de tellerstand van het rijtuig niet gewijzigd. Er is nog geen wet voor het wijzigen van instrumentariums/instumentaria, maar als de RDW meeleest komt dat in het kader van de deregulering wellicht binnenkort. Als een motorrijtuig een bouwwerk was op zeker: daar is de regelgeving een kompleet ander universum dan de bouwplaats.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 20:14 #1448781 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic In de wet is de tellerstand
In de wet is de tellerstand van de auto cq. de tellerstand van het instrumentarium niet gespecificeerd. Vandaar mijn opmerking over letter en geest.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 22:29 #1448782 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, dat valt me dan mee. Als
Oh, dat valt me dan mee. Als die wet het zo stelt, dan is het aanpassen van een vervangende teller naar de juiste kilometerstand van de auto (wat ik in het verleden een paar maal heb gedaan) dus niet strafbaar. Zou ook betekenen dat ik best een mijlenteller mag monteren met de juiste stand in mijlen.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-09-2018 09:17 #1448789 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @willem, had de verwijzing er
@willem, had de verwijzing er al bij staan naar het wetsartikel (70m van de wegenverkeerswet)

Had er ook al bijgezet dat het er dus op neer komt dat je de tellerstand niet mag aanpassen naar onjuiste waarde (hoger of lager dan werkelijk gereden kilometers)

Had je er helemaal nooit iets aan mogen wijzigen, dan had dat er wel op die manier gestaan lijkt me.

Maar de eerste bekeuring voor het knoeien met meterstanden moet volgens mij nog uitgeschreven worden. Het vastleggen van de meterstanden is trouwens wel een enorme vooruitgang geweest. Tenzij je stug elk jaar je meterstanden voor de APK (of grote reparatie) terug draait is het vrijwel onmogelijk om een grote afwijking in de tellerstand te bewerkstelligen zonder argwaan te wekken.

Overigens zijn onze oosterburen geloof ik nog niet zo ver met een dergelijk systeem. Hoewel ze dit geloof ik wel op korte termijn willen gaan invoeren.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2018 09:53 #1448882 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Volgens mijn jurist
Wanneer je kunt aantonen brandstofbonnetjes, APK (NAP) dat de nieuwe tellerstanden zijn gewijzigd naar de bestaande, vervalt de rechtsgrond voor een veroordeling.

Dus: heb je een tellerstand die redelijkerwijs gelijk is aan de oorspronkelijke dan is dit het geval.

Oplossing voor vde bewijsvoering zou kunnen zijn: Fotografeer je oude tellerstand samen met de krant van vandaag.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2018 10:04 #1448883 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Eerlijk gezegd denk ik dat er
Eerlijk gezegd denk ik dat er pas drukte om de km-stand van een baksteen komt als zo'n auto met meer dan 3 ton op de teller opeens wordt verkocht als ware met 95.000 km of veel minder, voor zeer hoge bedragen.

Met Nederlandse auto's is dat lastig omdat de garage elke keer als je komt, de km-stand opschrijft en doorgeeft.

En een beetje kenner ziet het verschil wel tussen een opgepoetste 3-tonner of een auto met origineel weinig kilometers. En die 'originele met weinig kilometers' zou ik persoonlijk altijd in zeer hoge mate wantrouwen. Daarom zijn geïmporteerde auto's met weinig kilometers ook zeer verdacht.

Moderators: Jerry Stam